• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۵ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5808 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۰ تير

‌ظريف با اشاره به اينكه حاضر نيست پست معاون اولي دولت را بپذيرد، اعلام كرد

قرار است ۶۰ درصد از وزرا براي نخستين‌بار وزير شوند

اين روزها موضوع جايگاهي كه محمد‌جواد ظريف قرار است در آن حضور به هم رساند به يك معماي جدي بدل شده است. در آغاز ورود ظريف به كارزار انتخاباتي پزشكيان بسياري تصور كردند ظريف قرار است در دولت آينده پست وزارت‌امور‌خارجه را به عهده بگيرد. مدتي گذشت تا اينكه ظريف در شمايل سرتيم دولت در حوزه سياست خارجي و سياسي مطرح شد. برخي عنوان كردند ظريف اگرچه خود وزير امور خارجه نمي‌شود اما جايگاهي رفيع‌تر را در دولت در اختيار گرفته و امور سياسي و ديپلماسي را راهبري مي‌كند. اين روند ادامه داشت تا پس از پيروزي پزشكيان زمزمه‌هاي تازه‌اي شكل گرفت. برخي منابع اعلام مي‌كردند ظريف قرار است در شمايل معاون اولي دولت چهاردهم ورود كند. گروهي ديگر هم خبر دادند كه با تعبيه پست معاون سياسي دولت در كابينه چهاردهم، ظريف رحل اقامت در دفتر رييس‌جمهور مي‌افكند. اما با گذشت كمتر از يك هفته از انتخابات ظريف همه اين گزاره‌ها و احتمالات را تكذيب كرده و عنوان مي‌كند، براي پست و مقام به كمپين انتخاباتي پزشكيان نپوسته است. در خوش‌بينانه‌ترين حالت، ظريف احتمالا در شمايل مشاور سياسي پزشكيان عمل مي‌كند! همه اين گمانه‌زني‌ها در شرايطي است كه ظريف يكي از 5مرد اصلي پزشكيان براي رونمايي از كابينه محسوب مي‌شود. شوراي رهبردي كه چهره‌هايي چون ظريف، آذري جهرمي، علي طيب‌نيا، صالحي اميري و علي عبدالعلي‌زاده در آن نقش‌آفرين خواهند بود. ديروز اما نشست اعضاي مجمع كارآفرينان ايران با حضور محمدجواد ظريف با هدف مشاركت در انتخاب تيم اقتصادي دولت چهاردهم در محل مجمع كارآفرينان ايران برگزار شد. ظريف در اين نشست با بيان اينكه سفرهاي زيادي به كشورهايي كه مورد تحريم واقع شده‌اند داشته، گفت: اگر به دو كشور كوبا و ونزوئلا سفر كرده باشيد ارزش، جايگاه و توان بخش خصوصي ايران را متوجه خواهيد شد. به رغم همه زنجيرهايي كه به دست و پاي شما كارآفرينان بسته شده است به لطف خداوند و تلاش شما كارآفرينان و توليدكنندگان چرخ توليد مي‌چرخد. ظريف با تاكيد بر اينكه تحريم‌هايي كه به ايران تحميل شده، كمرشكن است، اظهار كرد: حاكميت بايد احساس كند كه وام‌دار مردم و بخش خصوصي است. تقريبا بيشتر مسيرها به روي ما بسته شده است، ولي در اين ۴۰ سال بخش خصوصي توانسته است سربلند ميدان توليد و اقتصاد باشد. ظريف با بيان اينكه متاسفانه تعدادي در كشور منافعي دارند كه اجازه تغيير وضعيت موجود را نمي‌دهند، افزود: ما چاره‌اي غير از مقابله با منافع اين افراد نداريم.  وي با اشاره به هزينه گزاف نقل و انتقالات تجاري ايران گفت: متاسفانه نقل و انتقال تجاري ايران ۳۳ درصد است. سال گذشته حجم تجارت ايران شامل محصولات نفتي و غيرنفتي حدود ۱۵۳ ميليارد دلار بود كه با اين حساب در سال گذشته ۵۰ ميليارد دلار هزينه تحميلي داشته‌ايم. ظريف با اشاره به آسيب‌هاي تحريم بر اقتصاد كشور افزود: دولت جديد براي رفع تحريم و FATF نيازمند حمايت داخلي است. نمي‌تواند بدون حمايت داخلي اين اقدامات صورت گيرد.


 خطر خصولتي‌ها از دولتي‌ها بدتر است

وي با اشاره به اينكه خطر خصولتي‌ها از دولتي‌ها بدتر است، گفت: خصولتي‌ها به نام دولت و بخش خصوصي از رانت‌هايي استفاده مي‌كنند و در انتهاي كار كسي نمي‌تواند بابت همين رانت آنان را بازخواست كند.

 ظريف در ادامه با اشاره به تشكيل كميته‌اي با هدف انتخاب وزراي كابينه دولت چهاردهم گفت: دولت منتخب به زودي نامه‌اي را در قالب فراخوان براي دريافت پيشنهادهاي معرفي تيم اقتصادي دولت به شما كارآفرينان ارسال خواهد كرد تا در كميته انتخاب وزرا مشاركت داشته باشيد. بر اساس تصميماتي كه گرفته شده با هدف جوان‌سازي دولت قرار است ۶۰ درصد از وزرا براي نخستين‌بار وزير شوند و شرايط سني آنان نيز زير ۵۰ سال باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون