• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5806 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۸ تير

درباره تب و تاب اينفلوئنسر شدن در اين روزها

توليد محتواي بي‌محتوا

سهيل سراييان

پول درآوردن و معروف شدن اين روزها فقط يك مسير دارد و آن هم شبكه‌هاي اجتماعي به خصوص تيك‌تاك و اينستاگرام است. تقريبا اكثر اين افراد كه حتي ايده‌اي از ماركتينگ و تبليغات ندارند سراغ اينفلوئنسر شدن مي‌روند تا مسير پولدار شدن و معروف شدن را سريع‌تر پشت سر بگذارند. يكي از مشكلات عمده درباره اين پديده در جامعه اين روزها بيشتر مربوط به آن دسته از كساني مي‌شود كه بدون هيچ سرنخ و علمي سراغ توليد محتوا مي‌روند و سعي مي‌كنند كسب و كارهاي زيادي را مجاب كنند تا با آنها همكاري داشته باشند اما در آخر هيچ‌كدام به نتيجه دلخواه نمي‌رسند.

 

تاثير شبكه‌هاي اجتماعي در ماركتينگ

بسياري از شركت‌هاي تبليغاتي براي سال‌هاي طولاني از طريق تلويزيون‌ها و تبليغات محيطي در خيابان‌ها به كار تبليغ مشغول بوده‌اند. اما تقريبا نزديك به يك دهه مي‌شود كه بخش تازه‌اي به كار آنها اضافه شده به نام شبكه‌هاي اجتماعي. به صورت طبيعي سرعت رشد شبكه‌هاي اجتماعي در چهار پنج سال اخير به نسبت ابتداي كار اين شبكه‌ها چند برابر شده است. اما به جز شركت‌هاي تبليغاتي كه معمولا با استراتژي‌هاي درست كار تبليغاتي مي‌كنند ما با چهره‌هايي مواجه مي‌شويم كه افراد كاملا معمولي هستند و دست به هر كاري مي‌زنند تا خودشان را اول و بعد صفحه كاري‌شان را همه جا معرفي كنند اما راه حيات اين افراد قطعا از كسب و كارهايي است كه به آنها تبليغات‌شان را مي‌دهند. مي‌توان گفت چون بسياري از آنها بدون علم دست به تبليغات مي‌زنند براي مردم جالب‌تر به نظر مي‌رسد و همين باعث شهرت آنها شده است.

 

از بلاگر زيبايي و غذا تا آنلاين شاپ

براساس آمارهايي كه سايت‌هاي معتبر ارايه مي‌كنند نزديك به ۶۴ ميليون اينفلوئنسر فعال در اينستاگرام داريم كه هرروز دست به توليد محتوا مي‌زنند. تقريبا مي‌توان گفت بلاگرهاي زيبايي و غذا از بقيه زودتر كار خودشان را در اين دسته از شبكه‌هاي اجتماعي شروع كردند و دست به توليد محتوا و تبليغات زدند. فعاليت‌هايي كه هزينه‌اي اصلا براي خودشان نداشت و بعد از يك مدت خيلي كوتاه با درآمدهاي بسيار بالايي توانستند زندگي خودشان را متحول كنند. زماني كه مردم يا مخاطب‌هاي اين افراد متوجه مي‌شوند كه حتما مي‌توان از اين راه درآمد‌زايي كرد هر كسي با همان ايده يا كارهاي متفاوت سعي مي‌كند تا زندگي خودش را از روش‌هاي آنلاين با تغيير و تحول مواجه كند.

گروهي هم در اين ميان آنلاين شاپ‌ها را به وجود آوردند و سعي كردند تا كسب و كاري به صورت آنلاين داشته باشند. قطعا نمي‌توان گفت كه توليد محتوا براي همه اين گروهايي كه درباره آنها صحبت كرديم كاري بي‌فايده بوده يا كسب و كارهاي‌شان هيچكدام به جايي نرسيده‌اند اما بايد اشاره كرد كه حجم وسيعي از محتواي توليد شده در اين شبكه‌ها خيلي جنبه كاربردي و آموزشي براي مردم ندارد و مي‌خواهند از هر روشي كه شده فقط به درآمد بيشتر و شهرت برسند.

 

گردش مالي بلاگرها بيشتر از شركت‌هاي بزرگ

براساس گزارشي كه نشريه فوربس در سال ۲۰۲۲ منتشر كرد نشان مي‌دهد كه مجموع گردش مالي بلاگرها و اينفلوئنسرها بيشتر از شركت‌هاي بزرگ اقتصادي در جهان است، چيزي نزديك به سه برابر آنها.

اما در ايران هم اين اتفاق مثل ساير كشورهاي جهان در حال رخ دادن است. درآمدهاي نجومي افرادي كه بي‌كيفيت‌ترين محتواهاي ممكن را توليد مي‌كنند از اقشاري مثل مهندسين يا كارمندان با اختلاف بيشتر است. يكي از دلايلي كه دولت‌ها اقدام به گرفتن ماليات از اين افراد مي‌كنند همين گردش مالي آنهاست. بدون شك هيچ ايرادي ندارد كه افرادي به درآمد بيشتر برسند اما محتواهاي بدون هدف و فقط از سر درآمدزايي كه به خصوص در اينستاگرام و تيك‌تاك فارسي توليد مي‌شوند حقيقتا كمكي به كسب و كارها نمي‌كنند. اينكه همه فكر مي‌كنند اگر با يك صفحه جديد شروع به توليد محتوا كنند مي‌توانند پولدار شوند در اين روزها ديگر به همين راحتي نخواهد بود.

شرايط اقتصادي بد در تمام نقاط جهان، نسل جديد را بيشتر به اين سمت مي‌برد كه با كمترين هزينه حتي از داخل خانه‌هاي‌شان اقدام به درآمدزايي كنند. در مدت زمان طولاني تاثيرات اين اتفاق گريبان صنعت‌گران و كساني را خواهد گرفت كه نياز به نيروي جوان و متخصص دارند اما خيلي از اين گروه‌ها ترجيح مي‌دهند از روش‌هاي راحت‌تر دست به درآمدزايي بزنند. اينگونه چرخه رشد و توسعه مديران معمولا به صورت كند و ضعيفي پيش مي‌رود.

شايد هر‌چند سال در دنيا تب و تاب چيزي داغ مي‌شود و اين روزها همه سعي مي‌كنند تا بلاگر شوند اما شايد خيلي زود همين چند ماه ديگر چيز جديدي جاي همين بلاگرها را بگيرد و همه سراغ آن كار بروند. مثل همين كه از صبح انگشت‌هاي‌شان را روي گوشي مي‌زنند تا پول در بياورند. به همين راحتي حتي توليد محتوا هم نياز ندارند. ما بايد هرروز منتظر اتفاق تازه‌اي باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون