• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5806 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۸ تير

برای «صنعت گردشگری ایران»

منصور مومنی

جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان، رییس‌جمهوری منتخب دولت چهاردهم

انتخاب جنابعالی را به عنوان رییسِ‌ جمهوری ایران تبریک می‌گویم. به عنوان یکی از فعالین گردشگری در زمینه تورهای ورودی لازم می‌دانم نظر جنابعالی را به چند نکته در باب این صنعت جلب کنم:

اول- صنعت گردشگری ورودی ایران از سال 1399 تا اکنون دچار مشکلات عدیده‌ای شده است که بخشی از آن به دلیل پاندمی کرونا و بخش عمده و اساسی آن به دلیل سیاست‌های داخلی و بین‌المللی دولت سیزدهم بود که مانده رمق این صنعت را از جان محتضر آن گرفت. چند صد هزار نفر شاغل در این تجارت، حال مستقیم یا غیرمستقیم، از اشتغال در این صنعت (Incoming Tours) وا ماندند و تمام این سال‌ها نه از جانب «وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی» حمایتی صورت گرفت و نه دستوری از جانب رییس دولت سیزدهم در این باره صادر شد؛ گویی فعالین گردشگری متخصص در رسته «تورهای ورودی» هرگز وجود نداشتند و زندگی بیشتر این شریفان ایران زمین روی به عسرت نهاد.

دو- باید توجه داشت که خط مقدم گردشگری ایران، راهنمایان مجاز ایرانگردی هستند که تلاش ایشان در میدان (on the field) یکی از کلیدی‌ترین عناصر معرفی هر چه بهتر جاذبه‌های گردشگری به گردشگران خارجی است و آنچه شرکت‌ها و دفاتر گردشگری در نمایشگاه‌های جهانی به دست می‌آوردند درنهایت به دستان راهنمایان سپرده می‌شود تا به عنوان عضوی اساسی از تیم گردشگری ایران بتوانیم رضایت حداکثری با امکانات حداقلی گردشگران را جلب کنیم و امید به تبلیغات سینه به سینه و بی‌هزینه برای ایران عزیزمان داشته باشیم. این مقدمه‌ای کوتاه برای شناساندن نقش اساسی راهنمایان گردشگری بود که در اینجا باید به اطلاع حضرتعالی برسانم که همکاران شریف ما در تمام این سال‌ها از بیمه دولتی محروم بودند و بسیاری از آنها لاجرم به دلیل مشکلات مالی نتوانستند حق بیمه خود را پرداخت کنند و وزارتخانه محترم نیز علی‌رغم وعده و وعیدهای بسیار در عمل هیچ اقدامی برای رفع این معضل نکرد. باید توجه داشت که راهنمایان ایرانگردی از‌جمله اقشار حرفه‌ای در این صنعت که تمامی آنها دارای تحصیلات آکادمیک بعضا تا سطح دکترا هستند و ایشان تنها یک شغل داشتند و آن‌هم راهنمایی تورهای ورودی بود که دچار سکته‌ای کشنده شد. از شما درخواست می‌شود که در دولت خود به رفع معضل بیمه دولتی بپردازید.

سه- یکي از موثرترین عوامل لازم برای ازسرگیری ورود گردشگران خارجی به ایران احیای برجام است که می‌تواند طلیعه‌ای برای پیوستن به جامعه تجارت جهانی از طریق کانال‌های مانند FATF و بانک تجارت جهانی باشد. با این ابزار شرکت‌ها و دفاتر اجرای تورهای ورودی (Tour Operators) می‌توانند حساب ویژه‌ای برای دریافت پول از تمام نقاط جهان داشته باشند و از این راه درست و بی‌شائبه قادر خواهند بود اطمینان شرکت‌های خارجی را برای پرداخت‌های بی‌دردسر از مجاری قانونی هموار سازند. تا اکنون یکی از موانع اساسی عدم همکاری بسیاری از شرکت‌های خارجی، به ویژه شرکت‌های اروپایی و امریکایی، عدم داشتن شماره حساب متعلق به شرکت‌های ایرانی بوده و طرف‌های خارجی نیز حاضر به همکاری با صرافی‌ها برای پرداخت صورت‌حساب‌های خود نبوده‌اند و نیز باید توجه داشت یکی از بزرگ‌ترین مشکلات برای گردشگران، حمل پول نقد به ایران و تبدیل آن به ریال است که این امر نیز خود از موانع توسعه گردشگری روشمند است، زیرا آنها چه برای خرید سوغات یا پرداخت هزینه‌های شخصی خود همیشه دچار مشکلات فراوانی بوده‌اند. حتما می‌دانید که جهان در حال رفتن به مسیری است که سعی دارد اسکناس را حذف کند یا استفاده از آن را به حداقل برساند، لذا امیدوارم پرداختن به این امر باید از اولویت‌های برنامه‌های توسعه اقتصادی دولت شما باشد.

چهار- تخصیص ارز دولتی برای دفاتر و شرکت‌های متقضی جهت شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری که این موضوع باید سیاستی بلندمدت و روشمند باشد تا بخش خصوصی بتواند لاقل برای پنج سال پیش روی خود برنامه‌ریزی تجاری-نمایشگاهی داشته باشد.

پنج- اختصاص بودجه ویژه دولتی و همچنین زمینه‌سازی مناسب جهت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در توسعه زیرساخت‌های گردشگری مانند ساخت هتل در شهرهای پربازدید گردشگران خارجی مانند تهران، کاشان، اصفهان، یزد، شیراز، کرمان و تبریز که از این شهرها با عنوان Highlights of Iran یاد می‌شود ازجمله اصول ابتدایی و اساسی در توسعه صنعت گردشگری است.

در باب صنعت گردشگری ورودی ایران حرف برای گفتن بسیار است اما در اینجا و در این مقطع به این چند نکته بسنده می‌کنم و امیدوارم دولت شما بتواند در همه زمینه‌ها به ویژه در زمینه تجارت، توسعه‌محور باشد و ثبات را با همه بازارها بازگرداند.

با آرزوی موفقیت برای شما، 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون