• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۵ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5808 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۰ تير

چرا آراي احزاب چپ در انتخابات پارلماني فرانسه برجسته شد؟

پاريس در شوك

به گزارش سي‌ان‌ان، تا همين يك ماه پيش، جبهه مردمي جديد (NFP) وجود خارجي هم نداشت. اما اكنون بيشترين كرسي‌هاي پارلمان فرانسه را به دست آورده است و مي‌تواند نخست وزير بعدي فرانسه را نيز تعيين كند. ائتلاف جناح چپ نام خود را براي احياي جبهه مردمي اصلي كه در سال 1936 مانع دستيابي راست افراطي به قدرت شد، انتخاب كرد. نتايج رسمي منتشر شده در اوايل روز دوشنبه نشان مي‌دهد كه جبهه مردمي جديد دوباره اين كار را انجام داده است. به گفته وزارت كشور فرانسه، با به دست آوردن 182 كرسي در مجلس ملي، جبهه مردمي جديد به بزرگ‌ترين بلوك سياسي در فرانسه تبديل شده است. اما اكثريت مطلق را ندارد. ائتلافي كه عجولانه تشكيل شده است، احزاب سياسي متفاوتي را در بر مي‌گيرد كه هميشه نيز به خوبي در ميدان سياست فرانسه بازي نكرده‌اند. اين كشور همچنين بر بستري با هزينه‌هاي عمومي بالا كه بازارهاي مالي را به وحشت انداخته و مي‌تواند فرانسه را وارد هرج و مرج اقتصادي كند، كارزار اقتصادي و سياسي بزرگي در اروپا به راه انداخته است. 
جبهه مردمي جديد از چندين حزب تشكيل شده است كه شامل حزب چپ افراطي فرانسه نافرمان، حزب معتدل‌تر سوسياليست، حزب محيط زيستي سبز، حزب كمونيست فرانسه، حزب چپ ميانه پلاس پوبليك و ساير احزاب كوچك مي‌شود. تنها چند روز پس از آنكه رييس‌جمهور امانوئل مكرون، در پي شكست شرم‌آور حزب ميانه‌رو او از حزب راست افراطي اجتماع ملي (RN) در انتخابات پارلمان اروپا در ماه گذشته ميلادي، از حزب راست افراطي مارين لوپن، تصميم به انحلال مجلس و برگزاري انتخابات مجدد شد، حزب جبهه مردمي جديد نيز پاي به عرصه گذاشت. اين امر فرصتي براي مكرون به وجود آورد تا با ائتلاف با اين جبهه چپگرا، مانع از به قدرت رسيدن راست افراطي شود. البته ناظران هشدار دادند كه مكرون با اين اقدام دست به قمار بزرگي زده، قماري كه اكنون به نظر او را در بن‌بست سياسي بزرگي درگير كرده است. با قدرت گرفتن چپگرايان در فرانسه، اكنون مكرون سياست‌هاي اقتصادي و اجتماعي خود را در خطر مي‌بيند. اوليويه فور، رهبر سوسياليست‌ها، ماه گذشته با اشاره به دولت فرانسه كه در طول جنگ جهاني دوم با اشغالگران نازي همكاري مي‌كرد، گفت كه خطر روي كار آمدن اين گروه براي اولين‌بار پس از ويشي وجود دارد. او گفت: تنها يك چپ متحد مي‌تواند سد راه آن باشد.
پاسخ به اينكه رهبر اين جبهه كيست، كمي سخت است. هر يك از طرفين نتايج را در مقر خود با رويدادهاي مبارزاتي جداگانه و نه در كنار هم جشن گرفتند. با ورود به دور دوم، مشخص نبود كه ائتلاف چه كسي را به عنوان نخست وزير خود معرفي خواهد كرد. برجسته‌ترين و تفرقه‌انگيزترين چهره آن ژان لوك ملانشون، سياستمدار پوپوليست ۷۲ ساله و رهبر قديمي حزب «فرانسه نافرمان» است. حزب فرانسه نافرمان بزرگ‌ترين حزب واحد در داخل ائتلاف چپ‌هاست كه در راي‌گيري روز يكشنبه 74 كرسي را در مقابل با 59 كرسي سوسياليست‌ها به دست آورد. با توجه به اينكه فرانسه اكنون با پارلماني معلق مواجه است، هنوز مشخص نيست كه نخست وزير بعدي چه كسي خواهد بود. چهره‌هاي حزب آنسامبل مكرون بارها گفته‌اند كه از همكاري با حزب فرانسه نافرمان خودداري مي‌كنند و مي‌گويند كه اين حزب به اندازه حزب اجتماع ملي براي حكومت افراطي و ناشايست است. گابريل آتال با اعلام قصد خود براي استعفاي روز دوشنبه از مقام نخست‌وزيري، در تلنگري آشكار به حزب فرانسه نافرمان خاطرنشان كرد: هيچ اكثريت مطلقي نمي‌تواند توسط افراطي‌ها رهبري شود. ما آن را مديون روح فرانسوي هستيم كه عميقا به جمهوري و ارزش‌هاي آن وابسته است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون