• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5805 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۷ تير

زلزله در بازارها پس از پيروزي پزشكيان

بورس سبزپوش شد، دلار و سكه ريخت

گروه اقتصادي

اعلام نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري با واكنش سريع بازارهاي دارايي مواجه شد. چنانكه قيمت سكه بيش از يك ميليون تومان و طلا بالاي ۷۰ هزار تومان در هر گرم ريزش كرد و در مقابل، شاخص‌هاي بورس ركوردي بزرگ را به جاي گذاشتند. هيجانات سياسي حتي به بازار ارز نيز سرايت كرد و نرخ دلار دو هزار تومان كاهش يافت. هرچند با هجوم تقاضا به بازار، ‌ريزش بيشتر نرخ دلار متوقف شد.

 

اوج‌گيري بورس بعد از يك سال و نيم

يك سال پس از ارديبهشت سياه بازار سرمايه و ريزش‌هاي سنگين شاخص كل كه بعدها معلوم شد به دليل برخوردار بودن برخي افراد از رانت اطلاعاتي مرتبط با قيمت خوراك پتروشيمي‌ها و خروج آنها از بازار بوده، فضاي بورس نيز در سال 1403 با بي‌اعتمادي و كاهش نقدينگي همراه بوده است.

اما ديروز از نخستين لحظات شروع به كار بازار، مشخص بود كه موج اخبار انتخاباتي، خوش‌بيني مضاعفي به بورس تزريق كرده. چنانكه اين موج مثبت تا پايان معاملات بازار نيز ادامه پيدا كرد و در نهايت شاخص كل بورس تهران 88 هزار و 179 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 188 هزار و 849 واحد رسيد.

همزمان با اين شرايط، بورس با موج ورود پول حقيقي و سرمايه‌هاي خُرد نيز مواجه شد و روز گذشته خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي مثبت شد و 538 ميليارد تومان پول حقيقي به بازار سهام وارد شد. نكته جالب رشد عجيب «صف‌هاي خريد» و سبز شدن فضاي معاملاتي بود. روز گذشته 88 درصد نمادهاي معاملاتي مثبت بودند و صف خريد براي 520 نماد به وجود آمد. به‌طوري كه مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 2026 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 2 هزار و 998 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 26 درصدي به 172 ميليارد تومان رسيد.

 

بيم و اميد بازار سرمايه

در حال حاضر دو ديدگاه عمده ميان تحليلگران بازار سرمايه وجود دارد. گروهي كه معتقدند وعده‌هايي كه پزشكيان در دوران مبارزات انتخاباتي جهت تنش‌زدايي با دنيا ارايه كرده، يك سيگنال بسيار مهم براي بازار سرمايه است؛ چرا كه مي‌تواند يكي از ريسك‌هاي سيستماتيك از بازار را كاهش دهد.

از طرف ديگر، ديدگاه ديگري وجود دارد و آن دستكاري نرخ بهره است. حضور علي طيب‌نيا در تيم اقتصادي دولت جديد اين گزاره را تقويت مي‌كند كه شايد همان سياست افزايش بهره بانك‌ها براي كاهش تورم اين بار نيز به كار گرفته شود. اين اتفاق مي‌تواند موجب كوچ سرمايه‌هاي خرد به سمت صندوق‌هاي با درآمد ثابت و يا حتي بازارهاي موازي ديگر شود و در حال حاضر به عنوان يك تهديد از آن ياد مي‌شود.

 

دلار در كانال پايين‌تر از 60 هزار تومان

ديگر بازاري كه با ريزش قيمت‌ها مواجه شد، بازار ارز بود. از بامداد شنبه و با انتشار اخبار غيررسمي از پيروزي مسعود پزشكيان در رقابت با سعيد جليلي اولين سيگنال به قيمت تتر ارسال شد. نرخ تتر، استيبل كوين پرطرفدار بازار ارزهاي ديجيتال كه معادل 1 دلار است؛ در آغازين ساعات كاري روز گذشته با كاهش قيمت محسوسي كه تجربه كرد؛ به محدوده 59 هزار و 600 تومان تا 59 هزار و 700 تومان رسيد و سپس در ادامه معاملات كف 59 هزار تومان را لمس كرد.

اين اتفاق براي دلار هم تكرار شد و اسكناس امريكايي معاملات را با گپ منفي 1550 توماني آغاز كرد و با روند نزولي، تا كف 58 هزار و 500 تومان هم پايين آمد. هرچند در نيمه دوم معاملات از دلار حمايت شد و اين ارز به كانال 59 هزار تومان بازگشت و 59 هزار و 400 تومان ارزش گذاري شد.

معامله‌گران معتقد بودند بازار در مواجهه با انتخابات و نتيجه آن، قدري «هيجان زده» است. اقتصادنيوز در اين باره نوشته كه «صبح ديروز و در ساعات ابتدايي معاملات، بازار شاهد هجوم فروشندگان بود اما در نيمه دوم روز كه قيمت دلار به كف رسيد، همه خريدار شدند.»

معامله‌گران معتقدند دلار مرز حمايت 58 هزار و 800 تومان را پيش روي خود دارد و اگر بتواند در ادامه هفته پايين اين مرز تثبيت روزانه دهد‌؛ مسير ورود به كانال‌هاي كاهشي براي آن فراهم خواهد شد.

در بازار طلا و سكه هم شاهد روند كاهشي قيمت‌ها نسبت به آخرين روز كاري هفته گذشته بوديم. سكه امامي در بازار دیروز 41 ميليون و 300 هزار تومان قيمت خورد كه نسبت به روز پنجشنبه 14 تير، كاهش يك ميليون و 200 هزار توماني داشت. همچنين در سايت اتحاديه طلا و جواهر قيمت سكه 41 ميليون و 500 هزار تومان درج شد.

سكه رفاهي هم با قيمت 40 ميليون و 600 هزار تومان معامله شد تا شكافش با قيمت سكه در بازار نقدي به حدود 700 هزار تومان برسد.

اين در حالي است كه دومين مولفه موثر بر قيمت سكه يعني اونس طلا معاملات را به مانند دو روز گذشته صعودي سپري كرد و 2392 دلار قيمت خورد اما اين روند صعودي مانع كاهش قيمت سكه در بازار ايران نشد و دلار توانست به عنوان اولين مولفه موثر بر قيمت سكه، فلز گرانبهاي داخلي را پايين بكشد.

نكته جالب توجه در بازار سكه، كاهش قيمت بيشتر سكه نسبت به دلار بود كه در نوع خود اتفاقي كم سابقه است و معامله‌گران دليل اين موضوع را عدم همراهي سكه با دلار در بازگشت قيمت توصيف مي‌كنند. مسيري كه بازار طلا هم دیروز شاهد آن بود و ارزش طلاي آبشده با عقب‌نشيني از كانال 15 ميليون تومان، به 14 ميليون و 900 هزار تومان رسيد. هر گرم طلاي 18 عيار هم سه ميليون و 437 هزار و 600 تومان خريد و فروش شد كه نسبت به روز پنجشنبه 14 تير، حدود 15 هزار تومان كاهش داشته است.

 

آيا اين يك روند كوتاه‌مدت است؟

در حال حاضر با اينكه حضور مسعود پزشكيان در پاستور همراه با شوك اوليه مثبت بوده، اما برخي كارشناسان معتقدند كه اين روند موقتي است و نياز به اصلاح ساختار در بازارهاي دارايي كاملا ديده مي‌شود. به‌طور مثال، فردين آقابزرگي كارشناس بازارهاي مالي در اين باره به «تجارت نيوز»گفته كه «تاثيرپذيري بازارهاي مالي از رويدادهاي سياسي را محدود و كوتاه‌مدت برآورد می‌کند و افزود: «بازار ارز واكنش مثبتي به نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري نشان داد؛ اما نرخ ارز در كشور تاثيرپذيري بيشتري از متغيرهاي اقتصادي دارد تا آثار رواني و انتظارات تورمي.»

او همچنين با تاكيد بر اينكه التهاب و اشتياق مثبت در بازار ارز طي روزهاي آينده كاهش مي‌يابد، خاطرنشان كرد: «شرايط ثبات نسبي دارد و دامنه نوسان بازار ارز نسبت به سهام بايد خيلي محدود‌تر باشد. بازار ارز جايگاه خود را در چند روز آينده پيدا خواهد كرد و طي دو- سه روز آينده به تعادل نسبي خواهد رسيد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون