• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5803 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير

بايدن به ضعف خود در مناظره اول اعتراف كرد

شكاف در اردوگاه دموكرات‌ها

احسان پناه‌بر

نيويورك‌تايمز به نقل از افرادي كه در چند ماه گذشته يا بيشتر همراه بايدن بوده‌اند و از نزديك رفتار و برنامه‌هاي او را زير نظر داشته‌اند، گزارش كرد به نظر مي‌رسد وقفه‌هاي شناختي مكرر و آشكارتر او طي مناظره روز پنجشنبه با دونالد ترامپ، روز به روز نگران‌كننده‌تر مي‌شود. دموكرات‌هايي كه از عملكرد نگران‌كننده جو بايدن در مناظره شوكه شده‌اند، در روز دوم جولاي از رييس‌جمهور ايالات متحده خواستند تا در مورد آمادگي رواني خود شفاف باشد. به نظر مي‌رسد بايدن به‌طور رسمي با اولين درخواست از طرف خود براي كناره‌گيري از انتخابات روبه‌رو شد. برخي حاميان بايدن، پس از رويارويي تلويزيوني او با ترامپ كه در آن بايدن رشته افكار خود را از دست داد، ترديدهاي فزاينده‌اي در مورد نامزدي اين مرد 81 ساله دارند. به نظر ترس از سن و وضعيت شناختي او اردوگاه دموكرات‌ها را وارد تنش فزاينده‌اي كرده است. 

لويد داگت، نماينده مجلس نمايندگان، اولين قانونگذار دموكرات بود كه علنا از بايدن خواست تا راه را براي نامزد ديگري باز كند و گفت كه اميدوار است رييس‌جمهور تصميم دردناك و دشواري را براي كناره‌گيري اتخاذ كند. نانسي پلوسي، نماينده برجسته حزب دموكرات و رييس سابق مجلس نمايندگان نيز گفت كه «مشروع» است كه بپرسيم آيا فاجعه مناظره بايدن نشان‌دهنده مشكلي عميق‌تر و بيش از يك حادثه كوتاه‌مدت است يا خير؟ بايدن از زمان افتضاح خود در مناظره پنجشنبه قبل، مصاحبه زنده‌اي انجام نداده است، اما او در 5 جولاي با شبكه‌ اي‌بي‌سي امريكا مصاحبه خواهد كرد. در 2 جولاي، او خستگي ناشي از سفرهاي بين‌المللي را عامل شكست مناظره خود دانست. بايدن در سخنراني در جمع‌آوري كمك‌هاي مالي خود گفت كه به واسطه سفرهايش به دور دنيا كمي قبل از مناظره آنچنان هوشيار نبود. او اعتراف كرد كه به حرف دستياران و مشاورانش در رابطه با سختي مناظره گوش نداد و به اندازه كافي خود را آماده آن رويداد نكرد. بايدن خود را عامل اصلي شكست در مناظره دانست. او گفت كه بر اثر خستگي ناشي از سفرهاي مكرر و كار در كاخ سفيد روي صحنه مناظره تقريبا خوابش برده بود و هوشياري ذهني لازم را نداشت. 

بايدن از 5 تا 9 ژوئن براي بزرگداشت ورود متفقين در سال 1944 به فرانسه سفر كرد، به ايالات متحده بازگشت و سپس براي اجلاس گروه7 به ايتاليا پرواز و پس از آن از ايالت كاليفرنيا ديدن كرد. او سپس براي چند روز استراحت و آماده شدن براي مناظره به محل اقامت رياست‌جمهوري برگشت. كارين ژان پير، سخنگوي كاخ سفيد، در 2 جولاي گفت بايدن درخواست‌ها در مورد نياز او به آزمايش شناختي را رد كرده است و گفت كه رييس‌جمهور هفته آينده در خلال نشست سران ناتو در واشنگتن نشستي خبري برگزار خواهد كرد. به نظر مي‌رسد كاخ سفيد در تلاش است وضعيت رييس‌جمهور امريكا را عادي جلوه دهد.

اختلاف داده‌هاي نظرسنجي بين رييس‌جمهور و سلف جمهوري‌خواهش ماه‌هاست كه كم‌ بوده و ترامپ برتري جزيي را نشان مي‌دهد. به عقيده ناظران، كارزار بايدن براي اولين مناظره غيرمعمول دچار اشتباه شد. آنها به اين اميد بودند بتوانند در حالي كه هنوز زمان وجود دارد، به سبد راي خود تكاني دهند و تا فرصت هست، در رقابت دست بالا را داشته باشند. اما اين طرح نتيجه معكوس داد. شلدون وايت هاوس، سناتور دموكرات به سي‌ان‌ان گفت كه عملكرد رييس‌جمهور در جريان مناظره 90 دقيقه‌اي كه بيش از 50 ميليون امريكايي آن را تماشا كردند، «بسيار وحشتناك» بود و همين مساله جايگاه بايدن را در ميان دموكرات‌ها و راي‌دهندگان متزلزل كرده است. جارد گلدن، نماينده دموكرات متمايل به محافظه‌كاران نيز در گفت‌وگو با نيويورك‌تايمز معتقد است كه نمايش ضعيف بايدن غافلگيركننده نبود. نتيجه اين انتخابات براي من ماه‌هاست كه مشخص است: در حالي كه قصد ندارم به او راي بدهم، دونالد ترامپ پيروز خواهد شد. كاخ سفيد اعلام كرد بايدن در 3 جولاي با فرمانداران دموكرات ديدار خواهد كرد.

يكي از نمايندگان دموكرات كنگره، پريتزكر، سناتور ايالت ايلينويز به سي‌ان‌ان توضيح داد كه فرمانداران خواسته‌اند طرح كناره‌گيري بايدن از نامزدي دموكرات‌ها را مستقيما از خود رييس‌جمهور بشنوند. او گفت: در حال حاضر، جو بايدن نامزد ما دموكرات‌هاست و من 100 درصد موافق حمايت از او در مقام نامزدي سمت رييس‌جمهوري هستم، مگر اينكه خود او تصميم ديگري بگيرد. او به سي‌ان‌ان گفت: فكر مي‌كنم همه ما در حال بحث درباره بهترين راه رو به جلو هستيم. به نظر برخي ناظران، پويايي بايدن از سال گذشته به اين سو به‌طور قابل توجهي كندتر شده است. به گزارش سي‌ان‌ان، چندين ماه است كه رييس‌جمهور كه چندين بار در انظار عمومي زمين خورده است، استفاده از پله‌هاي بلند هواپيماي خود را متوقف كرده و راه پله‌اي كوتاه‌تر و پايدارتر را ترجيح مي‌دهد. او همچنين پياده‌روي خود را با دستيارانش در كاخ سفيد كوتاه‌تر كرده است و همواره اطرافيان او مراقبند دوربين‌ها بر گام‌هاي گاها معلق او در راه رفتن تمركز نكنند. بايدن كه همواره مستعد گاف‌هاي لفظي بوده، از ژانويه 2022 نشست خبري طولاني مدتي برگزار نكرده است و اكثر تعطيلات آخر هفته را بدون برنامه رسمي در يكي از ويلاهاي خود در دلاور مي‌گذراند. كامالا هريس، معاون رييس‌جمهور، يكي از رقباي اصلي براي جايگزيني بايدن در صورت خروج او از رقابت‌ها، در 2 جولاي گفت كه به عنوان معاون او افتخار مي‌كند. او گفت ما يك بار ترامپ را شكست داديم و دوباره او را شكست خواهيم داد.
در همين راستا سي‌ان‌ان با بخشي از مقام دموكرات فعلي و سابق، حاميان مالي و متحدان ديرينه بايدن درباره وضعيت او گفت‌وگو كرده است. بسياري از اين افراد مي‌گويند كه قبلا گفته‌اند رييس‌جمهور امريكا بايد از كارزار خود كناره‌گيري كند، تصميمي كه برخي از آنها فكر مي‌كنند او بايد اين هفته آن را اعلام كند. چند دموكرات به سي‌ان‌ان گفتند كه آنها از رفتن مستقيم پيش بايدن و اعلام درخواست رسمي خود از او خودداري كرده‌اند، به اين اميد كه او خودش اين تصميم بگيرد. اما اين افراد، در بحبوحه شرايطي كه نشان مي‌دهد بايدن هيچ گامي براي بررسي جدي نگراني‌هاي فزاينده برنداشته است، به سي‌ان‌ان گفتند كه صبر آنها تمام شده است. دستياران بايدن و سخنگوي كارزار او به رويترز گفتند كه او قرار است آخر هفته به ايالت‌هاي نوساني و حساس سفر كند. اين امر نشانه‌اي از اين است كه بايدن برنامه‌اي براي تغيير مسير خود ندارد. روز سه‌شنبه، ‌اي‌بي‌سي نيوز اعلام كرد كه بايدن با جورج استفانوپولوس، مجري اين شبكه، براي اولين مصاحبه تلويزيوني خود پس از مناظره روبه‌رو خواهد شد. 
به گزارش سي‌ان‌ان، اين اميدواري وجود داشت كه خانواده رييس‌جمهور در ابتدا او را متقاعد كنند كه كناره‌گيري كند. با اين حال، در جلسه خانوادگي بايدن يكشنبه در كمپ ديويد، آشكار شد كه خانواده رييس‌جمهور در مورد تصميم او براي ادامه مبارزات انتخاباتي خود گرد هم آمدند و كاركنان را به خاطر اقدامات نادرست مقصر دانستند. يكي از مقامات ارشد دموكرات كه در گذشته علنا از بايدن حمايت كرده گفت كه بايدن بايد كناره‌گيري كند. او گفت: كلمه‌اي كه درباره بايدن بايد گفت اين است: لجباز و سرسخت. اطرافيان بايدن سعي مي‌كنند به او فضايي بدهند تا بفهمد چه فاجعه‌اي رقم زده است. او گفت: در حالي كه كارزار بايدن اصرار داشت كه اين مناظره تنها «شب بدي» براي رييس‌جمهور 81 ساله بوده است، دموكرات‌هايي كه مي‌خواهند او كناره‌گيري كند، مي‌گويند كه اين  حادثه يك‌بار نبوده كه بتوان آن را اصلاح كرد. يك مقام ارشد دموكرات با اشاره به عملكرد ضعيف اوباما در اولين مناظره خود در برابر رقيب جمهوري‌خواه ميت رامني در سال 2012 گفت: اوباما كم تجربه بود و به سرعت خود را بازسازي كرد، اما بايدن به نظر مي‌رسد مشكلات بنيادي ذهني دارد. 
به عقيده برخي دموكرات‌ها، اگر اين تنها حادثه ممكن بود، بايدن مي‌توانست از اين اتفاق جان سالم به در ببرد. يك مقام ارشد دموكرات كنگره گفت، اما اين تنها حادثه نخواهد بود. مايك كويگلي، نماينده ايالت ايلينويز، سه‌شنبه به كاسي هانت در برنامه «صبح امروز» در سي‌ان‌ان گفت: بايد با خودمان صادق باشيم كه اين فقط يك شب وحشتناك نبود. او بايد درك كند، چيزي كه شاهدش هستيم صرفا محدود به چهار سال فعاليت در كاخ سفيد محدود نخواهد شد، بلكه سنا و مجلس نمايندگان را نيز تحت تاثير قرار خواهد داد.
بر اساس نظرسنجي جديد سي‌ان‌ان كه از سوي موسسه SSRS انجام شد، سه چهارم راي‌دهندگان ايالات متحده مي‌گويند كه حزب دموكرات براي تصدي رياست‌جمهوري در سال 2024 با شخصي غير از رييس‌جمهور جو بايدن شانس بهتري دارد. ميزان محبوبيت او نيز پس از عملكرد متزلزل در اولين مناظره كارزار رياست‌جمهوري امسال به پايين‌ترين سطح خود رسيده است.
اين نظرسنجي همچنين نشان مي‌دهد كه كامالا هريس، معاون رييس‌جمهور در فاصله قابل توجهي از ترامپ در تقابلي فرضي قرار دارد: 47 درصد از راي‌دهندگان ثبت‌نام ‌شده از ترامپ حمايت مي‌كنند، 45 درصد از هريس. اين نتيجه‌ نشان مي‌دهد كه تحت چنين سناريويي رهبر مشخصي براي دمكرات‌ها براي پيروزي بر ترامپ وجود ندارد. نمايش اندكي اساسي‌تر هريس در برابر ترامپ حداقل تا حدي بر حمايت گسترده‌تر زنان (50 درصد راي‌دهندگان زن از هريس در مقابل ترامپ در مقابل 44 درصد براي بايدن عليه ترامپ حمايت مي‌كنند) و مستقل‌ها (43 درصد هريس در مقابل 34 درصد بايدن) وابسته است. در روزهاي اخير از چندين دموكرات ديگر به عنوان جانشين بالقوه بايدن نام برده شده است. اين نامزدهاي احتمالي شامل گاوين نيوسام، فرماندار كاليفرنيا، (48 درصد ترامپ به 43 درصد نيوسام)، وزير راه و ترابري بايدن، پيت بودجج، (ترامپ 47درصد در مقابل بودجج 43درصد) و فرماندار ميشيگان، گرچن ويتمر، (ترامپ 47درصد در مقابل ويتمر 42درصد) هستند. همه اين تحولات در حالي است كه كارزار انتخاباتي بايدن تاكيد كرده است كه او از رقابت خارج نخواهد شد. در حالي كه برخي خودي‌هاي دموكرات به‌طور خصوصي در مورد امكان جايگزيني او بحث كرده‌اند، ناظران به دموكرات‌ها هشدار مي‌دهند هر مسيري به جلو از نظر لجستيكي دشوار و از نظر سياسي پرمخاطره خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون