• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5797 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۷ تير

بيانيه‌اي براي زنان و دختران ايران

شامگاه ديشب مسعود پزشكيان در بيانيه‌اي براي زنان و دختران ايران نوشت: مي‌دانم كه امنيت اجتماعي از خواسته‌هاي اصلي زنان امروز است. زنان و دختران حق دارند در محيط خانه و جامعه احساس امنيت كنند و از هر گونه خشونت و آزار در امان باشند. بنابراين تلاش خواهم كرد با تصويب لوايح مورد نياز، تعامل با ساير قوا و با مشاركت خود مردم، خشونت عليه زنان در جامعه را كاهش دهم.

بسم‌الله الرحمن الرحيم

هموطنان عزيز،

من، مسعود پزشكيان، كانديداي رياست‌جمهوري ايران، بر اين باورم همانطور كه در آيه ۱۳ سوره حجرات نيز به آن اشاره شده است، خداوند ملاك برتري ميان انسان‌ها را تقوا و پايبندي به تعاليم الهي مي‌داند و هرگونه تبعيض بر مبناي جنسيت را نفي مي‌كند. از اين رو، تلاش مي‌كنم تا در كنار برنامه‌هايي براي رفع هر گونه تبعيض از ايرانيان، اعم از زن و مرد، عدالت جنسيتي را كه يكي از اصول بنيادين در تحقق عدالت اجتماعي و توسعه پايدار كشور است، در تمامي جنبه‌هاي زندگي اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي ايرانيان محقق سازم.

بر اين باورم كه زنان نيمي از سرمايه انساني، فكري و تخصصي كشور هستند و بايد از حقوق برابر و فرصت‌هاي عادلانه برخوردار باشند. هدف كلان و بلندمدت دولت من، ارتقاي موقعيت و جايگاه زنان در خانواده و اجتماع، تقويت بنيان و پايداري خانواده، توسعه و ارتقاي سرمايه اجتماعي زنان و خانواده و رفع موانع فراروي زنان براي مشاركت فعال در تمامي عرصه‌هاي توسعه كشور است.

مي‌دانم كه علي‌رغم پيشرفت‌ها و دستاوردهاي متعدد، به گواهي واقعيات اجتماعي و گزارش‌هاي مستند ملي و جهاني، ميزان پيشرفت‌ها در بخش‌هاي مختلف به يك اندازه نبوده و چالش‌هاي جدي، نه فقط در برابر زنان، بلكه فراروي نظام و كشور وجود دارد و من متعهد مي‌شوم كه از همه ظرفيت‌هايي كه قانون اساسي در اختيار من گذاشته است با بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي علمي، تخصصي و تجربي جامعه دانشگاهي، جامعه مدني و ظرفيت‌هاي بومي براي حل مسائل زنان و خانواده بهره گيرم.

زنان امروز به خصوص در شرايطي كه فقر زنانه‌تر شده است، خواهان استقلال مالي بيشتر هستند. من با حمايت از اشكال متنوع كارآفريني زنان، توسعه فضاي كسب‌وكار استارتاپي زنان، ايجاد زمينه ارتقاي مهارت‌هاي شغلي و ديجيتال و تسهيل دسترسي برابر به منابع مالي از استقلال اقتصادي و شكوفايي توانمندي‌هاي زنان حمايت خواهم كرد. اجراي برنامه اقدام و عمل براي زنان سرپرست خانوار و توسعه صنايع و مشاغل خانگي، زنان سرپرست خانوار و زنان روستايي و عشاير را مورد توجه ويژه قرار خواهم داد.

در اين مسير با اتخاذ سياست‌هاي دوستدار خانواده و فراهم كردن تسهيلات براي توازن بين كار و زندگي كه عامل پايداري خانواده است، توان‌افزايي و ظرفيت‌سازي سازمان‌هاي مردم‌نهاد حوزه زنان و خانواده را در اولويت خواهم گذاشت.

در دولت من، اصل بر بهره‌مندي از توان و شايستگي‌هاي زنان و مردان است. زمان آن گذشته كه به بهانه پيش‌شرط توانمندسازي، زنان را از سطوح تصميم‌گيري حذف كنيم. اگر قرار به توانمندسازي است، همه ما اعم از زن و مرد بايد براي برقراري ارتباط موثر با يگديگر، شنيدن موثر، همدلي، تاب‌آوري، و روحيه كار گروهي توانمند شويم و من متعهد مي‌شوم آموزش مهارت‌هاي زندگي و ارتباطي براي توسعه ظرفيت‌هاي فردي همه شهروندان را گسترش دهم.

باور دارم كه حضور زنان در سطوح بالاي مديريتي و تصميم‌گيري، حق آنها و ضرورتي براي پيشرفت كشور است. هدف من افزايش سهم زنان در مناصب مديريتي كشور بر اساس شايسته‌سالاري و عدالت است. من حق انتخاب شدن زنان در مناصب سياسي را به رسميت مي‌شناسم و جايگاه امور زنان را در ساختار دولت ارتقا خواهم داد. من به رسميت شناختن حق انتخاب شدن و تسري شمول رجل سياسي به زنان را دوشادوش خودشان پيگيري مي‌كنم.

بر اين باورم كه توسعه همه‌جانبه با حذف نيمي از سرمايه انساني كشور ممكن نيست، بنابراين برخورداري از توانمندي زنان با تاكيد بر اشتغال متناسب با درصد فارغ‌التحصيلان زن و تلاش براي افزايش مهارت‌هاي آنها از اولويت‌هاي دولت من است.

مي ‌دانم كه امنيت اجتماعي از خواسته‌هاي اصلي زنان امروز است. زنان و دختران حق دارند در محيط خانه و جامعه احساس امنيت كنند و از هر گونه خشونت و آزار در امان باشند. بنابراين تلاش خواهم كرد با تصويب لوايح مورد نياز، تعامل با ساير قوا و با مشاركت خود مردم، خشونت عليه زنان در جامعه را كاهش دهم.

مي‌دانم كه زنان امروز نمي‌خواهند فرد ديگري غير از خودشان براي ازدواج، تحصيل، شغل، پوشش و سبك زندگي‌شان تصميم بگيرد. آنها مي‌خواهند خودشان انتخاب كنند كه خانه‌دار باشند يا شاغل؟ و اين حق طبيعي آنهاست كه در مورد زندگي خود تصميم‌گيري كنند.

من به انتخاب‌هاي آنان احترام مي‌گذارم و تمام تلاشم را خواهم كرد تا بستري فراهم كنم كه به بهترين نسخه از خودشان تبديل شوند. تلاش خواهم كرد با ايجاد مراكز نگهداري كودكان در محل‌هاي كار، قدردان زنان شاغلي باشم كه انتخابشان مادر شدن بوده است. اين مراكز به زنان اجازه مي‌دهند كه بدون دغدغه و با آرامش بيشتري به شغل خود ادامه دهند و همزمان نقش مادرانه خود را ايفا كنند.

همچنين با برقراري نظام‌هاي تشويقي، دست پدراني كه مي‌خواهند در لحظه‌هاي كودكي فرزندانشان همراه و سهيم باشند را مي‌فشارم؛ پدراني كه در پرورش و رشد فرزندان خود نقش فعالي ايفا مي‌كنند، نه تنها براي خانواده خود بلكه براي جامعه نيز ارزشي بي‌بديل دارند.

بر اين باورم كه بسط و تحقق عدالت جنسيتي نه تنها به بهبود وضعيت زنان، بلكه به بازگشت زندگي به ايران عزيز منجر خواهد شد. ايراني كه در آن زنان از حقوق برابر برخوردار باشند و بتوانند استعدادهاي خود را شكوفا كنند، ايراني پوياتر، عادلانه‌تر و پيشرفته‌تر خواهد بود. از تمامي هموطنان عزيزم دعوت مي‌كنم تا با حمايت و مشاركت خود، در تحقق اين اهداف والا همراهي كنند. با هم مي‌توانيم به سوي آينده‌اي بهتر گام‌برداريم.

مسعود پزشكيان

تير ۱۴۰۳

#بازگشت_ زندگي

#براي_ ايران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون