• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5798 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۹ تير

فرانسه برای انتخاباتی زودهنگام آماده می‌شود

قمار هولناک مکرون

تصمیم امانوئل مکرون، ريیس‌جمهور فرانسه برای برگزاری انتخابات زودهنگام پس از آن مطرح شد که حزب راستگرای اجتماع ملی فرانسه بیش از دو برابر آرای ائتلاف میانه در انتخابات پارلمان اروپا راکسب کرد. همین امر باعث شد مکرون هدف موجی از انتقادها قرار بگیرد. آنها مکرون را فردی متکبر و خودمحور خواندند که باعث شکست مفتضحانه مقابل حزب راست افراطی شده است. آنها همچنین تصمیم مکرون را برای برگزاری انتخابات پارلمانی تصمیمی عجولانه و از سر استیصال دانستند که می‌تواند میدان را به حزب راستگرای اجتماع ملی فرانسه تقدیم کند. این انتقادات درحالی است که مکرون از موضع و تصمیم خود دفاع کرد و گفت این امر باعث شفافیت در مسیر سیاسی دولت او و آینده سیاسی فرانسه می‌شود. از سویی، ناظران معتقدند که مکرون با این تصمیم در تلاش است مسوولیت شکست را در سال‌های باقیمانده دوره ریاست‌جمهوری‌اش برعهده شکست ائتلاف خود بیندازد که به نظر می‌رسد اختلافاتی نیز در میان احزاب مختلف این ائتلاف به چشم می‌خورد. مکرون عصر یکشنبه در یک سخنرانی ملی درحالی که تصمیم خود برای انحلال پارلمان را اعلام می‌کرد، به رای‌دهندگان گفت که نگرانی‌های آنها را شنیده و آنها را بی‌پاسخ نمی‌گذارد. او افزود که فرانسه به اکثریت آشکار نیاز دارد تا در آرامش و هماهنگی عمل کند. دور اول رای‌گیری در 30 ژوئن و دور دوم در 7 جولای برگزار می‌شود.

تحلیلگران می‌گویند که تصمیم مکرون احتمالا قماری تاکتیکی بوده است و ريیس‌جمهور امیدوار است که شکست انتخابات پارلمانی اروپا نتیجه یک رای اعتراضی و سلبی باشد تا نارضایتی عمیق‌تر از رهبری او. همچنین چشم‌انداز تصاحب قدرت از سوی راست افراطی، رای‌دهندگان میانه‌رو را بسیج می‌کند تا به حزب خود رای دهند و مانع از آن شوند تا حزب اجتماع ملی در مجلس ملی، مجلس سفلی پارلمان، اکثریت آرا را به دست بیاورند. همچنین اعتقاد بر این است که مکرون باور دارد حتی اگر حزب اجتماع ملی عملکرد خوبی در انتخابات پیش رو داشته باشد، مجبور شود یکی از اعضای این حزب را به عنوان نخست‌وزیر منصوب کند که می‌تواند جردن باردلا، رهبر کنونی این حزب باشد. مکرون به این امید است که در شرایط تشکیل دولت از سوی باردلا، ناکامی سیاسی او به چشم آید و در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2027 او و حزبش شکست بخورند.

برخی منتقدان و مفسران سیاسی تحت تاثیر تصمیم و استراتژی مکرون قرار نگرفته‌اند. با این حال، برخی می‌گویند که این امر باعث می‌شود مکرون مغرور و خودرای به نظر برسد، اتهامی که منتقدان او در سال‌های گذشته به او وارد کردند. آنها می‌گويند او شبیه مردی است که مایل است برای آینده کشور قمار کند، اما موضع خودخواهانه خود را تغییر ندهد. روزنامه چپگرای لیبراسیون، فراخوان انتخابات زودهنگام را به عنوان یک «قمار به‌شدت افراطی و هیجانی» توصیف کرد، درحالی که روزنامه راست میانه «لو فیگارو» در مقاله‌ای، تصمیم مکرون را شوکه‌کننده دانست. این مقاله همراه با سرمقاله‌ای بود که در آن، الکسی برزت، سردبیر روزنامه، نوشت: «زمین لرزه‌ای در انتخابات پارلمان اروپا رخ داد. اما هیچ کس انتظار پس‌لرزه را نداشت. اشاره او به تصمیم مکرون برای انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام بود.

در همین حال، به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، گروهی متشکل از چهار نفر، از جمله یک روزنامه‌نگار سابق، برونو راجر-پتیت، مشاور مکرون، در اتخاذ این تصمیم نقش اساسی ایفا کرده‌اند. براساس گزارشی در لوموند، در شب اعلام نتایج، این افراد به مکرون گفتند در اسرع وقت دست به انحلال پارلمان فرانسه بزند و مکرون نیز چنین کرد. مکرون اکنون از سوی گروه‌های مختلف به استیصال در مقابل شکست متهم است و همگان او را سرزنش می‌کنند. به عقیده کارشناسان، چه سزاوار این سرزنش باشد و چه نباشد، شهرت مکرون به داشتن تکبر و عدم تزلزل در مقاب شکست زیر سوال رفته است. رابرت لادرچ، استاد بازنشسته سیاست اروپا در دانشگاه کیل، به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت که آخرین فراخوان انتخاباتی مکرون به دلایل شخصی و نهادی می‌تواند او را فردی مغرور و خودرای نشان دهد که در عین حال تصمیمات خلق‌الساعه و هیجانی نیز اتخاذ می‌کند. به عقیده این کارشناس مسائل فرانسه، مکرون ابتدا رای به پارلمان اروپا را توهین شخصی و در چارچوب جهت‌گیری سیاست داخلی خود تفسیر کرد. سیاست مهاجرتی او اخیرا سخت‌تر شده بود و او سال گذشته اشاره کرد که توقف در سیاست‌های اقلیمی اتحادیه اروپا نیز مطلوب است. او خاطرنشان کرد که هر دوی این اشاره‌ها نتوانست در رای‌دهندگان بر حزب اپوزيسیون اجتماع ملی هیچ تاثیری داشته باشد. دوم اینکه تصمیم مکرون می تواند به شکست سیاست‌های او در سال‌های باقیمانده منصبش منجر شود. در آخرین‌باری که یک ريیس‌جمهور فرانسه پس از انحلال پارلمان، تصمیم به انتخابات مجدد گرفت، ريیس‌جمهور محافظه‌کار سابق ژاک شیراک در سال 1997 بود که به شکستش انجامید. او امیدوار بود که اکثریت خود را در پارلمان تقویت کند، اما درنهایت مجبور شد با یک نخست‌وزیر چپگرا، جوسپن، کار کند. لادرچ گفت، بنابراین، در هر صورت، این تصمیم قماری بزرگ از سوی مکرون است. اگر او فکر می‌کند می‌تواند برنده شود، فردی متکبر است و اگر فکر می‌کند پیروزی به حزب اجتماع ملی می‌رسد تا بتواند مشکلات را بر دوش آنها بگذارد، کمی دور از عقل عمل کرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون