• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5800 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير

گزارش اختصاصي «اعتماد» از وقايع عجيب انتخابات فدراسيون دووميداني

از معطل نگهداشتن انتخابات براي صلاحيت حدادي تا ردصلاحيت رقيب اصلي

يك عضو مجمع: حق راي ما را گرفتند و اين غيرطبيعي است!

گروه ورزش

امروز مجمع انتخاباتي فدراسيون دووميداني در شرايطي برگزار مي‌شود كه به نظر مي‌رسد وقايع عجيب زيادي در مسير برگزاري اين انتخابات شكل گرفته است؛ از ردصلاحيت رقباي اصلي تا حمايت‌هاي خاص و گرفتن غيرطبيعي حق راي اعضاي غير همسوي مجمع.

به گزارش روزنامه اعتماد، بعد از تعويق انتخابات دووميداني امروز و از ساعت 10 صبح مجمع انتخاباتي فدراسيون دووميداني با حضور نامزدهاي احراز صلاحيت شده برگزار مي‌شود. احسان حدادي، مهدي مبيني، افشين داوري، ايرج عرب، مهران تيشه‌گران، هاشم خزايي، عنايت حسن‌پور، هاشم صيامي، سيدعلي كريمي، روح‌الله عسگري، مصطفي زرين‌افضل، عباسعلي مديح و مهدي شريعتي فيض‌آبادي به منظور شركت در مجمع انتخاباتي فدراسيون دووميداني جهت تصدي پست رياست ثبت نام كرده بودند و روز شنبه مهران تيشه‌گران، احسان حدادي، هاشم خزايي، مصطفي زرين‌افضل، هاشم صيامي، ‌ايرج عرب، روح‌الله عسگري و عباسعلي مديح، براي شركت در انتخابات تاييد صلاحيت شدند.

انتخابات برگزار نمي‌شود تا صلاحيت حدادي بيايد

پيش از اين قرار بود در تاريخ 21 خرداد برگزار شود، اما به دليل آنچه سيدمحمدشروين اسبقيان، معان امور فرهنگي، توسعه ورزش قهرماني و حرفه‌اي وزارت ورزش و جوانان، عدم وصل تاييديه نامزدها و جلوگيري از تضييع حقوق نامزدها را عنوان كرد اين مجمع به تاخير افتاد. طبق اطلاعاتي كه خبرنگار روزنامه اعتماد به دست آورده است آنچه اسبقيان اظهار مي‌دارد با واقعيت فاصله زيادي دارد. طبق اين اطلاعات كه از سوي چند منبع خبري معتبر در اختيار روزنامه اعتماد قرار گرفته دليل به تعويق افتادن مجمع خرداد ماه عدم صدور مجوز حضور احسان حدادي، قهرمان سابق پرتاب ديسك كشورمان به عنوان يكي از نامزدهاي انتخابات در مجمع بود. در واقع مقامات وزارت ورزش تا لحظات آخر روز 20 خرداد منتظر ماندند تا ببينند آيا احسان حدادي تاييد صلاحيت مي‌شود يا خير و زماني كه مطمئن شدند اين تاييد صلاحيت از سوي مراجع نظارتي نخواهد آمد انتخابات را لغو كردند كه در همان مقطع باعث بروز حاشيه‌هاي بسياري شد. طبق اطلاعات به دست آمده دليل عدم تاييد صلاحيت حدادي پرونده‌اي است كه اين ورزشكار در اواسط دهه 90 با آن روبه‌رو شده بود. با اين حال برخي مقامات در اين فاصله با رايزني‌هاي خود موفق شدند مشكل را حل كنند. اسبقيان روز 21 خرداد در مجمع عمومي فدراسيون دووميداني درباره به تعويق افتادن مجمع انتخاباتي بيان كرد: «چون تاييد صلاحيت برخي دوستان نيامده بود، قرار شد مجمع به تعويق بيفتد.»

ردصلاحيت رقيب اصلي كه يك بار تاييد صلاحيت شده بود!

اما در فاصله چند روز از آن اتفاق يك رخداد عجيب ديگر رقم خورد كه باز هم نشان‌دهنده عزمي است براي تحت كنترل درآوردن آراي مجمع؛ ردصلاحيت مهدي مبيني، سرپرست فدراسيون دووميداني. مهدي مبيني كه در آذر 1402 به عنوان سرپرست فدراسيون دووميداني منصوب شده بود و يك ماه قبل از سمتش استعفا كرده بود تا بتواند در انتخابات فدراسيون دووميداني شركت كند، با وجود حايز بودن شرايط براي حضور در انتخابات و حتي موافقت شفاهي مقامات وزارت ورزش ردصلاحيت شد. مساله‌اي كه باعث شد اين مدير ورزشي از وزارت ورزش و جوانان به ديوان عدالت اداري شكايت كند. مبيني در اين رابطه در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت: «من در اسفند ماه و پس از هماهنگي با معاون وزير ورزش از سرپرستي فدراسيون دووميداني استعفا دادم و اين استعفا نيز پذيرفته شد و در انتخابات نيز ثبت‌نام كردم، در ادامه مدارك و سوابقم در كميسيون تطبيق مورد تاييد قرار گرفت و همچنين از سوي نهادهاي نظارتي هم تاييد شدم تا مشخص شود كه هيچ مشكلي ندارم.» وي افزود: «فقط مي‌خواهم بدانم كه چرا نمي‌توانم در انتخابات حاضر باشم، من امروز از وزارت ورزش به ديوان عدالت اداري شكايت كردم تا بتوانم حقم را بگيرم. آن هم در حالي كه چند روز قبل دعوتنامه حضور در مجمع را دريافت كردم.» مبيني درباره اينكه بايد از وزير ورزش براي شركت در انتخابات مجوز مي‌گرفت و ظاهرا اين مجوز صادر نشده است، تصريح كرد: «زماني كه استعفا دادم، اعلام كردم كه قصد حضور در انتخابات را دارم. استعفايم پذيرفته شد و در ادامه نيز تمام فرآيند لازم براي حضور در انتخابات را طي كردم. اين موضوع كه عنوان مي‌شود، آيا در آيين‌نامه آمده است كه من رعايت نكرده‌ام؟ چطور از بيرون از ورزش و دووميداني مي‌توانند در انتخابات حاضر باشند، اما من با 40 سال سابقه نمي‌توانم شركت كنم؟ بايد دليل اين تصميم را به من بگويند.» اين در حالي است كه طبق اطلاعات به دست آمده توسط خبرنگار اعتماد، نام مبيني در فهرست نامزدهاي تاييد صلاحيت شده براي انتخابات فدراسيون دووميداني در تاريخ 21 خرداد وجود داشت.

وزارت ورزش يك گزينه دارد؛ مقامات فدراسيون هم گزينه‌هاي خودشان!

يك منبع آگاه ديگر به خبرنگار روزنامه اعتماد اطلاع داد كه وزارت ورزش و جوانان علاقه دارد كه يك نامزد خاص به صندلي رياست فدراسيون برسد.

منابع خبري مي‌گويند اين فرد احسان حدادي است. با اين حال نبايد فراموش كرد كه با توجه به انتخابات پيش روي رياست‌جمهوري احتمال ثابت ماندن تركيب مديريتي وزارت ورزش در صورت راي آوردن هر كدام از دو نامزد بسيار اندك است.

چهره‌هاي ديگري در فدراسيون و وزارت ورزش هستند كه اصل بي‌طرفي در انتخابات را رعايت نكرده‌اند. يك منبع آگاه به خبرنگار «اعتماد» گفت: يكي از نهادهاي نظارتي فدراسيون در حال حمايت از افشين داوري است و اين در حالي است كه گويا خود داوري مي‌خواهد از عباسعلي مديح حمايت كند! از آن طرف يكي از مقامات فدراسيون هم در حال حمايت از حدادي است. از آن طرف يكي ديگر از مقامات فدراسيون هم گزينه مورد نظر خودش را در انتخابات دارد!

گرفتن غيرطبيعي حق راي اعضاي مجمع!

اتفاقات عجيب در مسير برگزاري انتخابات به همين موارد ختم نمي‌شود. يكي ديگر از اقدامات صورت گرفته بازي كردن با حق راي اعضاي مجمع است. در يكي از اين موارد حق راي مدير باشگاه‌ دووميداني تكنيك برتر به دلايل غيرمعتبري گرفته شده است. اين باشگاه به دليل داشتن دو تيم مردان و زنان در ليگ داراي دو حق راي است، اما يكي از راي‌هاي اين باشگاه گرفته شده است. عليرضا طهيري، مدير باشگاه تكنيك برتر در اين رابطه به خبرنگار اعتماد گفت: «موضوعي پيش آمده براي بخش زنان ما. ما حق راي داشتيم و كارهاي اداري‌اش انجام شده بود. از آن طرف توي مجوز ما به دليل مشكل داشتن سامانه خودشان اين مجوز قيد نشده بود. ولي اداره كل ورزش استان مازندران تاييد كرده بود كه با مجوز ما اين باشگاه در ليگ دووميداني حضور پيدا كند. در همين رابطه ما مكاتبه كرديم با امور باشگاه‌هاي وزارتخانه و آنها هم از اداره كل مازندران استعلام گرفتند و گفتند درست است. در نتيجه امور باشگاه‌ها هم تاييد كرد كه براي حق راي تيم زنان‌تان در مجمع هيچ مشكلي نداريد. يعني باشگاه تكنيك برتر دو تا راي دارد. در بخش زنان و مردان. ولي اصرار دوستان اين است كه مجوز بايد در آن برگه قيد مي‌شد. ما جواب داديم كه مشكل سامانه است و چاپ نكرده ولي ارگان دولتي ذي‌صلاح تاييد كرده است. ما همين حالا كه چند ساعت تا برگزاري مجمع مانده در حال كشمكش و تلاش هستيم كه از حق خودمان استفاده كنيم. چيزي كه حق‌مان است را داريم با التماس مي‌گيريم. ولي هنوز به ما جواب قطعي ندادند.»

او تصريح كرد: «ما با هيچ جناح و شخص خاصي هم نبستيم. ما يك انتخابي داريم كه فكر مي‌كنيم اصلح است. اين طور نيست كه بگوييم مي‌خواهيم فلاني باشد. اين شرايطي كه براي ما به وجود آوردند غيرطبيعي است. يك مقام مسوول دارد تاييد مي‌كند كه اينها مجوز دارند. بعد فدراسيون زير بار نمي‌رود و مي‌گويد يك نهاد ديگر تاييد كند. آن نهاد ديگر هم تاييد مي‌كند ولي باز فدراسيون زير بار نمي‌رود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها