• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5803 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير

هایجک در هایجک

این پول‌ها از کجا می‌آید؟

دوباره در فصل نقل و انتقالات تیمی که در سال‌های گذشته نماد بریز و بپاش خصولتی‌ها در فوتبال ایران بوده با ارقام عجیب و غریب در بازار جولان می‌دهد.

به گزارش روزنامه اعتماد، این دومین سالی است که بحث سقف قرارداد در فوتبال ایران مطرح است. سال گذشته این قانون که توسط مهدی تاج و همکارانش به فوتبال ایران تحمیل شد به سرانجامی نرسید و تیم‌های متمول به طرق مختلف آن را دور زدند. حال امسال گفته می‌شود قرار است تضمین‌های سخت‌تری برای اجرای آن در‌نظر گرفته شود. با این وجود اخباری که از ارقام پیشنهادی به برخی بازیکنان مطرح می‌شود هیچ نسبتی با «سقف قرارداد» ندارد.

در یکی از این موارد اخباری به گوش رسیده که یکی از تیم‌های صنعتی با هزینه 80 میلیارد تومانی بازیکن مورد‌نظر خود را از تیم رقیب اصطلاحا هایجک کرده است. نکته جالب اینکه آن بازیکن قبلا توسط باشگاه دوم از یک باشگاه خارجی هایجک شده بود؛ آن‌هم با ارائه پیشنهاد بالاتر.

فارغ از کیفیت بازیکن مورد‌نظر که البته بیشتر در رسانه‌ها گلزن خوبی بوده تا در زمین مسابقه ابهاماتی در مورد نحوه هزینه‌کرد باشگاه صنعتی مورد‌نظر پیش می‌آید. باشگاهی که در فصل پیش با ارقامی فضایی تیم بست و بعد بابت عدم رعایت سقف به کسر امتیاز محکوم شد و بعد هم با گذشت ارکان قضایی فدراسیون کارگروه سقف بودجه مورد بخشش قرار گرفت! جالب اینجاست که باشگاه مورد‌نظر فصل پیش به خاطر رعایت سقف با قراردادهای دو ساله بیشتر مبلغ رقم قرارداد بازیکنان را به این فصل موکول کرده بود. مثلا با یک بازیکن قرارداد 100 میلیاردی بسته بود به این شکل که 20 میلیارد را فصل قبل بدهد و 80 میلیارد را در این فصل. با این امید که سقف قرارداد یا ملغی می‌شود یا تغییر می‌کند یا راه دور زدن جدیدی برایش کشف می‌شود.

این باشگاه یا باشگاه‌های مشابه چطور این ارقام را پرداخت می‌کنند؟ با وجود هزینه 80 میلیاردی برای فقط یک بازیکن چطور سقف 425 میلیاردی برای کل تیم را رعایت می‌کنند؟ آیا اخبار در گوشی مبنی بر پرداخت پول به بازیکنان از طریق رمز ارز تتر صحت دارد؟

در همین ماه‌های گذشته بحث فساد در فوتبال ایران مطرح بوده است. بخشی از این فساد مربوط است به پرداختی‌های غیر‌شفاف، خارج از قرارداد و به اشکالی به جز وجه‌ رایج مملکت. کاش نهادهای قضایی مراقب نحوه قرارداد بستن بازیکنان باشند. کاش فدراسیون فقط در مرحله نوشتن قانون حضور نداشته باشد و بر اجرای درست آن هم نظارت کند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون