• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5812 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير

همزمان با میزبانی چین از اعضای فتح و حماس مطرح شد

ساز ناکوک «‌بی‌بی»

به گزارش نیویورک تایمز به نقل از مقامات هر دو جنبش فلسطینی فتح و حماس، چین میزبان مقامات ارشد حماس و فتح برای نشستی در هفته آینده در تلاش برای پر کردن شکاف‌ها بین جناح‌های رقیب فلسطینی است. این دو گروه مدت‌هاست برای کسب قدرت در غزه و کرانه باختری با یکدیگر رقابت می‌کنند. از آنجایی که اسرايیل و حماس ظاهرا در مورد توافق آتش‌بس در نوار غزه از پیشرفت صحبت به میان می آورند، بحث در مورد طرح‌هایی برای آینده غزه فوریت بیشتری پیدا کرده است. از نظر بسیاری از کارشناسان، باز بودن درهای همکاری حماس و فتح با یکدیگر برای بازسازی غزه پس از جنگ بسیار مهم است. تلاش‌های قبلی برای میانجی‌گری بین دو گروه از جمله نشست ماه آوریل در پکن، نتایج ملموسی به همراه نداشته است. با این حال، برنامه‌ریزی برای نشست هفته آینده نشان داد که چین از تلاش‌های طولانی‌مدت خود برای معرفی خود به عنوان یک میانجی صلح دست نمی‌کشد.
حماس و فتح تاریخ پرتنشی داشته‌اند و سال‌ها با هم درگیر بوده‌اند: هر کدام تلاش دارد خود را رهبر مشروع مردم فلسطین معرفی کند و مراقب باشد که دیگری قدرت آنها را تضعیف نکند. مقامات امریکایی بارها ادعا کرده‌اند که تشکیلات خودگردان فلسطین که جنبش فتح آن را کنترل می‌کند، باید نقشی محوری در اداره غزه پس از جنگ ایفا کند، هرچند که به احتمال زیاد نیاز به تایید حماس دارد. به گزارش رویترز، تعداد فزاینده‌ای از فلسطینی‌ها نیز استدلال کرده‌اند که فتح و حماس باید برای پیشبرد بازسازی غزه پس از پایان جنگ کنونی، زمینه‌های مشترکی پیدا کنند، حتی اگر بسیاری نسبت به دورنمای آن بدبین هستند.
در همین حال، اکسیوس در گزارشی اختصاصی نوشت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرايیل، روز پنجشنبه درخواست‌های خود برای آتش‌بس و مذاکره برای تبادل اسرای اسرايیلی با زندانیان فلسطینی با حماس را سخت‌تر کرده است. این در‌حالی است که کاخ سفید نسبت به نزدیک‌تر شدن توافق ابراز خوش‌بینی کرده است. مقامات امریکایی و اسراييلی می‌گویند که مذاکرات تا حدی به این دلیل پیشرفت می‌کند که حماس برخی مواضع خود را نرم کرده است، اما نتانیاهو با استناد به داده‌هایی مدعی است که حماس خواهان آتش‌بس به دلیل موقعیت ضعیف نظامی‌اش است. نتانیاهو شروط سخت را به این دلیل مطرح کرد که تلاش می‌کند از موضع حماس، به‌ویژه پس از تلاش برای ترور برخی مقامات این جنبش در المواصی، برای دستیابی به امتیاز بیشتر استفاده کند. مقام اسرايیلی درگیر در مذاکرات به اکسیوس گفت: اما این خطر وجود دارد که او بیش از حد پیش برود و مذاکرات به‌هم بخورد. این توافق می‌تواند آزادی 120 اسیر اسرايیلی را تضمین کند و به جنگ 9 ماهه غزه پایان دهد یا حداقل منجر به توقف 42 روزه درگیری‌ها و آزادی برخی اسرا شود. او تاکید کرد که نهایی کردن چنین توافقی بسیار دشوار است. بایدن مدت‌هاست به دنبال توافقی است که در صورت تحقق می‌تواند یک پیروزی بزرگ در سیاست خارجی را برای او به ارمغان آورد، چرا‌که او برای بازگرداندن اعتماد به رهبری خود در داخل حزب دموکرات و در سراسر جهان مبارزه می‌کند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی روز پنجشنبه در نشستی با خبرنگاران گفت: امروز نشانه‌ها نسبت به هفته‌های اخیر مطلوب‌تر است و مسائل باقی‌مانده قابل حل است و باید حل شود. ما شاهد پیشرفت هستیم. ما امکان دستیابی به توافق را می‌بینیم. سالیوان تاکید کرد: نمی‌توانم تضمینی در رابطه با توافق احتمالی بدهم، زیرا جزيیات زیادی وجود دارد که باید بررسی شود. بایدن در نشست مطبوعاتی خود در روز پنجشنبه ابراز اطمینان حاصل کرد که توافق حاصل می‌شود. او گفت: هنوز شکاف‌هایی وجود دارد، اما ما در حال پیشرفت هستیم و روند مثبت است. حماس در بیانیه‌ای نتانیاهو را به توقف متهم کرد و گفت: اشغالگران به سیاست توقف خود برای خرید زمان برای خنثی کردن این دور از مذاکرات ادامه می‌دهند، همان‌طور که در دورهای قبلی انجام داده‌اند. دو مقام اسرايیلی نیز به اکسیوس گفتند که پیشرفت‌هایی در مورد یک موضوع مهم ترتیبات امنیتی در مرز مصر و غزه حاصل شده است. مصر موافقت کرد که یک «دیوار» زیرزمینی در مرز خود بسازد تا تونل‌ها را مسدود کند و ایالات‌متحده تصمیم گرفته است بودجه این پروژه را تامین کند. نتانیاهو در سخنرانی روز پنجشنبه مواضع خود را در مورد مساله مرزی سخت‌تر کرد و اصرار داشت که اسرايیل کنترل قلمرو را بلافاصله در امتداد مرز معروف به کریدور فیلادلفی و گذرگاه مرزی رفح حفظ کند. او افزود: هرگونه توافقی باید به اسرايیل اجازه دهد تا به نبرد در غزه بازگردد تا زمانی که همه اهداف جنگی محقق شود. نتانیاهو مدعی شد که با بازگشت رزمندگان حماس به شمال نوار غزه موافقت نخواهد کرد و گفت که تلاش دارد که حداکثر تعداد گروگان‌های زنده در مرحله اول توافق آزاد شوند. منتقدان نتانیاهو این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا او واقعا خواهان آتش‌بس است یا خیر، اگرچه هم او و هم کاخ سفید اصرار دارند که اسرايیل آماده توافق است. این مقام اسرايیلی درگیر در مذاکرات گفت که نخست‌وزیر اسرايیل خواهان توافق است، اما مایل است که مذاکرات را به لبه پرتگاه سوق دهد تا بتواند امتیازات بیشتری از حماس بگیرد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون