• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5803 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير

گزارش «اعتماد» از ورزشكاران اعزامي ايران به پاريس

كاهش چشمگير سهميه‌هاي ايران

به گزارش «اعتماد»، با كسب سهميه حسن تفتيان و فرزانه فصيحي در دووميداني المپيك پرونده ورزشكاران كشورمان براي راهيابي به مسابقات پاريس 2024 با چهل ورزشكار بسته شد.

در ادامه اسامي ورزشكاران و رشته‌هاي آنها در مهم‌ترين رويداد ورزشي جهان را مي‌خوانيد. سهميه‌هاي كسب شده در اين دوره از مسابقات در ۱۴ رشته كشتي آزاد، كشتي فرنگي، تيراندازي، تيراندازي با كمان، وزنه‌برداري، تكواندو، شمشيربازي، قايقراني، ژيمناستيك، تنيس روي ميز، دوچرخه‌سواري، سنگ‌نوردي، شنا و دووميداني به نام ورزش كشورمان ثبت شده است. ايران در بسياري از رشته‌هايي كه در دور قبل موفق به كسب سهميه شده بود نتوانست سهميه‌اي به دست بياورد.

اسامي ورزشكاران و رشته‌هايي كه موفق به كسب سهميه المپيك ۲۰۲۴ پاريس شدند:

كشتي فرنگي:

مهدي محسن‌نژاد (وزن ۶۰ كيلوگرم كشتي فرنگي)

محمدرضا گرايي (وزن ۶۷ كيلوگرم كشتي فرنگي)

محمدهادي ساروي (وزن ۹۷ كيلوگرم كشتي فرنگي)

امين ميرزازاده (وزن ۱۳۰ كيلوگرم كشتي فرنگي)

امين كاوياني‌نژاد (وزن ۷۷ كيلوگرم)

عليرضا مهمدي(وزن ۸۷ كيلوگرم)

كشتي آزاد:

رحمان عموزاد(وزن ۶۵ كيلوگرم)

يونس امامي (وزن ۷۴ كيلوگرم)

حسن يزداني (وزن ۸۶ كيلوگرم)

اميرعلي آذرپيرا (وزن ۹۷ كيلوگرم)

اميرحسين زارع (وزن ۱۲۵ كيلوگرم)

نكته اينكه بعد از مدت‌ها ايران نتوانست براي حضور در المپيك سهميه كامل مسابقات كشتي را به دست بياورد.

قايقراني:

مهسا جاور و زينب نوروزي (روئينگ دونفره سبك‌وزن)

فاطمه مجلل (روئينگ تك‌نفره)

نبي رضايي (كانوي ۱۰۰۰ متر مردان)

علي آقاميرزايي(كاياك ۱۰۰۰ متر مردان)

تيراندازي:

هانيه رستميان (تپانچه ۲۵ متر)

فاطمه اميني‌پزوه(تفنگ بادي ۱۰ متر)

شرمينه چهل‌اميراني (تفنگ بادي ۱۰ متر)

محمد بيرانوند (اهداف پروازي)

تكواندو:

مبينا نعمت‌زاده (وزن ۴۹ كيلوگرم)

ناهيد كياني (وزن ۵۷ كيلوگرم)

مهران برخورداري (وزن ۸۰ كيلوگرم)

آرين سليمي (وزن ۸۰+ كيلوگرم)

وزنه‌برداري:

ميرمصطفي جوادي (وزن ۸۹ كيلوگرم)

علي داودي (دسته فوق‌سنگين)

تنيس ‌روي ‌ميز:

نيما عالميان

ندا شهسواري

نوشاد عالميان

شمشيربازي:

علي پاكدامن، محمد رهبري، محمد فتوحي، فرزاد باهر ارسباران (كسب سهميه تيمي و انفرادي اسلحه سابر)

ژيمناستيك:

مهدي الفتي (پرش خرك)

نكته اينكه اين نخستين سهميه كسب شده توسط ورزشكاران ايران در ژيمناستيك المپيك بعد از انقلاب است.

دوچرخه‌سواري:

علي لبيب

تيراندازي با كمان:

مبينا فلاح

سنگ‌نوردي:

رضا عليپور

نكته اينكه سنگ‌نوردي براي نخستين‌بار به رقابت‌هاي المپيك راه پيدا كرده است.

دووميداني:

حسن تفتيان

فرزانه فصيحي

نكته اينكه تفتيان و فصيحي از طريق رنكينگ جهاني موفق به كسب سهميه حضور در المپيك شدند.

شنا:

يك سهميه از طريق «يونيورساليتي» فدراسيون جهاني براي ايران كه هنوز به‌طور قطعي نماينده مشخص نشده، اما از لحاظ فيناپونت ساميار عبدلي شرايط بهتري براي اعزام به پاريس دارد.

 

نزول در راه كسب سهميه ورزشكاران و فدراسيون‌ها نسبت به المپيك توكيو

در المپيك قبلي ۶۶ ورزشكار از كشورمان موفق شدند سهميه المپيك را به دست بياورند كه در قياس به اين دور ۲۶ سهميه كمتر به دست آورديم. ضمن اينكه در توكيو ۱۷ رشته ورزشي موفق به كسب سهميه حضور در مسابقات شدند، اما در اين دوره فقط ۱۴ رشته المپيكي داريم كه از اين جهت هم با افت مواجه شديم! ورزش ايران در هيچ رشته تيمي توپي از جمله فوتبال، واليبال، بسكتبال و هندبال موفق به كسب سهميه المپيك نشد. اين در حالي است كه در دوره قبل تيم‌هاي ملي بسكتبال و واليبال موفق به حضور در المپيك شده بودند.

 

زنان ايراني ركورد كسب سهميه را افزايش دادند

در اين دوره انتخابي يك اتفاق خوب براي ورزشكاران زن كشورمان رخ داده كه نشان از پيشرفت زنان ايراني در ورزش دارد‌ .تعداد دختران كشورمان در پاريس ۱۱ تن است. اين در حالي است كه در دو رقبلي ۱۰ ورزشكار زن داشتيم و دوره قبل‌تر هم ۹ ورزشكار. به عبارتي در سه دوره اخير ورزشكاران زن ايراني با تمام مشكلات و‌‌ كمبودها روند رو به رشدي داشتند. نكته ديگر، تنوع ورزشكاران زن در رشته‌هاي مختلف براي كسب سهميه است‌ . دختران ايراني در پاريس در رشته‌هاي دووميداني و تيراندازي با كمان و تنيس روي ميز و تكواندو و تيراندازي و قايقراني به تقابل با رقباي خود مي‌پردازند كه صرف‌نظر از هر نتيجه‌اي مايه غرور و مباهات براي ايران ما به حساب مي‌آيند.

 

شمشيربازي تنها رشته‌اي كه سهميه كامل را گرفت!

با نگاهي به اسامي و تيم‌هاي حاضر در بازي‌هاي المپيك جاي تيم‌هاي واليبال و بسكتبال كه در دوره قبل موفق به كسب سهميه شدند به ‌شدت خالي است. اينكه در سه، چهار سال اخير چه بلايي بر سر اين دو رشته محبوب آمده كه تا اين حد پسرفت داشتند جاي بحث زيادي دارد كه در اين مقال نمي‌گنجد، اما جز بسكتبال و واليبال، كشتي كشورمان هم در اين دوره نتوانست با سهميه كامل شركت كند.نكته ديگر اينكه در توكيو دو سهميه در بوكس داشتيم، اما در پاريس در اين رشته جذاب و پر تماشاگر هم نماينده‌اي نخواهيم داشت! ولي با تمام اين تفاسير شمشيربازي عملكرد خوبي داشت و با سهميه كامل در پاريس حاضر خواهد شد.

 

ورزشكاران را مقصر ندانيم!

به‌طور حتم ناكامي در بعضي از رشته‌هاي تيمي و انفرادي را نبايد فقط به گردن ورزشكاران انداخت و اين سير نزولي به عوامل ديگري مثل عدم استفاده از افراد متخصص در پست‌هاي مهم مديريتي و فني مربوط مي‌شود. در ورزش كشورمان تا چشم كار مي‌كند، مديراني ديده مي‌شوند كه تخصصي در ورزش ندارند و براي همين هم نمي‌توانند در تصميم‌هاي خود انتخاب‌هاي درستي داشته باشند و اكثر مربيان هم معمولا تلاشي براي آشنايي بيشتر با علم روز دنيا ندارند و كار به همان روش سنتي را ادامه مي‌دهند.ثمره اين بي‌دانشي و عدم تخصص مي‌شود آنچه امروز مي‌بينيم.

در مجموع مي‌توان گفت ورزش كشور دست‌كم در بحث كسب سهميه در دوره فعلي عملكرد ضعيفي از خود به نمايش گذاشته است. بدون شك مقصر اصلي اين شرايط در وهله اول وزارت ورزش و جوانان است كه ابتدا با حميد سجادي در دولت سيزدهم استارت زد و سپس عنانش به دست كيومرث هاشمي رسيد. سپس بايد انگشت تقصير را به سمت كميته ملي المپيك گرفت. در اين شرايط تنها اميدواري باقي‌مانده اين است كه لااقل اين ورزشكاران در المپيك بتوانند مدال‌هاي دوره قبل را تكرار كنند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون