• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5803 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير

نگاهي به دور نخست حذفي يورو 2024

از تاريخ‌سازي كاستا و عذرخواهي رونالدو تا حذف ايتاليا و غافلگيري تركيه

به گزارش «اعتماد»، مرحله يك هشتم نهايي جام ملت‌هاي اروپا سه‌شنبه با برگزاري دو بازي پيگيري شد و تيم‌هاي ملي هلند و تركيه جواز حضور در دور يك چهارم را به دست آوردند. به اين ترتيب چهره هشت تيم حاضر در اين مرحله نمايان شد. 
به گزارش روزنامه اعتماد، در دو بازي پاياني از مرحله يك هشتم نهايي جام‌ملت‌هاي اروپا هلند و تركيه به مرحله بعدي صعود كردند.
در نخستين بازي از روز آخر اين مرحله ابتدا هلندي كه در دور گروهي با ايستادن روي رتبه سوم با خوش اقبالي راهي دور حذفي شده بود روماني شگفتي‌ساز را سه بر صفر شكست داد تا خط و نشان محكمي براي ساير رقبا كشيده باشد. هلند در اين ديدار موقعيت‌هاي زيادي روي دروازه حريف شرق اروپايي خود ايجاد كرد و بر خلاف ديدار با اتريش قدر موقعيت‌هايش را دانست و با يك برتري پر گل به دور بعد راه يافت.
در ديدار ديگر روز سه‌شنبه و در يك تقابل بسيار جذاب دو تيم تركيه و اتريش به مصاف هم رفتند. صعود اتريش به عنوان صدرنشين از گروهي كه هلند در آن قرار داشت موجي از تحسين را روانه اردوي رالف رانگنيك و شاگردانش كرده بود و همه انتظار داشتند آنها برابر تركيه پرانگيزه هم به برتري دست پيدا كنند. با اين حال گل ثانيه 52 مريح دميرال كه سريع‌ترين گل تاريخ ادوار يورو در دور حذفي لقب گرفت كار آنها را سخت كرد. تركيه با وجود حملات پردامنه و زهردار اتريش دروازه خودش را بسته نگه داشت و اوايل نيمه دوم اختلاف را دو برابر كرد. اتريش يكي از گل‌ها را پاسخ داد اما اين كافي نبود و اتريش با شكست مقابل شاگردان مونتلا به خانه برگشت. 
قبل از اين دو ديدار پرتغال در يك بازي سخت و در ضربات پنالتي و با درخشش كاستا از سد اسلووني گذشته بود. ديوگو كاستا اولين دروازه‌بان تاريخ يورو شد كه در ضربات پنالتي، ۳ پنالتي را مهار مي‌كند. همچنين دروازه‌بان پورتو در اين ديدار ۲ مهار از جمله مهار استثنايي در دقيقه ۱۱۵ داشت كه مانع شكست پرتغال در وقت‌هاي اضافه شد. تا يك نمايشي تاريخي را پشت سر بگذارد. 
اما رونالدو كه هنوز در اين مسابقات پايش به گلزني باز نشده در وقت‌هاي اضافه مقابل اسلووني يك ضربه پنالتي را هدر داد. او پس از صعود برابر اسلووني به خبرنگاران گفت: «اين آخرين يوروي من خواهد بود. البته تحت تأثير اين موضوع نيستم، چون اشتياق زيادي دارم. از هواداران عذرخواهي مي‌كنم. مي‌خواستم پنالتي را گل كنم تا به تيم كمك‌ كنم. هميشه تمام تلاشم را براي اين پيراهن انجام داده‌ام و تمام عمرم اين كار را انجام خواهم داد . غم و اندوه زيادي در جريان بازي وجود داشت، اما با شادي تمام شد. بايد از كاستا تشكر كنيم، او كار بزرگي انجام داد.»
اما در ديگر بازي مهم اين مرحله فرانسه با گل به خودي دقايق پاياني بلژيكي‌ها به مرحله بعدي صعود كرد. خداحافظي با نسل طلايي بلژيك در اين تورنمنت كه بازهم با ناكامي براي اين تيم همراه شد از تلخي‌هاي جدال اين دو تيم بود. البته خروس‌ها هم كه قبل از بازي براي رقيب خط و نشان كشيده بودند همچنان در قامت يك مدعي ظاهر نشدند. امباپه كه پيش از اين بازي تنها يك گل از روي نقطه پنالتي به ثمر رسانده بود در بازي با بلژيك هم ناكام ماند تا يكي از فوق‌ستاره‌هاي بي‌نور مسابقات تا اينجاي كار باشد.
پيش از اين انگليس موفق شد در حالي كه تا دقيقه 95 از اسلووني عقب بود با گل لحظه آخري بلينگام از باخت فرار كند و بازي را به وقت اضافه بكشاند. در دقيقه نخست وقت اضافه اول هري كين گل برتري سه‌شيرها را به ثمر رساند و انگليس از مهلكه جام سالم به در برد. 
در همان روز اسپانيا نيز موفق شد تيم شگفتي‌ساز گرجستان را با نتيجه 4 بر يك شكست دهد تا تنها نماينده فوتبال ايران در يورو 2024، گولسياني گرجستاني كه در تيم پرسپوليس بازي مي‌كرد هم به خانه برگردد. 
پيش از اين در روز نخست دور يك هشتم نهايي سوييس موفق به حذف ايتاليا مدافع عنوان قهرماني شده بود و آلمان ميزبان با حساب دو بر صفر از سد دانمارك گذشته بود. 
با برگزاري هشت ديدار مرحله يك هشتم نهايي، تيم‌هاي آلمان، سوييس، اسپانيا، انگليس، فرانسه، پرتغال، هلند و تركيه جواز حضور در دور يك چهارم را به دست آوردند. 
در دور يك چهارم بازي‌هاي بسيار جذابي در انتظار علاقه‌مندان به فوتبال است. ابتدا روز جمعه اسپانيا به مصاف آلمان مي‌رود. خيلي از كارشناسان معتقدند برنده اين بازي مي‌تواند جام قهرماني را بالاي سر ببرد. در ديگر ديدار جمعه پرتغال و فرانسه به مصاف هم مي‌روند. تقابل رونالدو و امباپه از جذابيت‌هاي منحصربه‌فرد اين بازي است. ضمن اينكه فرانسوي‌ها نيم‌نگاهي به گرفتن انتقام فينال يورو 2016 از سلسائوي اروپا دارند. 
روز شنبه نيز دو ديدار ديگر دور يك چهارم نهايي برگزار خواهد شد. ابتدا انگليس به مصاف سوييس مي‌رود. انگليس تا به اين مرحله به شكلي ناپلئوني صعود كرده اما سوييس با متوقف كردن آلمان و برد برابر ايتاليا نشان داده چه تيم سرحال و قدرتمندي است. در ديدار پاياني اين مرحله هم تركيه به مصاف هلند مي‌رود. فعلا روي كاغذ به نظر مي‌رسد شانس هلند بيشتر از تركيه باشد اما اين تيم با برد برابر اتريش نشان داده حاضر نيست به پيش‌بيني‌ها تن بدهد. آنها در تلاش هستند بهترين نتيجه تاريخ خود در يورو كه حضور در نيمه‌نهايي يورو 2008 بود را تكرار كنند. 
شكل قرارگيري تيم‌ها در دو سمت جدول به گونه‌اي است كه كار براي آلمان، ميزبان مسابقات و ساير مدعيان اصلي سخت‌تر است. در اين سمت اسپانيا و فرانسه و پرتغال و ميزبان حضور دارند. هر چهار تيمي كه مدعي كسب عنوان قهرماني هستند. 
اما در طرف مقابل كار به نظر راحت‌تر است. انگليس چنانچه از پس سوييس بربيايد با برنده هلند و تركيه براي رسيدن به فينال بازي‌ها مسابقه مي‌دهد‌. تقابل انگليس و آلمان در بازي پاياني چنانچه اتفاق بيفتد، آن هم در سرزمين ژرمن‌ها مي‌تواند يكي از خاطره انگيزترين و حساس‌ترين نبرد‌هاي تاريخ دو‌ تيم باشد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون