• ۱۴۰۳ جمعه ۱۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5807 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۹ تير

چالش حقوقی بین فدراسیون فوتبال و حامی عجیب تیم ملی!

فدراسیون چطور با شرکت بدون رزومه قرارداد بست؟

16 شهریور 1402 سایت فدراسیون فوتبال نوشت: «فدراسیون فوتبال در راستای جذب حامی مالی با شرکت تجارت الکترونیک هوشمند ایرانیان، قرارداد همکاری و حمایت از تیم‌های ملی را امضا کرد. بر این اساس مقرر گردید ضمن همکاری در زمینه تبلیغات محیطی، در حوزه تجارت الکترونیک هم زیرساخت‌های لازم توسط شرکت تجارت الکترونیک هوشمند ایرانیان فراهم شود.» حال خبرنگار اعتماد به اطلاعاتی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد فدراسیون با این شرکت وارد چالش حقوقی شده و کار به شکایت هم کشیده است!
به گزارش روزنامه اعتماد، زمانی که خبر امضای قرارداد بین فدراسیون فوتبال با شرکت تجارت الکترونیک هوشمند ایرانیان مطرح شد رسانه‌ها نسبت به آن حساس شدند و در مورد سابقه شرکت، سرمایه شرکت و تناقض‌هایی که در ارائه اطلاعات شرکت وجود دارد، بحث‌هایی را مطرح کردند. 

این قرارداد در ادامه آگهی مناقصه‌ای بود که فدراسیون فوتبال در تاریخ اسفند 1401 منتشر کرد. در آن مناقصه آمده بود که «فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران درنظر دارد نسبت به حامی تیم‌های ملی اقدام نموده از طریق مزایده عمومی و با بهره‌گیری از سامانه تدارکات الکترونیکی دولت به صورت الکترونیکی با شماره فراخوان... آن را واگذار کند.» در آن آگهی آمده بود مبلغ تضمین شرکت در فرآیند ارجاع کار 60 میلیارد ریال است و قرارداد هم به مدت دو سال خواهد بود.

با این حال انتشار نام برنده مناقصه تعجب همگان را برانگیخت. اول از همه حضور یکی از مدیران رسانه‌ای سابق استقلال در این شرکت تعجب‌برانگیز بود. در مرحله دوم سابقه و پیشینه شرکت مورد توجه قرار گرفت. طبق آگهی‌های رسمی این شرکت کمتر از یک ماه قبل از انتشار آگهی مزایده یعنی در بهمن همان سال تاسیس شده است.
آگهی‌های مربوط به تغییرات این شرکت نه تنها باعث رفع ابهامات نشد که سوالات را بیشتر هم کرد. رقم 290 میلیون تومانی سرمایه این شرکت درحالی که فدراسیون فوتبال درج کرده بود رقم تضمین شرکت در مناقصه 6 میلیارد تومان است، آدرس‌های متفاوتی که برای مقر شرکت اعلام شده بود و از همه مهم‌تر رزومه این شرکت ازجمله ابهامات بود. 
 این درحالی است که خود شرکت که تازه در بهمن 1401 تاسیس شده است مدعی شده بود سال‌ها در عرصه‌های مختلف توسعه اقتصادی تلاش کرده است!
این قرارداد عجیب با شرکتی که سابقه و شرایطش مشخص است باعث شد ابهامات و شایعات زیادی در مورد نحوه بستن قرارداد شکل بگیرد. مثلا این سوال پیش آمد که آیا همه موارد قانونی و تشریفات لازم برای عقد قرارداد صورت گرفته است یا با ترک تشریفات این شرکت توانسته تبدیل به حامی مالی فدراسیون فوتبال شود؟ برخی هم گمانه‌زنی کردند اساسا این شرکت برای اینکه بیاید و حامی مالی فدراسیون شود و بعدها بتواند از مواهب این همکاری استفاده کند تاسیس شده است. به این معنا که شرکتی بدون رزومه و تازه تاسیس که بعدها می‌خواهد در حوزه‌های دیگری کار کند می‌تواند همکاری با فدراسیون فوتبال را به عنوان رزومه خود به سایر ارگان‌ها و نهادها ارائه دهد. در واقع انگار این قرارداد پاس گلی است که فدراسیون به عنوان یک نهاد معتبر و معروف به یک شرکت کوچک داده است. 
به هر ترتیب همان‌طور که گفته شد براساس اطلاعاتی که به خبرنگار روزنامه اعتماد رسیده با وجود همه این ابهامات همان شرکت امروز با فدراسیون فوتبال وارد چالش حقوقی شده و طبق شنیده‌ها کار به شکایت هم کشیده است. این اتفاق درحالی رخ داده که هنوز یک سال هم از مدت زمان عقد قرارداد بین دو طرف نگذشته است.
در همین رابطه از مدیران ناپاسخگوی فدراسیون فوتبال انتظار می‌رود نسبت به این مساله شفاف‌سازی لازم را به عمل آورند. اول از همه روند کامل عقد قرارداد را به صورت روشن دراختیار رسانه‌ها قرار دهند و توضیح بدهند شرکتی تازه‌تاسیس با سابقه مشخص و رزومه خالی چطور همکار فدراسیون فوتبال شده است. در مرحله دوم بگویند آیا نهادهای ناظر و دولت به صورت کامل در روند این مناقصه در جریان قرار گرفته‌اند یا خیر. در مرحله سوم نیز پیرامون چالش حقوقی که بین دو طرف شکل گرفته و ضرر و زیان احتمالی که متوجه فدراسیون است توضیحات لازم را ارائه و اگر چنین چیزی وجود ندارد آن را تکذیب کنند!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون