• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5805 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۷ تير

به بهانه مصاحبه رييس‌جمهوري امريكا با ‌اي‌بي‌سي نيوز مطرح شد

تقلاي بايدن براي بقا

بايدن در مصاحبه روز جمعه با اي‌‌بي‌سي نيوز كه قصد داشت كارزار انتخاب مجدد خود را پس از مناظره ضعيفش با دونالد ترامپ تثبيت كند، قصورش را تاييد كرد و علت آن را سرماخوردگي دانست و تكرار كرد كه برنامه‌اي براي كنار رفتن از رقابت‌ها ندارد. مصاحبه با جورج استفانوپولوس ساعاتي قبل از پخش كامل آن از سوي ‌اي‌بي‌سي نيوز ضبط شده بود و هاله‌اي ساختگي به خود گرفته بود. نانسي پلوسي، رييس پيشين مجلس نمايندگان امريكا در اوايل هفته اعلام كرد كه براي بايدن مصاحبه با خبرنگاران جهت اطمينان دادن به امريكايي‌ها مبني بر آمادگي براي چالش‌هاي دور دوم رياست‌جمهوري «ضروري» است. در اوايل روز، بايدن يك رويداد مبارزاتي در مديسون، ويس برگزار كرد و در آنجا بار ديگر قول داد كه در رقابت باقي بماند و دونالد ترامپ، رييس‌جمهور سابق امريكا را شكست دهد. با وجود اين تضمين‌ها، رسانه‌ها از تلاش‌هاي سناتور مارك وارنر از ويرجينيا براي متقاعد كردن سناتورها براي تحت فشار گذاشتن بايدن براي كناره‌گيري از كمپين خبر دادند. طبق گزارش‌ها، حكيم جفريس، رهبر اقليت مجلس نمايندگان، ملاقاتي با دموكرات‌هاي ارشد در مجلس براي بحث در مورد ادامه حيات بايدن به عنوان نامزد برنامه‌ريزي كرده است. در جريان مصاحبه روز جمعه بايدن با ‌اي‌بي‌سي نيوز، استفانوپولوس، روزنامه‌نگار و دستيار سابق كلينتون، از رييس‌جمهور پرسيد كه آيا عملكرد ضعيف او در مناظره هفته گذشته به ترامپ مقطعي بود يا نشانه‌اي از يك وضعيت شديد و مزمن. بايدن پاسخ داد كه عملكرد او مقطعي بود و هيچ نشانه‌اي از تكرار آن شب وجود ندارد. بايدن با تاكيد بر موضع خود به راي‌دهندگان اين اميدواري را داد كه هيچ نشانه‌اي وجود ندارد كه شرايط سخت‌تر شود. او گفت: از نظر آمادگي جسماني و شناختي بسيار آمده است و با اين ادعا كه هر كس مي‌تواند شب بدي را در مناظره بگذراند كه اگر آن شب به غريزه و طبيعت گوش كرده بود و بيشتر استراحت مي‌كرد، هرگز آن عملكرد در مناظره رقم نمي‌خورد. استفانوپولوس ادامه داد: شما حدود 11 يا 12 روز قبل از مناظره از اروپا به خانه برگشتيد. شما شش روز را در كمپ ديويد گذرانديد. آيا اين مدت زمان براي استراحت و زمان بهبودي و رفع خستگي كافي نبود؟ بايدن پاسخ داد كه بخش عمده عملكردش به خاطر كسالت بود. او گفت كه پيش از مناظره از پزشكان پرسيدم كه آيا آزمايش كوويد لازم است يا خير. پزشكان ابتلاي به كوويد را رد كردند، اما خستگي‌ام را ناشي از سرماخوردگي تشخيص دادند. بايدن گفت كه بايد آن شب مناظره استراحت مي‌كرد، ولي ترجيحش اين بود كه به مناظره برود. او در اين مصاحبه اعتراف كرد كه تصميمش اشتباه بوده است.  به‌رغم اينكه تعداد فزاينده‌اي از حاميان مالي دموكرات‌ها و مقامات اين حزب كه نگراني‌هاي خود را در مورد نامزدي بايدن منتشر مي‌كنند، بايدن مصمم بوده است از رقابت با ترامپ خارج نشود. در پاسخ به پرسش مجري برنامه مبني بر نگراني متحدان و دوستان و حاميان بايدن در حزب دموكرات، در مجلس نمايندگان و در سنا، گفت كه كنار نمي‌رود. مجري نسبت به نگراني اعضاي كنگره مبني بر از دست دادن كرسي‌هاي خود در صورت ماندن بايد در رقابت از او پرسيد. اما بايدن پاسخ داد كه اين اتفاق نيز رخ نخواهد داد و ماندن او به موضع اعضاي كنگره نيز كمك خواهد كرد. 
در اوايل اين هفته، نيويورك‌تايمز به نقل از منابع كاخ سفيد نوشته بود كه بايدن در ماه‌هاي اخير دچار نقص‌هاي شناختي شده است، استفانوپولوس در همين راستا از رييس‌جمهور در مورد تصورش از اينكه آيا خود او نيز كند شدن ذهن و كاهش كيفيت شناختي‌اش را احساس مي‌كند يا خير، پرسيد. اين مجري با سابقه از بايدن سوال كرد: آيا شما امروز همان مردي هستيد كه سه سال و نيم پيش به قدرت رسيد؟ بايدن پاسخ داد: از نظر موفقيت، بله، همان فرد هستم. او با اين ادعا كه در روند ذهني‌اش هيچ اختلالي نيست، گفت: من فردي بودم كه طرحي را براي خاورميانه تنظيم كردم كه ممكن است به نتيجه برسد. اشاره بايدن به طرح صلح ادعايي در خاورميانه ميان عربستان سعودي و اسراييل است. بايدن همچنين مدعي شد در زير لواي رهبري او، ناتو گسترش يافته و قوي‌تر شده است. اين در حالي است كه بسياري از منتقدان و متحدان بايدن، نسبت به كم و كيف كمك‌هاي امريكا به اوكراين در جنگ با روسيه ناخشنودند. بايدن همچنين مدعي شد كه در چهار سال اخير، اقتصاد ايالات متحده بهبود يافته است. به گزارش وال استريت ژورنال، اخيرا، در دوران تصدي بايدن، تورم در امريكا به شكل كم سابقه‌اي در دهه‌هاي اخير بالا رفت كه بخشي از آن از عوارض دوران پساكرونا بود. اما ناظران، عملكرد بايدن را ناتواني در كنترل تورم نيز دخيل مي‌دانند. همچنين ميزبان برنامه از بايدن پرسيد كه آيا مخالف نقص‌هاي دولت خود است. بايدن در پاسخ، ضمن دفاع از عملكرد دولتش گفت كه روند شرايط در دوران او رو به بهبودي بوده است. او همچنين در مورد آمادگي جسماني‌اش و توانش در رقابت با بايدن گفت كه مشكلي ندارد و مي‌تواند روي صحنه، اجتماعات حاميانش را خشنود كند. بايدن مدعي شد هر روز زير نظر پزشكان آزمايشات شناختي و باليني انجام مي‌دهد و به مخاطبانش اطمينان داد كه مشكلي در زمينه جسمي و ذهني‌اش ايجاد نشده است.  پس از عملكرد ناپايدار مناظره بايدن در دو هفته گذشته، دموكرات‌ها، از جمله خود بايدن، با يك انتخاب جدي مواجه شدند: آيا بايد به حمايت خود از نامزد احتمالي 81 ساله حزب ادامه دهند يا بايد به دنبال نامزد ديگري باشند و مهم‌تر اينكه، چه كسي مي‌تواند جايگزين او شود؟ لويد داگت، نماينده تگزاس، اولين دموكرات كنگره بود كه علنا از جايگزيني بايدن حمايت كرد. او گفت: بايدن با عملكرد درخشان خود در مقابل ترامپ در سال 2020، دموكراسي ما را نجات داد، اما ممكن است دوباره نتواند چنين موفقيتي را تكرار كند. داگت در بيانيه‌اي كه روز سه‌شنبه منتشر شد، گفت كه بايدن نبايد سرنوشت ما را در سال 2024 در اختيار ترامپ قرار دهد. بلومبرگ روز چهارشنبه گزارش داد به پيروي از داگت، ده‌ها دموكرات مجلس نمايندگان در حال بررسي امضاي نامه‌اي هستند كه در آن خواستار كناره‌گيري بايدن از رياست‌جمهوري شوند. 
طبق گزارش نيويورك‌تايمز، بايدن، در همين حال با متحدان كليدي خود در مورد اينكه آيا عملكرد مناظره‌اش براي ادامه حضور او به عنوان نامزد رياست‌جمهوري اين حزب براي سال 2024 مضر است يا نه، گفت‌وگو كرده است. با اين حال، اندرو بيتس، معاون سخنگوي كاخ سفيد گفت: گزارش تايمز كاملا نادرست است .همزمان كارزار بايدن يادداشتي را براي رسانه‌ها ارسال كرد كه در آن استدلال مي‌كرد كه بايدن در اكثر نظرسنجي‌ها با ترامپ شانه به شانه رقابت مي‌كند. در همين يادداشت سعي شده است نظرسنجي روز چهارشنبه نيويورك‌تايمز/كالج سينا كه نشان مي‌دهد ترامپ اكنون با شش امتياز از بايدن پيشي گرفته است، به عنوان يك موضوعي فرعي به تصوير بكشد. آنها بيشتر به نظرسنجي Yahoo News/YouGov كه روز سه‌شنبه منتشر شد و نشان داد كه ترامپ دو امتياز از بايدن پيشي گرفته است، استناد كردند. تا بعدازظهر چهارشنبه، بايدن به دنبال اطمينان دادن به دستياران و حاميان خود بود. او در تماسي تبليغاتي گفت كه نامزد حزب دموكرات او است و افزود كه هيچ كس نمي‌خواهد او را از حضور در اين كارزار منصرف كند. او گفت: كنار نمي‌روم و تا آخر در اين رقابت هستم و پيروز خواهيم شد. تاكنون، دموكرات‌هاي سرشناس حمايت عمومي خود را از بايدن نشان داده‌اند، هر چند نشانه‌هايي وجود دارد كه اين موضع آنها مي‌تواند تغيير كند. روز سه‌شنبه، نانسي پلوسي، رييس پيشين مجلس نمايندگان امريكا به ام‌اس‌ان‌بي‌سي گفت: «ضروري است كه بايدن در مصاحبه‌هايي با روزنامه‌نگاران جدي بنشيند تا به شك‌ها در مورد وضعيت متزلزلش پايان دهد.» اين سياستمدار كهنه‌كار دموكرات به بايدن پيشنهاد كرد براي پايان دادن به شك و شبهه‌ها، هر چه مي‌تواند در مصاحبه با رسانه‌ها بكوشد و از اين طريق هم خود را محك بزند و هم به حاميانش اطمينان دهد كه مشكلي در وضعيت شناختي او وجود ندارد. به نظر مي‌رسد، برنامه‌ريزي براي مصاحبه با روزنامه‌نگار باسابقه‌اي همچون استفانوپولوس در همين راستا رقم خورده است. مناظره بعدي ميان ترامپ و بايدن در سپتامبر خواهد بود و از هم‌اكنون دستياران و نزديكان بايدن با بيم و اميد به آن مي‌نگرند. اگر بايدن در اين مناظره پيش رو نيز نتواند موفق ظاهر شود، به نظر شكست او در نوامبر قطعي باشد، چراكه وضعيت ناپايدار جسمي و ذهني بايدن در ماه‌هاي اخير و همچنين عملكردهاي داخلي و بين‌المللي‌اش، به خصوص در قبال جنگ در غزه، وضعيت كارزار او را با بحراني جدي مواجهه كرده است كه مي‌تواند به شكست دموكرات‌ها نه تنها در انتخابات رياست‌جمهوري، بلكه در انتخابات ميان دوره‌اي نيز منجر شود و حتي اكثريت سنا را از دست آنها خارج كند. همين مساله باعث شده است مقامات كليدي حزب دموكرات به فكر چاره باشند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون