• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5806 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۸ تير

خيز بلند راست افراطي براي فرانسه چه معنايي دارد

آماده‌باش در پاريس

انتخابات سراسري در فرانسه در حالي به مرحله پاياني رسيده كه تنش‌ها در ميان احزاب و گروه‌هاي رقيب در روز جمعه به اوج خود رسيد. اين انتخابات در يكي از حساس‌ترين دوران دهه‌هاي اخير فرانسه رخ مي‌دهد و ناظران معتقدند در صورت پيروزي حزب اجتماع ملي فرانسه، عملا رهبري يكي از قدرتمندترين كشورهاي غربي به سمت راست افراطي چرخيده خواهد شد. پيروزي‌هاي چشمگير جريان راست افراطي در انتخابات اخير در اروپا باعث نگراني ميانه‌روها و احزاب چپ در اروپا شده است. 

ژرالد دارونين، وزير كشور فرانسه روز جمعه گفت كه نگراني‌ها در مورد خشونت سياسي در آستانه انتخابات پارلماني پرمخاطب فرانسه افزايش يافته است، مقامات فرانسوي بيش از 50 حمله فيزيكي به نامزدها و فعالان مبارزات انتخاباتي را ثبت كرده‌اند. او گفت: در اين كارزار كوتاه كمتر از سه هفته‌اي، هرج و مرج‌هاي زيادي در صحنه سياست فرانسه و خيابان‌هاي آن رخ داده است. او افزود كه تاكنون بيش از 51 نامزد، معاون كارزار يا فعال انتخاباتي مورد تعرض فيزيكي قرار گرفته‌اند. دارونين به شبكه BFMTV وابسته به سي‌ان‌ان گفت: البته من در اينجا تجاوزات كلامي را حساب نمي‌كنم وگرنه سطح تهديدات عليه نامزدها و فعالين انتخاباتي بسيار بيشتر از آماري است كه ارايه داده‌ام. دارونين گفت كه اين حملات اشكال متفاوتي داشته، بخشي جزيي بوده و بخشي ديگر جدي. او افزود كه برخي نامزدها به دليل جراحات وارده در بيمارستان بستري شده‌اند. دارونين گفت كه تقريبا سي نفر يا بيشتر براي بازجويي در مورد اين حملات بازداشت شده‌اند. فرانسه در آستانه انتخابات روز يكشنبه با تنش‌هاي شديد دست و پنجه نرم مي‌كند. دارونين اوايل اين هفته گفت كه 300 هزار پليس ديگر مستقر شده‌اند تا اطمينان حاصل شود كه نه چپ افراطي و نه راست افراطي موفق به ايجاد بي‌نظمي در خيابان‌هاي فرانسه نمي‌شوند. فرانسه صاحب يكي از قديمي‌ترين دموكراسي‌هاي نوين در جهان است، اما انتخابات در آن همواره صحنه درگيري‌ها و كشمكش‌هاي خياباني بوده است. 
سياستمداران فرانسوي و ناظران بارها هشدار داده‌اند كه پيروزي راست افراطي مي‌تواند اعتراضات قابل توجهي را در خيابان‌ها برانگيزد. امانوئل مكرون، رييس‌جمهور فرانسه گفت: اگر چپ يا راست افراطي با اختلاف زيادي در دور دوم انتخابات روز يكشنبه پيروز شود، ممكن است «جنگ داخلي» رخ دهد. اين اظهارات در حالي است كه پريسكا تيونو، سخنگوي دولت فرانسه و تيمش چهارشنبه شب در حين سركشي در كارزارهاي انتخاباتي مورد حمله قرار گرفتند. در همين حال، به گزارش فرانس 24، ماري داوشي، سياستمدار عضو حزب اجتماع ملي كه در حوزه انتخابيه جنوب شرقي ساووي نامزد مي‌شود، پس از اينكه گفت در حين مبارزات انتخاباتي در بازار مورد تعرض فيزيكي قرار گرفته بود، تصميم گرفت كارزار خود را به حالت تعليق درآورد. در شربورگ، نامزد راست ميانه از حزب جمهوري‌خواه، نيكلاس كانكوئر، پس از اينكه مدعي شد هواداران جناح چپ روز دوشنبه به او حمله كرده‌اند، عليه برخي احزاب چپ رسما شكايت كرد.
همچنين فرانسه در آستانه برگزاري بازي‌هاي المپيك در خطر حملات تروريستي نيز قرار دارد. وزير كشور فرانسه روز جمعه هشدار داد كه تهديد تروريسم در كشور بسيار قوي است و اخيرا چندين نفر در اين رابطه در دو منطقه جداگانه بازداشت شده‌اند. دارونين، وزير كشور فرانسه گفت: اگرچه اين دو حادثه مي‌توانند به عنوان حوادث تروريستي شناخته شوند، در اين رابطه بايد به‌طور رسمي از سوي دادستان ضد تروريسم ملي تصميم‌گيري شود.  نتايج انتخابات دور اول در يكشنبه گذشته، حزب اجتماع ملي به رهبري مارين لوپن را اميدوار كرد. پس از يك مشاركت غيرمعمول بالاي راي‌دهندگان در فرانسه، بلوك حزب اجتماع ملي بيش از 33 درصد آرا را به دست آورد، در حالي كه ائتلاف جناح چپ جبهه مردمي جديد با بيش از 27 درصد در رتبه دوم قرار گرفت و ائتلاف آنسامبل ماكرون با كمي بيش از 20 درصد به رتبه سوم نااميد‌كننده سقوط كرد. نتايج روز دوشنبه گذشته وزارت كشور فرانسه منتشر شد. در حالي كه به نظر مي‌رسد حزب اجتماع ملي در مسير كسب بيشترين كرسي‌ها در مجلس ملي است، ناظران معتقدند ممكن است از 289 كرسي مورد نياز براي اكثريت مطلق كمتر باشد. اين امر نشان مي‌دهد فرانسه ممكن است به سمت پارلمان معلق و متزلزل با آينده سياسي نامطمئن سياسي حركت كند. 

ماه گذشته، امانوئل مكرون، رييس‌جمهور فرانسه، پس از شكست متحدان ميانه‌رويش در انتخابات اروپا، آينده كشورش را با برگزاري يك نظرسنجي زودهنگام در معرض قماري جدي قرار داد. او تصميم شوكه‌كننده خود را به عنوان فرصتي براي راي‌دهندگان فرانسوي براي رد لغزش به سمت احزاب راست افراطي و بازگرداندن پارلمان توجيه كرد. اما با پايان يافتن كارزار انتخاباتي در نيمه‌شب جمعه، تنها چند ساعت مانده به پايان كارزار انتخاباتي، حزب اجتماع ملي به رهبري مارين لوپن خود را به عنوان مدعي پيروزي در اين انتخابات معرفي كرده است. لوپن روز جمعه به شبكه‌هاي تلويزيوني CNews و Europe1 گفت: فكر مي‌كنم ما شانس جدي براي داشتن اكثريت مطلق در مجلس ملي فرانسه را داشته باشيم و نظرسنجي‌هايي كه خلاف اين را نشان داده‌اند، رد كرد. رهبر حزب چپ افراطي فرانسه نافرمان، ژان لوك ملانشون از فرانسه نيز اميدوار است بتواند به‌رغم نظرسنجي‌ها ظاهر شود و 16 ميليون راي‌دهنده را كه در دور اول راي‌گيري به نفع او و حزبش راي داده‌اند، دوباره بسيج كند. او تاكيد كرد كه حزبش مي‌تواند برنده شود و نقش مهمي در آينده فرانسه و اروپا بازي كند. 

در حالي كه پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهند كه حزب لوپن بزرگ‌ترين بلوك مجلس ملي را در اختيار خواهد داشت، اما هشدار مي‌دهند كه اين حزب نمي‌تواند به اكثريت مطلقي برسد تا مكرون را مجبور ‌كند جوردن باردلا را به عنوان نخست‌وزير خود برگزيند. انتظار مي‌رود كه حاميان ميانه‌روي مكرون كرسي‌هاي خود را از دست بدهند و او را تا سه سال باقيمانده در قدرت، بدون اكثريت پارلماني تنها بگذارند. دولت فرانسه، قدرت جهاني و عضو گروه7 است. اين بازيگر مهم غربي، همچنين مجهز به سلاح هسته‌اي، عضو دايم شوراي امنيت سازمان ملل متحد و دومين اقتصاد بزرگ اتحاديه اروپاست. ناظران بر آنند كه قدرت گرفتن جناح راست افراطي در فرانسه مي‌تواند حمايت آن را از اتحاديه اروپا كاهش دهد. اخيرا فرانسه با ارسال تسليحات و مستشاران نظامي به اوكراين، خشم كرملين را برانگيخته است. اما مارين لوپن تهديد كرده است كه در صورت پيروزي در انتخابات، از ارسال تجهيزات بيشتر، به ويژه موشك‌هاي دوربرد به جبهه اوكراين جلوگيري خواهد كرد. در همين حال، پيروزي راست افراطي مي‌تواند نفوذ فرانسه  در بروكسل، جايي كه يكي از موتورهاي اصلي ادغام اتحاديه اروپا بوده است را كاهش دهد. ناظران معتقدند اين امر مي‌تواند به چيزي شبيه برگزيت در بريتانيا منجر شود. لوپن در مصاحبه با شبكه سي‌ان‌ان تاكيد كرد كه مكرون نمي‌تواند برخلاف ميل رييس دولت آينده در مورد حمايت از اوكراين و ساير نقاط در اروپا تصميم بگيرد. لوپن هشدار داد اگر امانوئل مكرون مي‌خواهد به اوكراين نيرو بفرستد و نخست‌وزير مخالف آن باشد، هيچ نيرويي به اوكراين اعزام نخواهد شد. نظرسنجي‌هاي روز جمعه حاكي از آن است كه حزب اجتماع ملي و متحدان راست افراطي آن بين 200 تا 230 كرسي در مجلس ملي فرانسه با 577 كرسي را به دست خواهند آورد. آنها در مجلس فعلي صاحب 88 كرسي هستند. با اين حال، كارشناسان امور فرانسه مي‌گويند كه اين تعداد كرسي براي كسب اكثريت مطلق در مجلس كافي نيست.
به علاوه، نظرسنجي‌هاي موسسات Elabe و OpinionWay نشان مي‌دهند كه جبهه مردمي جديد جناح چپ بين 145 تا 190 كرسي و اردوگاه ميانه‌روي مكرون 120 تا 162 كرسي را در اختيار خواهد داشت. اين امر مي‌تواند آينده مجلس ملي فرانسه را در هاله‌اي از ابهام قرار ‌دهد. به عقيده كارشناسان گروه اوراسيا، اين وضعيت براي لوپن، نه تنها هرج و مرج، بلكه يك باتلاق و يك نااميدي كامل است. ديگر تحليلگران نيز بر اين موضوع صحه گذاشته‌اند. ديو كلارك، كارشناس مسائل اروپا به آسوشتيدپرس گفت: بعيد است كه جناح راست افراطي لوپن بتواند قدرت را به دست بگيرد، اما فرانسه با حداقل 12 ماه درگيري كينه‌توزانه و احتمالا سه سال هرج و مرج سياسي روبه‌رو خواهد شد. 

در جناح چپ، رهبراني مانند مارين توندليه از حزب سبزها، اتحاد گسترده‌اي از چپ، چپ ميانه و راست ميانه را براي حذف راست افراطي در نظر گرفته‌اند. اما هنوز مشخص نيست كه آيا همه راي‌دهندگاني كه نامزدهاي انتخاب اول‌شان در دور اول حذف شدند، پشت جبهه مخالف اجتماع ملي قرار خواهند گرفت يا خير. نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه تنها يك‌سوم از ميانه‌روها مي‌توانند به ائتلاف چپ براي دفع راست افراطي روي بياورند، در حالي كه شايد دوسوم راي‌دهندگان چپ ممكن است از يك ميانه‌رو حمايت كنند. گابريل آتال، نخست وزير فرانسه و متحد مكرون، روز جمعه در كارزار انتخاباتي پاريس گفت كه دولت اقليت او ممكن است پس از روز راي‌گيري «تا زماني كه لازم باشد» بر سر كار بماند. ممكن است فرانسه از 26 جولاي تا 11 آگوست ميزبان بازي‌هاي تابستاني المپيك است. بنابراين ناظران فكر مي‌كنند كه تا پايان اين بازي‌ها، تركيب دولت مكرون پابرجا بماند و سپس نخست وزير تغيير كند. اين در حالي است كه در صورت هرج و مرج سياسي براي رسيدن به قدرت در فرانسه مي‌تواند آينده نخست وزيري در اين كشور را مبهم كند. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون