• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5808 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۰ تير

گمانه‌زني‌ها درباره كناره‌گيري بايدن از رقابت‌ها افزايش يافت

جدال براي جانشيني!

بحث و جدل‌ها، گمانه‌زني‌ها و البته مقاومت‌ها در قبال بركناري بايدن از نامزدي حزب دموكرات براي انتخابات رياست‌جمهوري ايالات متحده داغ است. خبرگزاري الجزيره در تحليلي به اين موضوع پرداخته و گزينه‌هاي احتمالي جانشيني بايدن را بررسي كرده است. درخواست‌ها از جو بايدن، رييس‌جمهور ايالات متحده براي كناره‌گيري از نامزدي حزب دموكرات، به دنبال عملكرد ضعيف او در مناظره رياست‌جمهوري با دونالد ترامپ، نامزد جمهوري‌خواه افزايش يافته است. در طول مناظره به نظر مي‌رسيد كه بايدن رشته افكار خود را از دست داده و در برخي مواقع خسته يا گيج به نظر مي‌رسيد. از آن زمان كارزاري براي پايان حضور رييس‌جمهوري در رقابت‌ها آغاز شد. كارشناسان خاطرنشان مي‌كنند مهم‌ترين تاثير عملكرد مناظره بايدن اين است كه شك و ترديد در مورد وضعيت او تشديد شده است. وضعيت جسمي و ذهني رييس‌جمهوري اكنون توانايي‌اش را براي پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري در ماه نوامبر تهديد مي‌كند. اين به نارضايتي شديد به علاوه دلخوري از نحوه مديريت دولت بايدن در قبال تورم، جنگ غزه و مهاجرت در مرز جنوبي با مكزيك بر نگراني‌ها از پيروزي مجددش بر دونالد ترامپ افزوده است. نظرسنجي ايپسوس نشان مي‌دهد كه پس از مناظره رياست‌جمهوري، اعتماد راي‌دهندگان به آمادگي رواني بايدن از 28 درصد به 20 درصد كاهش يافته است. 
به گزارش آسوشيتدپرس، روز يكشنبه، گروه جداگانه‌اي از دموكرات‌ها در يك نشست مجازي از سوي رهبر اقليت مجلس نمايندگان، حكيم جفريس (از ايالت نيويورك) برگزار شد، درباره چگونگي فشار بر بايدن براي كناره‌گيري صحبت كردند. تلاش‌ها براي كنار زدن نامزدي در آستانه انتخابات اقدامي بي‌سابقه است. اگر اين اتفاق بيفتد، دموكرات‌ها بايد نامزد ديگري را معرفي كنند. بايدن مي‌تواند كناره‌گيري كند و صرفا كامالا هريس، معاون رييس‌جمهوري را براي ادامه كار معرفي كند، اما ميزان محبوبيت او حتي از بايدن است و اين موضوع توانايي او را براي پيروزي بر ترامپ مورد ترديد قرار داده است.
استيو رابرتز، وكيل امور مالي مبارزات انتخاباتي به نشريه هيل گفت: با اين حال، هريس بودجه مبارزات انتخاباتي بايدن را به ارث خواهد برد، در حالي كه هر نامزد ديگري ممكن است كارزار انتخاباتي خود را از صفر آغاز كند. اگر بايدن قبل از كنوانسيون ملي دموكرات‌ها در شيكاگو در تاريخ 19 تا 22 آگوست از سمت خود كناره‌گيري كند، يكي از سناريوهاي محتمل‌تر اين است كه حزب نامزد ديگري را براي نامزدي به جاي او معرفي كند. دموكرات‌ها آخرين بار در سال 1968 از اين روش استفاده كردند، پس از آنكه نامزد اصلي، سناتور رابرت اف كندي، تنها چند هفته قبل از برگزاري كنوانسيون ملي دموكرات‌ها ترور شد. حزب دموكرات همچنين مي‌تواند با استناد به متمم 25، بايدن را مجبور به كناره‌گيري كند كه مقرر مي‌دارد اگر رييس‌جمهور بميرد، از كار افتاده شود يا استعفا دهد، معاون رييس‌جمهور اين نقش را برعهده مي‌گيرد. معاون رييس‌جمهور و اكثريت دموكرات‌ها در كنگره مي‌توانند با اعلام به رييس مجلس و سنا كه رييس‌جمهور شايسته خدمتگزاري نيست و بايد بركنار شود، به اين اقدام استناد كنند. رييس‌جمهور مي‌تواند اين اعلاميه را به چالش بكشد. اگر معاون رييس‌جمهور و اكثريت قانونگذاران مخالف باشند، اين موضوع به اكثريت دوسوم آرا در كنگره گذاشته مي‌شود. حاميان مالي نيز از قدرت قابل توجهي برخوردارند، اما اينكه چگونه ممكن است بر نامزدي بالقوه تاثير بگذارند، نامشخص است. برخي حاميان كارزار بايدن، از جمله ويليام بيل هريس، مديرعامل سابق پي پال نيز به فهرست افرادي پيوسته‌اند كه از بايدن مي‌خواهند از سمت خود كناره‌گيري كند. 
برخي ميشل اوباما را نامزد احتمالي مي‌دانند، اما بانوي اول سابق ايالات متحده بارها به اين درخواست پاسخ منفي داده است. با اين حال، 50 درصد از شركت‌كنندگان در نظرسنجي گفتند كه اگر اوباما نامزد مي‌شد، به او راي مي‌دادند. اين نظرسنجي ميشل اوباما را هفت امتياز از ترامپ جلوتر نشان ني داد. با اين حال، نامزدهاي محتمل‌تر عبارتند از: هريس، 59 ساله. هريس كه دادستان سابق و سناتور كاليفرنيا بود، مي‌تواند از راي‌دهندگان و حاميان جوان سياهپوست و ساير جوامع اقليت (او اصالتا هندي و جاماييكايي است) درخواست كند به او راي دهند. او كه مدافع حقوق سقط جنين است، مي‌تواند راي‌دهندگان زن بيشتري را نيز به خود جذب كند. آدام شيف، نماينده دموكرات مجلس نمانيدگان به خبرنگاران گفت كه احساس مي‌كند هريس اگر نامزد شود برنده خواهد شد. با اين حال، محبوبيت هريس كمتر از بايدن است. در نظرسنجي ايپسوس، 43 درصد از راي‌دهندگان گفتند كه به هريس راي خواهند داد. نظرسنجي ديگري با مشاركت 538 نفر انجام شد، ميزان محبوبيت هريس را 37 درصد نشان داد.
گاوين نيوسام، فرماندار كاليفرنيا جانشين بالقوه بايدن با معاون اولي كاملا هريس در كارزار انتخاباتي بوده و اخيرا در ايالت‌هاي ميشيگان و پنسيلوانيا براي اين دو نفر مبارزه كرده است. نيوسام كه قبلا از جاه‌طلبي خود براي شركت در انتخابات 2028 پرده داشته بود، اكنون در مقام جايگزيني بالقوه براي بايدن مطرح مي‌شود. برخي همچنين به نامزدي بالقوه هريس با معاون اولي نيوسام در ماه نوامبر اشاره كرده‌اند. نيوسام در نظر سنجي ايپسوس از 39 درصد محبوبيت برخوردار است.
گرچن ويتمر، فرماندار ايالت ميدان نبرد ميشيگان نيز ستاره حزب دموكرات است. اين فرماندار دو بار در سال 2020 پس از درگيري با رييس‌جمهور وقت ترامپ بر سر سياست‌هاي سختگيرانه قرنطينه كوويد-19 به شهرت رسيد. محبوبيت او در ميشيگان پس از كسب 52 درصد آرا در انتخابات 2022 تثبيت شد. ويتمر در ابتدا به عنوان نامزد حزب در انتخابات 2028 معرفي شد، اما نظرسنجي ايپسوس نشان داد كه 36 درصد از راي‌دهندگان ايالات متحده او را در صورت نامزدي حزب به عنوان رييس‌جمهور انتخاب مي‌كنند. هنوز مشخص نيست كه كدام نمايندگان دموكرات از ويتمر حمايت خواهند كرد.
فرد ديگر، جي بي‌پريتزكر است. او از سال 2019 فرماندار ايلينوي بوده و به عنوان جايگزيني بالقوه براي بايدن معرفي شده است. در درجه اول به دليل توانايي او در مقابله با ترامپ شهره است. او پس از حملات به ترامپ در جريان محاكمه كيفري رييس‌جمهور سابق در نيويورك مورد توجه قرار گرفت. پس از محكوميت ترامپ در ماه مه، پريتزكر او را يك جنايتكار و يك پيرمردي لجباز و گناهكار دانست كه در دادگاه مدام به خواب مي‌رفت. پريتزكر از يكي از ثروتمندترين خانواده‌هاي ايالات متحده است و سياست‌هاي افراطي در مورد دسترسي به سقط جنين، حداقل دستمزد و گسترش دسترسي به مراقبت‌هاي بهداشتي دارد. طبق گزارش ايپسوس، حدود 34 درصد از راي‌دهندگان مي‌گويند كه او را به عنوان رييس‌جمهور ايالات متحده انتخاب مي‌كنند.
يكي ديگر از جانشينان بالقوه بايدن، جاش شاپيرو، فرماندار پنسيلوانياست. پيش از اين او به عنوان دادستان كل ايالت خدمت مي‌كرد. شاپيرو به راحتي در سال 2022 در ايالت نوساني آتلانتيك برنده انتخابات شد. از زمان روي كار آمدنش، از محبوبيت رو به پيشرفتي برخوردار بوده و به عنوان يك رهبر سطح بالا در نظر گرفته مي‌شود. اين مزيتي براي دموكرات‌هاست كه اميدوارند محبوبيت و حمايت او بتواند ترامپ را در اين ايالت نوساني شكست دهند. يكي از مسائلي كه مي‌تواند راي‌دهندگان را دچار تفرقه كند، جنگ اسراييل عليه غزه است. شاپيرو كه يهودي است، با شور و اشتياق در حمايت از اسراييل صحبت كرده و به شكاف عميق در حزب دموكرات افزوده است. شاپيرو در نظرسنجي ماه مه از سوي كالج سينا و رسانه‌هاي محلي موفق به كسب 57 درصد محبوبيت شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون