• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5806 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۸ تير

« اعتماد» آخرين گمانه زني‌ها درباره تركيب كابينه را بررسي مي‌كند

پيش به سوي كابينه فدرالي؟!

گروه سياسي| با انتخاب شمايل رييس‌جمهور و حضور پزشكيان در پاستور، ابهام بزرگ باقي مانده در عرصه سياسي، چينش كابينه و آرايش نيروهايي است كه قرار است در دولت چهاردهم سكان هدايت امور را به دست گيرند. گمانه‌زني‌هايي هم درباره تركيب احتمالي كابينه مطرح مي‌شود. پيگيري‌هاي «اعتماد» اما نشان مي‌دهد، هنوز تصميمي قطعي در خصوص حضور افرادي خاص در كابينه اتخاذ نشده و هر آنچه مطرح مي‌شود بيشتر تحليل و احتمالات است. البته حضور چهره‌هايي چون، علي طيب‌نيا به عنوان سرتيم اقتصادي، محمد‌جواد ظريف، به عنوان سر تيم سياست خارجي و احتمالا محمد جواد آذري‌جهرمي، سرتيم ارتباطات و امور فناورانه در تركيب كابينه آينده محتمل به نظر مي‌رسد. در واقع دولت تلاش خواهد كرد تركيب اقتصادي كابينه و انتخاب وزراي اقتصاد، كار، صنعت، رييس‌كل بانك‌مركزي، رييس سازمان برنامه و بودجه و... با مشورت و هماهنگي طيب‌نيا، تركيب وزرا و مديراني كه به نوعي به حوزه ارتباطات و فناوري مرتبطند با هماهنگي آذري‌جهرمي و مديران مرتبط با ديپلماسي مانند رييس سازمان انرژي‌اتمي، وزير خارجه و... با هماهنگي ظريف تعيين شوند. از سوي ديگر، مديران حوزه‌هاي علمي و فرهنگي نيز با هماهنگي صالحي‌اميري انتخاب خواهند شد. از اين منظر بسياري از تحليلگران، كابينه آينده را كابينه‌اي فدرالي با چند گلوگاه اصلي ارزيابي مي‌كنند كه راهبري‌هاي كلان كابينه را به دست مي‌گيرند.

اما ارزيابي‌هاي ميداني نشان مي‌دهد، دولت چهاردهم و كابينه مسعود پزشكيان براي سياست‌گذاري و دستيابي به يك الگوي اجرايي، به دنبال اجماع نخبگاني در هر حوزه است. مديران فدرالي قرار است اين اجماع نخبگاني را در حوزه‌هاي كلان اقتصادي، سياسي، اجتماعي، ديپلماسي، فرهنگي و... ايجاد كرده و مديران دولت مبتني بر آن انتخاب شوند. در واقع دولت چهاردهم به دنبال دستيابي به يك الگوي رشد مبتني بر اسناد بالادستي مانند برنامه هفتم هستند. الگويي كه مورد اجماع نخبگان قرار گيرد و بعد مديران و وزراي مناسب براي اجراي آن تعيين شوند.

 

كدام نام‌ها براي كدام حوزه‌ها؟

پزشكيان فرصت چنداني براي انتخاب كابينه نخواهد داشت و بايد هرچه سريع‌تر اعضاي كابينه احتمالي خود را معرفي كند.

براي دست يازيدن به پست‌هاي اقتصادي يكي از نام‌هاي جدي پس از علي طيب‌نيا، ستاري‌فر است. نام ستاري‌فر براي برخي پست‌هاي كليدي مانند رياست بر سازمان برنامه و بودجه شنيده مي‌شود. روايت‌هايي هم وجود دارد كه ممكن است، طيب‌نيا خود شخصا سكان هدايت سازمان برنامه و بودجه را به دست بگيرد. در آن صورت احتمال دارد كه ستاري‌فر براي ساير پست‌هاي اقتصادي كابينه نامزد شود. ناصر همتي چهره ديگري است كه در برخي محافل نام او حول و حوش كابينه شنيده مي‌شود. طيب نيا جدا از پست‌هاي اقتصادي، نامزدي بالقوه براي كسب كرسي معاون اولي دولت چهاردهم محسوب مي‌شود. چهره‌اي كه مي‌تواند از جايگاه رفيع‌تري وظيفه تنظيم مناسبات اقتصادي كابينه را به عهده بگيرد. يكي ديگر از نام‌هاي مهم در كابينه، محمد جواد ظريف است كه قرار است در تعيين مسير حوزه سياست خارجي دولت چهاردهم نقش اساسي را ايفا كند. نام ظريف جدا از پست وزارت خارجه براي تصدي عنوان معاون اولي هم شنيده مي‌شود. در كنار ظريف برخي رسانه‌ها از عباس عراقچي براي كسب پست وزارت امور خارجه نام مي‌برند كه پيگيري‌هاي اعتماد نشان مي‌دهد، چندان محتمل نيست. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون