• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5806 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۸ تير

موافقت اوليه حماس با شروط آتش‌بس

توافق نزديك است؟

يكي از منابع آگاه با موضوع مذاكرات آتش‌بس ميان اسراييل و حماس به نيويورك‌تايمز گفت كه حماس از مخالفت خود با پيشنهاد آتش‌بس سه مرحله‌اي اخير امريكا براي توقف درگيري در غزه دست برداشته است. اين امر واضح‌ترين نشانه مبني بر افزايش اميدواري‌ها در قبال امكان آتش‌بس ميان اسراييل و حماس پس از ماه‌ها مذاكرات بي‌نتيجه است. اين فرد كه نخواست نامش فاش شود به نيويورك‌تايمز گفت كه اسراييل نيز با تغييرات تازه در آخرين دور مذاكرات غيرمستقيم با حماس به ميز مذاكره بازگشته است. اين امر نشان مي‌دهد مذاكرات سخت و پرچالش همچنان به قوت خود باقي است، اما نشانه‌هايي نيز وجود دارد كه دو طرف رويكردي متفاوت از قبل در مذاكرات دارند. تل‌آويو گفته است كه مذاكرات هفته آينده ادامه خواهد يافت. دفتر بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم اسراييل در بيانيه‌اي اعلام كرد: بايد تاكيد كرد كه هنوز بين طرفين شكاف وجود دارد. اين فرد بدون ارايه جزييات به نيويورك‌تايمز گفت: حماس موافقت كرده است كه از نقاط اختلاف قبلي عدول كند تا روند مذاكرات تسهيل شود. روزنامه اسراييلي جروزالم پست نيز اوايل روز جمعه گزارش داد كه به نظر مي‌رسد حماس از درخواست اسراييل براي موافقت با آتش‌بس دايمي در آغاز توافق پيشنهادي صرف‌نظر كرده است. همچنين كانال 13 رژيم اسراييل نيز مدعي شد بر اساس پيشنهاد جديد حماس بر خروج كامل نيروهاي اسراييلي تاكيد نشده است. به نظر مي‌رسد تغيير در رويكرد حماس در مذاكرات آتش‌بس اميد ميانجيگران را افزايش داده است. ميانجي‌ها اميدوارند دو طرف بتوانند حداقل به‌طور موقت جنگ ويرانگري را كه نزديك به نه ماه در جريان است، متوقف كنند. تهاجم نظامي اسراييل تاكنون موجب كشته شدن بيش از 37 هزار فلسطيني شده است. به گفته مقامات بهداشتي غزه، ميزان تلفات در صورت ادامه جنگ بيشتر خواهد شد، چراكه منطقه محاصره شده غزه به‌ شدت به امكانات اوليه براي زنده ماندن نياز دارد و خطر قحطي و موج گرما مردم اين منطقه را تهديد مي‌كند. 
جو بايدن اين پيشنهاد را در اواخر ماه مه ارايه و يك رويكرد سه مرحله‌اي را توصيف كرد كه به پايان درگيري‌ها در غزه مي‌انجاميد. او مدعي شد كه پيشنهاد آتش‌بس از حمايت كامل اسراييل برخوردار است، چيزي كه مقامات اسراييلي در آن زمان آن را رد كردند. كارين ژان پير، سخنگوي كاخ سفيد روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران مدعي شد: ما به مسير پيش رو اميد داريم، اما هنوز كارهاي بيشتري براي انجام دادن وجود دارد. ما همچنين حماس را تحت فشار قرار داده‌ايم تا از طريق همكاري با شركاي خود در منطقه، اين توافق را به سرانجام برسانيم. در تمام طول اين مدت، مشكل اختلاف اساسي بين دو طرف بوده است. حماس بر آتش‌بس دايمي تاكيد كرده و مي‌گويد اسراييل بايد نيروهاي خود را به‌طور كامل از غزه خارج كند. در همين حال، اسراييل مدعي است تا زماني كه ساختارهاي حكومتي و نظامي حماس دست نخورده باقي بماند، ممكن است نبرد را براي مدت محدودي متوقف كند، اما به آن پايان نخواهد داد.
به گزارش الجزيره و اكسيوس نيز، هياتي اسراييلي به رهبري ديويد بارنيا، رييس موساد، اوايل روز جمعه براي مذاكرات در قطر حضور داشت و سپس به سرزمين‌هاي اشغالي بازگشت. بارنيا كه سازمان اطلاعات خارجي اسراييل را رهبري مي‌كند، با شيخ محمد بن عبدالرحمن آل ثاني، نخست وزير قطر ملاقات كرد. مقامات ايالات متحده گفته‌اند كه آتش‌بس مي‌تواند به توقف دايمي درگيري‌ها تبديل شود. اين جنگ باعث آشفتگي در خاورميانه و گسترده‌تر شدن تنش‌ها در آن شده است و برخي كشورهاي منطقه و ايالات متحده در تلاشند آتش آن را خاموش كنند. ايالات متحده نيز نسبت به اين درگيري‌ها رويكرد منفي داشته است، چراكه باعث اختلافات سياسي قابل توجه جهاني شده است و به تلاش بايدن براي انتخاب مجدد در نوامبر لطمه مي‌زند. مقامات ايالات متحده همچنين براي جلوگيري از درگيري احتمالي بين اسراييل و حزب‌الله لبنان نيز تلاش كرده‌اند و همچنين به دنبال خنثي كردن حملات انصارالله يمن هستند، چراكه اين جنبش به حمايت از مردم غزه به كشتيراني مرتبط به اسراييل و متحدانش حمله مي‌كند. 
سلطان بركات، استاد سياست عمومي در دانشگاه حمد بن خليفه به الجزيره گفت: ما بايد مراقب باشيم كه در مسير احتمال دستيابي حماس و اسراييل به توافق آتش‌بس، انتظارات نادرست ايجاد نكنيم. بركات به الجزيره گفت: در اين روند، موانع زيادي وجود داشته است كه ما فكر مي‌كرديم پيشرفتي وجود دارد، اما محقق نشد. بركات در مورد اين پيشنهاد سه مرحله‌اي گفت: با اين حال، در اين مورد، به‌طور كلي، چارچوب ارايه شده در سه مرحله توسط حماس تاييد شده است. او گفت كه «موانع اصلي» در آن زمان اين بود كه بنيامين نتانياهو بر جنگ تا رسيدن به اهداف ادعايي تاكيد داشت. بركات گفت: پيشرفتي كه در حال حاضر از سوي مقامات اسراييلي گزارش مي‌شود، احتمالا آنها نيز به دنبال مصالحه هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون