• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5800 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير

ابراهيم قاسمپور در گفت‌وگو با «اعتماد»:

با ۹۵ درصد صحبت‌هاي خداداد در مورد تيم ملي موافق هستم

خودم باعث رفتن قلعه‌نويي به قطر شدم، اما دلم براي حيثيت او مي‌سوزد!

روزبه دلاور

صحبت‌هاي جنجالي خداداد عزيزي در يك برنامه تلويزيوني عليه امير قلعه‌نویي بازتاب زيادي داشت. پيشكسوت فوتبال كشورمان كه تا همين مدت قبل به عنوان مشاور در كنار قلعه نويي بود حالا به منتقد جدي او تبديل شده است. خداداد با تهديد به افشاي اسرار تيم ملي گفت سعيد الهويي گفته امير قلعه‌نويي دوست ندارد كسي در جمع با او مخالفت كند! خداداد همچنين گفت نتايج تيم ملي خوب نبوده است. پس از صحبت‌هاي خداداد با ابراهيم قاسمپور تماس گرفتيم تا نظر او را در اين خصوص جويا شويم. در ادامه صحبت‌هاي كامل اين پيشكسوت با «اعتماد» را مي‌خوانيد.

 

خداداد عزيزي در تلويزيون حسابي مقابل سرمربي تيم ملي موضع گرفت. در كل با صحبت‌هاي خداداد موافق هستيد يا مخالف؟

قبل از صحبت‌هاي آقاي خداداد من صحبت كردم و نظرات خودم را گفته بودم. ما در جام ملت‌ها مشكلات عديده‌اي داشتيم. حالا برمي‌گشت به ساختار تيمي ما و به نوع استفاده از بازيكنان. نمي‌توانيد بگوييد مشكلي نداشتيم اگر مشكل نداشتيم قهرمان مي‌شديم! برعكس صحبت‌هاي دستيار قلعه‌نویي كه از ساختار دفاعي خوب حرف مي‌زد بايد بگويم ما سه تا گل از قطر دريافت كرديم كه اتفاقا ساختار دفاعي بدي داشتيم. گل‌هاي بد ديگر هم‌خورديم، ‌اما چون بحث ما روی بازي با قطر است. در كل با 95 - 90 درصد از صحبت‌هاي آقاي عزيزي موافقم. به قول او تيم‌هايي را برديم‌ كه تيم‌هاي درجه دو و سه آسيا بودند. من در قطر ۹ سال فوتبال بازي كردم و دقيقا با فوتبال آنجا آشنا هستم. حالا يكسري بازيكنان درجه دو از مليت‌هاي ديگر آوردند و سرمايه‌گذاري و مديريت كردند و نتيجه گرفتند اما دليل ‌نمي‌شود نتوانيم آنها را شكست بدهيم ما مقابل قطر هم بازي خوبي انجام نداديم؛ فقط در بازي با ژاپن خوب بازي كرديم كه آن هم ابر و ماه و فلك و خورشيد در كار بود و روزمان بود و با درخشش ستاره‌هاي ما همراه شد. سال‌هاي سال است اين اتفاق رخ مي‌دهد نه فقط زمان قلعه‌نویي. اينكه امدادهاي غيبي و خلاقيت‌ها و تعصب بچه هاي‌مان است وگرنه چيزي به اسم فوتبال بازي نمي‌كنيم! به كرات نه من بلكه افراد ديگر هم گفتند هر وقت انتقادي مي‌كنيم از ما گله دارند! ما دلسوز فوتبال هستيم. انتقادات ما هم فني است‌. حرف‌هايي كه زدم 10 نفر ديگر را بياوريد اگر بگويند فني نيست، بگوييد خصومت دارم‌. اتفاقا قلعه‌نویي را دوست دارم و از قديم با ايشان ارتباط خوبي داشتم. خود من باعث و باني رفتن او به قطر بودم، اما دلم براي فوتبال و‌ همين طور حيثيت و اعتبار قلعه‌نویي مي‌سوزد. انتقادي باشد فقط فني است.

اخيرا طارمي گفته در دو بازي با ازبكستان بعضي از بازيكنان بي‌تفاوت بودند و حتي مسائلي در رختكن پيش آمد. برخورد انضباطي قلعه‌نویي با نوراللهي كه از نظر ما درست هم بوده آيا زيادي سختگيرانه نيست؟ چرا با ديگر بازيكنان اين طور برخورد نشده؟

خودم زماني كه كار مي‌كردم منضبط و با ديسيپلين بودم. ارتشي يا نظامي نبودم، اما در پاس و فجرسپاسي كار كردم. در تمام ‌تيم‌ها منضبط و اخلاق‌مدار بودم. معتقدم همه اشتباه مي‌كنند. با بعضي اشتباهات بايد برخورد شود كه آن هم شدت و ضعف دارد. تصميم با مربي است كه چطور با نوراللهي برخورد شود. بحثم‌ قلعه نویي نيست؛ كلي مي‌گويم. ما اگر اخلاق‌مدار هستيم و با نظم مي‌خواهيم پيش برويم بايد براي همه يكنواخت عمل كنيم. نه اينكه فرق بگذاريم بين يك بازيكن با بازيكن ديگر! در دوره اسكوچيچ هم مي‌گفتند اين اتفاقات رخ مي‌دهد. مثلا فرق مي‌گذاشتند بين بازيكناني كه اسم و رسم بيشتري دارند تا بازيكنان كوچك‌تر. حرف من اين است تنبيه بايد براي همه باشد. اگر نوراللهي كار اشتباهي كرده براي بازيكن ديگري هم اتفاق افتاده برخورد يكسان شود. حالا زياد در جريان نيستم چه اتفاقي براي نوراللهي افتاده و طارمي چه گفته كه دوگانگي ايجاد كرده. تنبيه دست سرمربي است اما نبايد دوگانگي وجود داشته باشد.

درباره گروه ايران در انتخابي نهايي جام جهاني چه نظري داريد؟

وقتي بضاعت خودمان را نگاه مي‌كنيم، نفرات و لژيونرهايي كه هستند و توانايي و هوش بازيكنان ما نشان مي‌دهد در اين گروه مدعي هستيم. قطر دو دوره قهرمان جام‌ ملت‌ها شده يا ازبكستان كه در دو بازي آخر كه يكي از آن را شانس آورديم، نباختيم! اما با احترام‌ به فوتبال قطر هنوز در حد و اندازه‌هاي ما نيستند. بقيه تيم‌ها هم درجه دو و سه آسيا هستند. اين امارات هم آن امارات 15 - 10 سال پيش نيست. قطر و امارات كمتر به بازيكنان درجه دو، سه پاسپورت مي‌دهند تا براي‌شان بازي كنند. امارات در ۱۵ سال گذشته به استثناي ۲ يا ۳ سال خيلي ضعيف كار مي‌كند. در حال حاضر آنها جزو تيم‌هاي درجه دو يا سه فوتبال آسيا هستند. در گروه خوبي قرار گرفته‌ايم. ‌البته فوتبال است و نمي‌شود تيمي را دست‌كم گرفت، اما روي كاغذ تيم برتر گروه هستيم حالا چه اتفاقاتي در زمين رخ بدهد، خدا مي‌داند!

سرمربي تيم ملي گفته كارمان سخت است! اما زمان شما كه از آسيا و اقيانوسيه فقط يك تيم به جام جهاني مي‌رفتند شرايط به مراتب سخت‌تر بود؛ اين‌طور نيست؟

به كرات گفتيم زمان آقاي مهاجراني از دو قاره يك تيم صعود مي‌كرد. آن زمان كويت و عراق قدرت‌هاي غرب بودند و عربستان و قطري نبود يا آن طرف برمه و كره‌جنوبي و شمالي بودند و استراليا هم از اقيانوسيه، اما الان اگر قرار باشد بين 8 تيم‌ از آسيا به جام جهاني نرويم، فاجعه است. برويم هم‌كار شاقي نكرديم؛ ما با هر تيمي برويم بايد جزو ۸ تيم باشيم، نبوديم كه ديگر فاجعه است.

هنوز زمان جوانگرايي در تيم ‌ملي نرسيده؟

جوانگرايي تبعاتي دارد و‌ نمي‌شود به يك‌بار تيم را خالي كرد از بازيكنان باتجربه و فقط از جوانان استفاده كرد. به مرور زمان تا جام‌ جهاني بايد اين اتفاق بيفتد. در بازي با هنگ‌كنگ، يكي، دوتا جوان بازي داد و بعدش دوباره همان تركيب قبلي‌. جوان هم بايد جواني باشد كه بضاعت فني‌اش جوابگوي خواسته مربي و تيم باشد؛ اگر نباشد من هم به بازيكنان باتجربه اكتفا مي‌كنم. البته بازيكنان باتجربه هم بايد بازدهي داشته باشند، بازيكناني كه هنوز كيفيت لازم براي حضور در تيم ملي را داشته باشند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها