• ۱۴۰۳ شنبه ۱۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5804 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۱۶ تير

خاموشي يك رسانه اروپايي

محمود فاضلي

مشكلات اقتصادي مختص رسانه‌ها در ايران نيست و كاملا يك موضوع جهاني است. اخيرا روزنامه «آوگي - Avgi» يكي از روزنامه پرتيراژ يونان پس از 72 سال از فعاليت بي‎وقفه مطبوعاتي به ‎دليل شرايط اقتصادي خود مجبور به تعطيلي خود شد. قرار است «وب‌سايت» روزنامه همچنان فعال باشد و از اين پس اين روزنامه به ‎شكل «هفتگي» منتشر  شود. 
هيات‌مديره روزنامه «آوگي» با صدور اطلاعيه‎اي دلايل توقف انتشار اين روزنامه را تشريح و اعلام كرد در چارچوب منطقي‌سازي مالي و با توجه به شرايط سخت مالي شركت، هيات‌مديره با مشورت سهامدار اصلي، تصميم به توقف انتشار روزنامه «آوگي» گرفت. در سال‎هاي اخير با توجه به شرايط حاكم بر رسانه‎هاي مكتوب، فروش نسخه چاپي اين روزنامه در سراسر كشور به‎طور متوسط ​​از 750 نسخه در روز فراتر نمي‎رود. هيات‌مديره طرح خود را براي نوسازي ابراز و استفاده بهينه از نيروي انساني شركت ارائه خواهد كرد. از خوانندگاني كه هميشه نقطه قوت روزنامه بوده‌اند، مي‌خواهيم حتي در اين شرايط سخت از آن حمايت كنند.
آقاي «آگلوس تسكريس»، مدير مستعفي آوگي ضمن عذرخواهي از خوانندگان خود معتقد است: «روزنامه ما به ‎سمت تعطيلي خود مي‎رود، زيرا تيراژ پايين، انتشار آن را ناپايدار مي‎كند. من در آوريل 2018 به‎ عنوان مدير، فعاليتم را آغاز كردم. معتقد بودم كه بدون در نظر گرفتن بحران عمومي مطبوعات، تيراژ روزنامه به ‎طرز چشمگيري كم ارزش شده است. بنابراين اگر به تصوير و محتواي آن علاقه نشان مي‎داديم، مردم پاسخ مي‎دادند و فضا همان‎طور كه شايسته است روزنامه‎اي پايدار و جدي خواهد داشت. ما آن را انجام داديم؛ حقيقت اين است كه از آن زمان تاكنون، روزنامه خوانندگان جديدي پيدا كرده است. اما خوانندگان جديد به دكه روزنامه‌فروشي نمي‎روند. پي‌دي‌اف مي‎خواهند. براي اطمينان از زنده ماندن روزنامه الكترونيكي به 5 هزار مشترك نياز بود. من فكر مي‎كردم كه در يك مجموعه 60 هزارنفري اعضاي حزب مي‎توانيم اين مردم را جمع كنيم. ما حتي به آن نزديك نشديم.شما بايد خوانندگان را به ‎دست آوريد، نمي‎توانيد تقاضا كنيد كه آنها را  به  زور نزد شما  بياورند.
وضعيت امروز روزنامه چنين است: در غياب مشتركان، منابع مالي براي نشريه روزانه به سادگي وجود ندارد. اما حتي اگر هم وجود داشته باشد، براي يك روزنامه كه تيراژ آن اينقدر مشكل‌ساز است، براي يك تيم تحريريه خيلي سخت است كه برنامه‎ريزي كند، بجنگد تا بهترين كار را ارائه كند. مساله حيثيت است؛ از همه شما متشكرم. مخصوصا براي افرادي كه مدت زيادي با هم كار كرده‎ايم، مخصوصا براي كساني كه واقعا «آوگي» را دوست دارند و هر روز آن را در اينجا ثابت مي‎كنند، صميمانه متاسفم كه نتوانستم به‎ عنوان كارگردان كار بهتري  انجام  بدهم.»
پس از توقيف روزنامه، كارگران و كاركنان آن با حضور رييس فدراسيون روزنامه‎نگاران اقدام به تشكيل مجمع عمومي فوق‌العاده كردند. اين تشكيلات روزنامه‎نگاران، از حزب ائتلاف چپ كه روزنامه ياد شده ارگان آن بود، خواسته است كه در اين تصميم تجديدنظر كند. اين تشكيلات معتقد است اين «مرگ ناگهاني» بدون برنامه‎ريزي، بدون مشورت، بدون اطلاع و مهم‎تر از همه بدون تضمين براي آينده كارگران اتخاذ شده است. تلاش‎هاي مشابهي در گذشته انجام شده بود، اما با واكنش شديد كارگران مواجه و هرگونه طرحي براي تعليق اين موضوع خنثي شد. اين روزنامه قديمي كه در آن همكاران و سياستمداران برجسته‎اي در آن خدمت مي‎كردند، ضربه‎اي جبران‌ناپذير و چند صدايي است. ما از حزب مي‎خواهيم در موضع خود تجديدنظر كرده، با اتحاديه‎ها و كارگران مشورت كرده و اعلام كند كه در كنار همكاران خود  خواهد  بود.
اين تصميم بدون هيچ مشورتي با تشكل‎هاي صنفي روزنامه‎نگاران اتخاذ شده است. مشكلات جدي مالي سهامدار قدرتمند حزب ائتلاف چپ را دليل تعطيلي نشريه روزانه عنوان كرد و تمام تلاش خود را براي جذب هر چه بيشتر كارمندان د ر  اين   روز  به كار خواهد گرفت. 
كاركنان اين روزنامه در مواجهه با بن‌بست تاريخي و سياسي با آگاهي سنگين از تاريخ اين روزنامه قديمي تصميم گرفتند اعتصابات مكرري را براي تعليق تصميم تعطيلي روزنامه اعلام كنند. در عين حال، آنها خواستار حفظ همه مشاغل، پرداخت اقلام تعهدي خود شدند.
آقاي كاسلاكيس، رييس حزب ائتلاف چپ در پست خود با توجه به تحولات حزبي و تعليق انتشار روزنامه آوگي، از «تصميمات دشوار» با «هزينه احساسي سنگين» صحبت و بار ديگر اعلام كرد كه حزب تحت رهبري او «پول سياه» نمي‎گيرد. من صريحا در مورد تصميمات مالي دشواري كه بايد گرفته شود با شما صحبت كردم. با هزينه هنگفت عاطفي چگونه مي‎توان از آنها در اين زمان اجتناب كرد؟ فقط با پول سياه! من به صراحت گفتم: حزب من پول سياه نخواهد گرفت. اين به آن معني است كه اگر راي‌دهندگان يا مقامات حزب مايل به پذيرش پول سياه براي جلوگيري از تصميمات دردناك، اما از نظر مالي ضروري هستند، بايد رييس ديگري را انتخاب كنند. فردي كه روش زيرزميني را كه اكثر احزاب در يونان به آن  عمل  مي‌كنند،  بپذيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون