• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5805 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۷ تير

‌تلاش‌ها براي مهار راست افراطي در فرانسه ادامه دارد

معماي همصدايي چپ‌ها با مكرون

آخرين باري كه احزاب چپ براي تشكيل ائتلاف به هم پيوستند، تحت لواي رهبري قدرتمندي در قدوقواره ژان لوك ملانشون قرار داشتند. اما بنيانگذار حزب چپ افراطي « فرانسه نافرمان » به دليل اظهارات اوليه خود در مورد جنگ اسراييل و غزه و اظهارات اخيرش در دفاع از مردم غزه و همچنين كم‌اهميت جلوه دادن يهودي ستيزي در فرانسه مورد انتقاد شديد قرار گرفته است. اين امر منجر به انحلال اتحاديه نوين اكولوژيك و اجتماعي خلق (Nupes) در اواخر سال گذشته شد و احزاب چپ در انتخابات ژوئن اروپا فهرست‌هاي احزاب جداگانه‌اي را در اختيار گرفتند. اين امر تا زماني بود كه امانوئل مكرون، رييس‌جمهور فرانسه تصميم گرفت انتخابات زودهنگام برپا كند و احزاب را بر آن داشت تا بار ديگر به عنوان جبهه مردمي جديد (NFP) به يكديگر بپيوندند. با پيوستن رهبران احزاب مختلف به مناظره‌ها و برنامه‌هاي ويژه تلويزيوني عليه جردن باردلا از حزب راست افراطي اجتماع ملي (RN) و در دفاع از گابريل عطال نخست وزير كنوني، به نظر مي‌رسد چپ‌گرايان فرانسوي به دنبال اتحاد با حزب مكرون هستند. در اين گزارش به برخي رهبران ائتلاف چپ نگاهي مي‌اندازيم.
مارين توندليه، رهبر حزب سبز، در مقام يكي از برجسته‌ترين صداها در مبارزات انتخاباتي چپ در اين انتخابات ظاهر شده است. اين مرد 37 ساله در همان ابتدا خواستار يك «جبهه جمهوري‌خواه » در برابر راست افراطي شد؛ تلاشي تركيبي براي كنار گذاشتن نامزدهاي دور دوم به نفع كساني كه بهترين آمادگي را براي شكست دادن راست افراطي دارند. او همچنين عليه اعضاي ائتلاف مكرون «آنسامبل» صحبت كرده بود. توندليه مخالف هر دو حزب اجتماع ملي (RN) و فرانسه نافرمان است. او اين دو حزب را در دو طيف افراطي راست و چپ مي‌داند و همواره نسبت به ائتلاف با حزب فرانسه نافرمان موضعي سلبي داشته است. توندليه از دسامبر 2022 رهبري سبزهاي فرانسه را برعهده داشت. او از شهر شمالي هنين بومونت برخاسته است كه اخيرا به تسخير حزب اجتماع ملي درآمده و از سوي نماينده اين حزب اداره مي‌شود. بنابراين، توندليه مخالف سرسخت مارين لوپن است و توندليه يكي از اعضاي اپوزيسيون سرشناس در سياست محلي در اين منطقه بوده است. 
در هفته گذشته، او همچنين گفت كه مناظره‌هاي اين انتخابات «بسيار مردانه» بود، زيرا شركت او در يك مناظره نهايي در تلويزيون BFMTV به نفع مصاحبه‌هاي فردي لغو شد. توندليه كه معمولا لباس سبز‌رنگ، نشان از حزبش را به تن دارد، اخيرا نسبت به ائتلاف عليه حزب اجتماع ملي ابراز تمايل كرده است. او مي‌خواهد با اين ائتلاف از قدرت گرفتن مارين لوپن تا حد امكان جلوگيري كند. 
ژان لوك ملانشون، كمونيست و رهبر حزب فرانسه نافرمان، اين حزب را در سال 2016 تاسيس كرد و سپس براي دومين بار در انتخابات 2017 نامزد رياست‌جمهوري شد. اين سياستمدار 72‌ساله سابقه طولاني در سياست داشته است: او در 35‌سالگي به كسوت سناتوري در آمد، در سال 2009 قانونگذار اتحاديه اروپا شد و در انتخابات رياست‌جمهوري سال 2022 پس از امانوئل مكرون و مارين لوپن مقام سوم را به دست آورد. نظرسنجي‌هاي اخير نشان مي‌دهد كه ملانشون اكنون كمترين ‌محبوبيت را به عنوان نخست‌وزير بالقوه در ميان راي‌دهندگان فرانسوي دارد، به‌ويژه او هدف پيام‌هاي كارزار حزب اجتماع ملي نيز بوده است. ملانشون در داخل حزب خود نيز با انتقاداتي مواجه شده است، به‌طوري كه يك نماينده معروف، فرانسوا رافن، همين هفته گذشته گفت كه حزب را ترك خواهد كرد و بنيانگذار حزب فرانسه نافرمان را فردي بي‌مسووليت خواند.
در حالي كه ملانشون نامزد انتخابات نيست و در هيچ يك از مناظره‌ها نماينده ائتلاف جبهه مردمي جديد نبود، همچنان صداي برجسته چپ‌ها محسوب مي‌شود. پس از نتايج دور اول انتخابات در هفته گذشته، او خطاب به هواداران احزاب از انصراف نامزدهاي رتبه سوم جناح چپ خبر داد. چندين عضو ديگر حزب فرانسه نافرمان نيز به چهره‌هاي قابل قبول ائتلاف تبديل شده‌اند آنها عبارتند از: ماتيلد پانوت، رييس حزب در مجلس ملي، كلمنس گته، نايب‌رييس گروه در مجلس ملي كه نماينده جبهه مردمي جديد در مناظرات تلويزيوني بود و مانوئل بومپارد، قانونگذار سابق اتحاديه اروپا و نماينده كنوني مجلس ملي فرانسه. 
اوليويه فوره، رهبر حزب سوسياليست نيز اولين كسي بود كه در طول انتخابات قانونگذاري از جانب جبهه مردمي جديد به فعاليت پرداخته است. اين حقوقدان باسابقه، در سال 1997 مشاور وزير كار مارتين اوبري و بعدا در زماني كه فرانسوا اولاند، رييس‌جمهور سابق از حزب سوسياليست فرانسه را اداره مي‌كرد، معاون او شد. فوره براي اولين‌بار در سال 2012 به عنوان نماينده مجلس انتخاب شد و در سال 2018 رهبري سوسياليست‌ها را برعهده گرفت. در آن زمان، حزب اكثريت حمايت خود را از دست داده بود و مكرون با حزب رياست‌جمهوري خود اكثريت را در مجلس ملي به دست آورد. در سطح محلي، سوسياليست‌ها يك نيروي سياسي نسبتا قوي باقي مانده‌اند. آنها همچنين اخيرا با فهرست ائتلافي به رهبري رافائل گلوكسمن و جنبش او موسوم به «محل عمومي » از حزب فرانسه نافرمان در انتخابات اروپا پيشي گرفتند. گلوكسمن، قانونگذار اتحاديه اروپا نيز چهره‌اي آشنا در اين كارزار براي كسب كرسي در مجلس قانونگذاري بوده است كه پس از نتايج دور اول انتخابات گفت كه اين راي نشان‌دهنده همه پرسي در مورد قدرت گرفتن راست افراطي است يا خير. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون