• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5803 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير

معنای خروج تدریجی نظامیان اسرايیلی از غزه

تل‌آویو برای گشودن جبهه سوم آماده می‌شود؟

ارتش اسرايیل در حال تدارک برای خروج تدریجی از غزه است و بی سر و صدا به کابینه نتانیاهو فشار می‌آورد تا هر چه سریع‌تر آتش‌بس با حماس برقرار کند. به گزارش رویترز، ارتش اسرايیل به دنبال آن است تا پایگاه‌های خود در غزه را به مرور تخلیه كرده و از این منطقه عقب‌نشینی کند. 
برخی منابع گزارش کرده‌اند که این عقب‌نشینی ارتش برای بازسازی و آماده‌سازی خود جهت حرکت به سمت جبهه شمال برای جنگ با حزب‌الله لبنان است. یکی از مقامات اسرايیلی در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی نیوز امریکا مدعی است که اگر هدف تضعیف حماس و از بین بردن توانایی آنها بوده، ارتش اسرايیل به این هدف دست یافته است. 
او گفت: بنابراین ارتش کم‌کم از این منطقه خارج خواهد شد. چندین مقام اسرايیلی، ازجمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم اعلام کرده‌اند که اسرايیل با ورود به مرحله سوم جنگ خود، شروع به کاهش نیروها در غزه خواهد کرد. یکی دیگر از مقامات اسرايیلی در گفت‌وگو با ای‌بی‌سی نیوز اعتراف کرد که حماس هنوز نفوذ زیادی در غزه دارد. او گفت: اسرايیل در تلاش است برای آن جایگزینی طراحی ارائه کند. 
به گزارش رویترز، مجموعه تحرکات، مانورها و گسیل نیروهای اسرايیلی به مرز لبنان حاکی از تشدید تنش همه‌جانبه با حزب‌الله لبنان است. با این حال، ناظران هشدار می‌دهند که تل‌آویو، در صورت باز شدن جبهه جدیدی در مرز لبنان، با چالش‌های مهمی در همه حوزه‌ها، از نظامی گرفته تا سیاسی مواجه خواهد شد. جورجیو کافایرو، تحلیلگر ژئوپلیتیک به الجزیره گفت که برای اسرايیلی‌ها غیرقابل تصور است که در یک درگیری گسترده با حزب‌الله به پیروزی سریع و قاطع دست یابند. اگر اسرايیل تصمیم به راه‌اندازی چنین جنگ همه‌جانبه‌ای بگیرد، ناگزیر این درگیری برای مدت بسیار طولانی ادامه خواهد داشت. کافایرو اذعان داشت که این حمله احتمالی احتمالا هیچ چیزی برای پیشبرد منافع امنیتی اسرايیل نخواهد داشت. برعکس، چنین اقدامی احتمالا هزینه‌های بسیار بالایی را برای اسرايیل به همراه خواهد داشت و می‌تواند پای بازیگران دیگر را به منطقه باز کند. 
براساس برآوردهای رسانه‌های مختلف، از اکتبر گذشته، بیش از 7000 حمله برون‌مرزی بین اسرايیل و لبنان صورت گرفته است. شدت آنها در هفته‌های اخیر افزایش یافته و نگرانی‌ها را در پایتخت‌های سراسر جهان تشدید کرده است، به ‌طوری که کشورهایی مانند ایالات‌متحده، بریتانیا، روسیه و سایر کشورها به شهروندان هشدار می‌دهند که لبنان را ترک یا از سفر خودداری کنند. یکی از نگرانی‌های اصلی، جنگ گسترده‌تر است که می‌تواند چندین کشور را درگیر و منطقه را بیشتر بی‌ثبات کند. کافايرو در این زمینه گفت: جنگ بين اسراييل و حزب‌الله مي‌تواند به سرعت، با سرعتي بسيار سريع‌تر و در مقياس بسيار بزرگ‌تر از جنگ اسراييل عليه غزه، منطقه‌اي و بين‌المللي شود. این مقوله بر امنیت جهانی در شمال سرزمین‌های اشغالی و لبنان تاثیر می‌گذارد. او گفت که بسیاری از کشورهای عربی دیگر در خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنین کشورهای مختلف غیرعرب دریای مدیترانه ممکن است مستقیما تحت‌تاثیر قرار گیرند. 
او افزود: عامل مهمی که خطر جنگ تمام عیار بین اسرايیل و حزب‌الله را افزایش می‌دهد، ادامه نسل‌کشی تل‌آویو علیه مردم غزه است. از سوی دیگر، برخی ناظران معتقدند اگر آتش‌بس در غزه اجرا شود و همه طرف‌ها ازجمله اسرايیل به آن پایبند باشند، خطرات جنگ بین اسرايیل و حزب‌الله کاهش می‌یابد. با این حال، حتی اگر آتش‌بس فوری در غزه در دسترس باشد، به نظر خصومت‌ها بین اسرايیل و حزب‌الله به مرحله‌ای بی‌بازگشت رسیده و دو طرف ممکن است به هیچ روی به آتش‌بس میان خود روی خوش نشان ندهند. 
دیوید وود، تحلیلگر ارشد امور لبنان در گروه بین‌المللی بحران نیز نوشت: اگر جنگی همه ‌جانبه بین اسرايیل و حزب‌الله رخ دهد، به وضوح ممکن است که درگیری در سراسر منطقه گسترش یابد و به ویژه قدرت منطقه‌ای، ایران را نیز در آن درگیر کند. با توجه به اینکه حزب‌الله متحدی راهبردی و مهم برای تهران است، ممکن است برای دفاع از حزب‌الله علیه اسرايیل اقدام کند. اخیرا، کمال خرازی، ريیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در مصاحبه‌ای با روزنامه فایننشال تایمز هشدار داد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال جنگ منطقه‌ای نیست و از ایالات‌متحده خواست برای جلوگیری از تشدید تنش بیشتر، اسرايیل را تحت فشار قرار دهد و آن را مهار کند. 
جو بایدن نیز به اسرايیل هشدار داده است در صورت هرگونه ماجراجویی خودسرانه علیه ایران، ایالات‌متحده وارد آن نخواهد شد و اسرايیل در آن تنها خواهد بود. 
ناظران معتقدند جنگی همه‌جانبه ممکن است به درخواست‌های فزاینده اسرايیل برای مداخله مستقیم امریکا منجر شود، به‌ویژه اگر حزب‌الله حملات ویرانگر را علیه مناطق غیرنظامی اسرايیل و زیرساخت‌های کلیدی این بازیگر آغاز کند. 
به ادعای رایان بوهل، تحلیلگر ژئوپلیتیک در گفت‌وگو با رویترز، نقش ایران در درگیری ممکن است شامل ارسال انواع پهپادها، موشک‌ها‌ و سایر تجهیزات لازم برای حزب‌الله جهت دفاع از خود باشد. 
رایان بوهل مدعی شد که دخالت ایران در جنگ احتمالی برای دفاع از حزب‌الله به این بستگی دارد که اسرايیلی‌ها تا چه حد می‌خواهند ماجراجویی کنند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون