• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5798 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۹ تير

ادامه از صفحه اول

دموكراسي ساختني و بازگشت اميد به صندوق

9- حتما به اصلاح قانون انتخابات نياز است. نوع نظارت شوراي نگهبان در تاييد را ردصلاحيت‌ها ضربه به شاخص حق انتخاب كردن و پيش‌بيني‌پذيري انتخاباتي مي‌زند. معيارهاي مردمسالارانه و پيش‌بيني‌پذيرانه با ساز و كار شفاف و قابل اعتراض كه اصل آزادي اراده شهروندي را تضييع نساخته و يا انتخابات را دو مرحله‌اي نکرده و تجاوز از حدود صلاحيت‌ها و اختيارات قلمداد نشود، حائز اهميت است. انتخابات برابري خواهانه و بدون تبعيض و با احترام به حق تعيين سرنوشت و لوازم آن حائز توجه است.

10- به قول مولانا «سخن بند مگو و صفت قند بگو/ صفت راه مگو و ز سر انجام بگو...» سر انجام هر چه باشد اگر اراده مردم باشد، خوش است. ما بايد به اراده مردم تمكين كنيم. هر مانع‌تراشي سر اراده مردم فساد است. خلف عهد با قانون اساسي است. همه كارگزاران عمومي و رسانه‌ها بايد به اراده اكثريت احترام بگذارند. اما رعايت حقوق اقليت هم اوجب واجبات و رمز دموكراسي اخلاق محور است. مردم سالاري با رعايت حقوق بشر براي مردم خرسندي مي‌آورد و نبايد وسيله سركوب اقليت باشد. همه ايرانيان محترمند و بايد با هم مشق ارتقاي دموكراسي با احترام به حقوق شهروندي و معيارهاي اخلاقي کنیم. همه فرآيند انتخابات و بازيگران آن بايد مشق اخلاق کنند و برنده و بازنده در آشتي و صلح براي مردم جان‌فشاني وطن‌پرستانه كنند و دست خدا همواره با ايرانيان است.

انتخاباتي زيبا در ايران

توجه نكرده كه گاهي اقداماتي در سياستگذاري‌ها داخلي و خارجي، حتي در قانونگذاري‌ها و اجرا توسط دولت انجام مي‌شود كه مثل فرو بردن انگشت در چشم مردم هم هست و در همه آنها منافع ملي لحاظ نشده است. اساسا دولت در ايران كنوني نتوانسته است كارگزار منافع ملي باشد تا اميد به مشاركت مردم افزايش يابد. اما زيبايي انتخابات فارغ از نتيجه آن بود كه همه نخبگان از دو جناح اصلي ‌شخصيت‌هاي بزرگ ‌دلسوز به ميدان آمدند و به مردم التماس كردند تا بيايند و مشاركت كنند اين يعني مردم و افكار عمومي مهم است و براي استمرار حكومت اهميت دارد، چون اقليتي متوهم با رويكردهاي عام ايدئولوژيك نمي‌تواند براي هميشه بر مردم حكومت كند و در عصر گسترش فناوري اطلاعات و ارتباطات دوران حكومت اقليت بر اكثريت سپري شده است.در نهايت اين مردم هستند كه با آگاهي و مشاركت پيروز مي‌شوند.همه هم مي‌دانند «با اين انتخابات نيز دري باز نخواهد شد، اما مي‌توان پنجره‌اي را گشود» تا هوايي تازه بيايد و زنده بمانيم، بيشتر آگاه شويم و انديشه و دانش را منتشر كنيم شايد وقتي ديگر مجال گشودن درها نيز فراهم شود. جامعه‌شناس

اصلاحات جریانی زنده، ریشه‌دار و سرافراز

امروز آراي دکتر پزشکیان افزون بر ویژگی‌های ممتاز خودش ناشی از حمایت فراگیر و بی‌دریغ و بی‌چشمداشت همه اصلاح‌طلبانی است که از ثانیه‌های اول تایید صلاحیت ایشان با تمام توان به میدان آمدند و صدای فرزند ایران را به اقصی نقاط کشور رساندند. حالا باید بر موفقیت تشکیلاتی و هویتی جریان بزرگ اصلاحات انگشت تاکید گذاشت و همچنان به آن امیدها بست تا بالاخره بتواند کشور را به ساحل آرامش و رفاه و آزادی و عدالت برساند. مردم با وجود جریانی چنین بزرگ و زنده و سرافراز احساس دلگرمی می‌کنند و در بزنگاه‌های مهم گوش جان به سخنان دلنشین و آکنده و پر از شعور و ادب و متانت رهبر اصلاحات یعنی سید محمد خاتمی می‌سپارند. امید است هر کس کمترین داعیه اصلاح‌طلبی دارد هرگز مشی پاکدستی و صداقت و دانش و خیر‌خواهی برای کشور را فرو نگذارد و آبرو و اعتبار این جریان ریشه‌دار را به گرد عیب و نقص آلوده نسازد. ما همچنان با هم هستیم تا به موفقیت‌های بی‌بازگشت برای مردم و کشور برسیم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون