• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5800 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير

‌رييس اتاق ايران عنوان كرد

مشكلات معيشتي در شأن ملت نجيب ايران نيست

بيست‌وهشتمين مراسم روز ملي صنعت و معدن با حضور وزير صنعت، معدن و تجارت، رييس اتاق ايران، هيات رييسه اتاق ايران، معاون وزارت صمت و فعالان اقتصادي در سالن اجلاس سران برگزار شد. پيش از مراسم تجليل از صنعتگران و معدنكاران برگزيده، عباس علي‌آبادي، وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه بايد قدرت طراحي و تحقيق و توسعه را در صنايع گسترش دهيم، گفت: در اين دوره سعي كرديم به گونه‌اي ريل‌گذاري كنيم تا با ارتقاي سطح فناوري كشور، به سطوح عالي همترازي با دنيا برسيم و با تحقيق، توسعه و اتكا به ظرفيت‌هاي علمي كشور به سمت يك صنعت دانش‌بنيان حركت كنيم. وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در تخصيص ارز به سمت خودروهايي برويم كه مشابه داخل دارند نه اينكه لوكس وارد كنيم كه در داخل ساخته نمي‌شوند؛ با اين شيوه نشان مي‌دهيم كه با قيمت پايين‌تر مي‌توان خودروي خوبي سوار شد؛ مثلا با ۸ هزار دلار مي‌توان خودروي درجه يك ساخت. خودروسازان بايد خود را تكان دهند زيرا در غير اين صورت همين جايي كه هستند، مي‌مانند. لذا نياز است تا خودروهاي ارزان قيمت وارد شود كه منجر به ايجاد رقابت‌هاي سازنده با خودروهاي داخلي شود. او با بيان اينكه «هر كسي به محيط‌زيست احترام نگذارد، انسان نيست»، گفت: به‌شدت معتقدم علت وضعيت فعلي محيط زيست كشور ناشي از عدم دستيابي به فناوري‌هاي پيشرفته است و هنوز مي‌خواهيم به صورت سنتي كار كنيم. مادامي كه فناوري در بخش معدن ارتقا نيابد، معدنكاران نبايد انتظار همكاري محيط‌زيست با خود را داشته باشند.

 

وزارت نيرو قطعي برق صنايع را بررسي كند

علي القاصي‌مهر، رييس كل دادگستري استان تهران در مراسم روز ملي صنعت و معدن گفت: توليد و صنعت پرتكرارترين واژه‌هاي نظام اقتصادي است و توسعه كشور به توسعه اقتصادي گره خورده است.

وي افزود: موضوعاتي مانند توليد خالص ملي، نرخ اشتغال، حفظ ارزش پول ملي، نرخ شاخص قيمت‌ها، افزايش صادرات و كنترل واردات در پيوند با توليد رقابت‌پذير است و مقام معظم رهبري نيز در سال‌هاي اخير با نامگذاري هر سال به نام توليد همه مسوولان را به حمايت از توليد فراخواندند، به‌طوري كه همه ظرفيت‌ها را در جهت برون رفت از مشكلات توليد قرار دادند. بنابراين در همه اين سال‌ها آنچه مهم است و ماموريت ذاتي همه قوا تعيين شده توليد و حمايت از آن است.

القاصي مهر ادامه داد: در همين راستا در سال‌هاي اخير قوانيني در مجلس براي حمايت از نظام اقتصادي كشور و رفع موانع پيش رو به تصويب رسيد از جمله اين قوانين، قانون حداكثر استفاده از كالا و خدمات داخلي، قانون تامين مالي توليد و قانون اعطاي تسهيلات بانكي قوانيني از اين قبيل هستند و در راستاي حمايت از توليد به تصويب رسيده‌اند. رييس كل دادگستري استان تهران خاطرنشان كرد: دستگاه قضايي در كنار ساير قوا و در راستاي تاكيدات مقام معظم رهبري نهايت توان و ظرفيت خود را براي اين حوزه به كار بسته است هرچند دستگاه قضايي و مجلس مستقيما در توليد ماموريت ندارند، اما دستگاه قضايي هم به‌طور غيرمستقيم وظايفي داشته است. از جمله اين وظايف رسيدگي‌هاي قضايي و پرونده‌هاي مرتبط با نظام توليدي كشور است كه دستگاه قضايي رويكردي نوين و حمايتگرانه در اين راستا اتخاذ كرده است. وي افزود: قوه قضاييه در پيشگيري از جرايم كه به توليد آسيب مي‌زند نيز رويكرد جديدي داشته است.

وي اظهار كرد: قانونگذار همه سازمان‌ها را به توسعه زيرساخت‌ها در اين شهرك‌ها متوجه كرده اما برخي سازمان‌هاي متولي در اين زمينه قصور دارند. دستگاه‌هاي اجرايي از جمله وزارتخانه‌هاي نيرو و صمت و محيط‌زيست بايد در عملكرد خود در رابطه با شهرك‌ها تجديدنظر كنند و پيگيري مطالبات از شهرك‌هاي صنعتي بايد با رويكرد حمايتگرانه باشد چه مطالبات مالياتي و چه مطالبات تامين اجتماعي تا تدبيري انديشيد كه اين واحدها آسيب نبينند و به تعطيلي كشانده نشوند. القاصي مهر تاكيد كرد: واحد‌هاي توليدي دو روز در هفته با قطعي برق رو‌به‌رو هستند و دستگاه‌هاي مختلف بايد ورود و اين موضوع را به صورت كارشناسي بررسي كنند. بايد بررسي شود اولويت ما صنايع هستند يا ديگر بخش‌ها؟ برخي واحدها از جمله سردخانه‌ها با قطعي برق مبتلا به آسيب‌هاي جدي مي‌شوند. رييس دادگستري استان تهران تصريح كرد: وزارت نيرو مساله قطع برق واحد‌هاي توليدي را تدبير كند و پيشنهاد ما اين است كه موضوع را به استان‌ها محول كند.

 

مشكلات معيشتي در شأن ملت ايران نيست

صمد حسن زاده، رييس اتاق بازرگاني ايران در مراسم روز ملي صنعت و معدن گفت: متاسفانه چند سالي است كه اقتصاد، توليد و صادرات با مشكلات بسيار بزرگي رو‌به رو شده است از جمله اين مشكلات نبود ارتباطات بين‌المللي، ضعف زيرساخت‌ها از جمله انرژي، نبود ناوگان حمل و نقل مناسب و عدم همكاري نظام پولي كشور با فعالان اقتصادي جهان است.

وي افزود: تورم بالاي ۴۰ درصد و نرخ ۳۶‌درصد بهره‌هاي بانكي مجالي براي توسعه براي فعالان اقتصادي باقي نگذاشته است. حسن‌زاده تصريح كرد: مشكلات معيشتي در شأن ملت نجيب ايران نيست.

رييس اتاق بازرگاني ايران خاطرنشان كرد: اتاق بازرگاني ايران پيشنهاد كرده است كه امسال برخلاف سال‌هاي پيشين تقدير از زحمت‌كشان صنعتي كشور در روز ملي صنعت و معدن همراه با اعطاي تسهيلات باشد كه با همراهي مسوولان ممكن شد و اميدوارم در سال‌هاي آتي هم استمرار داشته باشد.

 

خودمان بايد كشورمان را بسازيم

محمدرضا بهرامن، نايب‌رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران نيز در مراسم روز ملي صنعت و معدن گفت: نيازمند به حركت موثر هستيم تا ايران را بسازيم و انتظار نداشته باشيم كسي براي ما كاري كند بايد خود كشور عزيزمان را بسازيم. وي افزود: تورم‌ريشه‌دار نااميدي در كشور را رقم زده است. در اين شرايط برخي مشكلات به توليدكنندگان مربوط مي‌شود و بخشي ديگر به سياستگذاران. بهرامن ادامه داد: امروز رسانه‌ها در كنار ما هستند و بايد بدانند كه ايران كشوري خاص از نظر ساختار زمين‌شناسي است و مقام معظم رهبري هم بر توسعه اين بخش تاكيد دارند. وي افزود: كشورهاي معدني زيادند، اما امتيازات خاص براي امريكا، روسيه و ايران است. رييس خانه معدن ايران گفت: نقد وارد به بخش معدن كشور تخريب‌كننده است، تنها چهار درصد از سرزمين ما تحت پوشش فعاليت‌هاي معدني است و حدود ۵۵ ميليارد دلار در ۶۵ سال گذشته براي اين بخش سرمايه‌گذاري شده است. وي يادآور شد: معادن در تمام دنيا حاكميتي اداره مي‌شوند چون حقوق عامه در آن نهفته است، بنابراين اگر از اين ذخاير بهره نبريم حق عمومي ضايع شده است. بهرامن تصريح كرد: درآمدهاي شيرين نفتي اجازه نداده معدن رشد واقعي در كشور داشته باشد. وي گفت: بايد به هر قيمتي شده رنگ سفره مردم را تغيير دهيم و وقتي رشد ۱۳‌درصدي اقتصاد در برنامه هفتم توسعه تعريف شده بايد براي آن قدم‌برداريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها