• ۱۴۰۳ شنبه ۳۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5814 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۳۰ تير

جنگ اوکراین به محور اصلی گفت‌وگوی رهبران اروپا در بریتانیا تبدیل شد

قاره سبز در حالت آماده‌باش!

آیا کی‌یف قربانی تحولات فراآتلانتیک می‌شود؟

به گزارش رویترز، جنگ اوکراین و مهاجرت از جمله عمده‌ترین محورهای گفت‌وگو در چهارمین نشست جامعه سیاسی اروپایی است که از روز چهارشنبه ۱۸ جولاي در کاخ تاریخی بلنهایم واقع در آکسفوردشایر انگلستان برپا شده است. رهبران اروپا در همین راستا ضمن گنجاندن دو موضوع یاد شده در دستور کار مذاکرات، روابط با بریتانیا را نیز مورد بررسی و گفت‌وگو قرار خواهند داد. این نشست از سوی دیگر تحت‌الشعاع نگرانی‌ها نسبت به نحوه تعامل ایالات‌متحده با رهبران اروپایی در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ماه نوامبر آینده قرار دارد. کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر جدید بریتانیا از روز چهارشنبه میزبان حدود ۴۵ ريیس دولت است که بنا دارند دغدغه‌های جاری خود در ارتباط با موضوعاتی همچون مهاجرت، امنیت انرژی و تهدیدات روسیه را در نشستی تحت عنوان «جامعه سیاسی اروپا» به بحث و گفت‌وگو بگذارند.

این درحالی است که آلمان قصد دارد کمک‌های نظامی خود به اوکراین را در سال آینده به نصف کاهش دهد. این تصمیم به‌رغم نگرانی‌ها مبنی بر اینکه در صورت بازگشت دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان به کاخ سفید، حمایت ایالات‌متحده نیز از کی‌یف ممکن است کاهش یابد، اتخاذ شد. براساس پیش‌نویس بودجه سال 2025 رویترز، کمک آلمان به اوکراین به 4 میلیارد یورو (35/4 میلیارد دلار) در سال 2025 از حدود 8 میلیارد یورو در سال 2024 کاهش می‌یابد. آلمان امیدوار است که اوکراین بتواند بخش عمده‌ای از نیازهای نظامی خود را با وام‌های 50 میلیارد دلاری حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه که توسط گروه هفت تایید شده است، برآورده کند و وجوه اختصاص داده شده برای تسلیحات به‌ طور کامل مورد استفاده قرار نگیرد.

کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان روز چهارشنبه در نشستی مطبوعاتی گفت: تامین مالی اوکراین برای آینده قابل پیش‌بینی به لطف ابزارهای اروپایی و وام‌های گروه 7 تضمین می‌شود. واشنگتن به رهبری بایدن اخیرا به دولت‌های اروپایی فشار آورده است تا وام‌های پرداختی به اوکراین را در اولویت قرار داده و هر چه سریع‌تر این مبالغ را به کی‌یف پرداخت کنند. مقامات اروپایی و ناظران می‌گویند که رهبران اتحادیه اروپا تا حدی با این ایده موافقت هستند که در صورت بازگشت ترامپ به کاخ سفید بودجه اوکراین کاهش خواهد یافت. این هفته پس از آنکه ترامپ، سناتور ونس را که مخالف کمک نظامی به اوکراین است، به معاونت خود برگزید و هشدار داد اروپا برای دفاع از خود باید کمتر به ایالات‌متحده تکیه کند، زنگ خطر در سراسر اروپا به صدا درآمده است. اظهارات معاون ترامپ انتقاد شدید مقامات غربی را برانگیخت. ونس در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفت ایالات‌متحده از کشورهایی که نتوانستند اهداف دفاعی ائتلاف نظامی فراآتلانتیک را برآورده کنند، محافظت نخواهد کرد و حتی روسیه را برای حمله به آنها تشویق خواهد کرد. آلمان به دلیل از دست دادن مکرر هدف ناتو مبنی بر صرف 2 درصد از تولید اقتصادی خود برای دفاع با انتقاد مواجه شده است.

ذخایر نیروهای مسلح آلمان که در حال حاضر به دلیل چندین دهه کمبود سرمایه‌گذاری رو به اتمام است، به دلیل عرضه تسلیحات به کی‌یف بیشتر کاهش یافته است. برلین تاکنون بیش از هر کشور دیگری سه واحد دفاع هوایی پاتریوت را به کی‌یف اهدا کرده است و تعداد سامانه های پاتریوت در آلمان را به 9 دستگاه کاهش داده است. ائتلاف طیف چپ آلمان متشکل از سوسیال دموکرات‌های چپ‌گرا، لیبرال‌های طرفدار کسب‌وکار، و سبزها، به دلیل قوانین خود که میزان استقراض دولتی را محدود می‌کند، برای پیروی از هدف کاهش هزینه آلمان در ناتو تلاش کرده است. به گفته مقامات آلمان، اگرچه کمک‌های نظامی به اوکراین قطع خواهد شد، آلمان به هدف ناتو مبنی بر صرف 2 درصد از تولید ناخالص داخلی برای دفاع در سال 2025، با مجموع 3/75میلیارد یورو، عمل خواهد کرد.

چند روز پس از حمله روسیه به اوکراین در سال 2022، اولاف شولتز صدراعظم آلمان از تعریف صندوق ویژه 100 میلیارد یورویی برای سرعت بخشیدن به تجهیز ارتش خبر داد. از این صندوق ویژه، 22 میلیارد یورو برای دفاع از مرزهای آلمان و 53 میلیارد یورو برای بودجه جاری ارتش در‌نظر گرفته شده است. این ارقام هنوز کمتر از آن چیزی است که بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع به دنبال آن است. بودجه دفاعی قرار است 3/1 میلیارد یورو بیشتر از سال 2024 دریافت کند که بسیار کمتر از 7/6 میلیارد یوروی درخواستی پیستوریوس است. از آنجایی که هزینه‌های عملیاتی سالانه فزاینده از این میزان پیشی می‌گیرد، وزارت دفاع آلمان مجبور است سفارشات مهمات را برای سال 2025 به بیش از نصف کاهش دهد، تدارکات را تا 260 میلیون یورو و تحقیق و توسعه را تا بیش از 200 میلیون یورو کاهش دهد.

بودجه سال 2025 همراه با برنامه‌ریزی مالی میان‌مدت تا سال 2028 است، یعنی زمانی که صندوق ویژه نیروهای مسلح برای برآورده کردن حداقل اهداف هزینه ناتو در حال اتمام است. همان‌طور که در برنامه مالی وزارت دفاع آلمان ذکر شده است، 80 میلیارد برای دفاع مورد نیاز است. به گفته منابع وزارت دارایی، در سال 2028، 39 میلیارد یورو شکاف در بودجه عادی وجود دارد که 28 میلیارد یورو برای پیروی از هدف ناتو بدون صندوق ویژه موردنیاز است. تصمیم‌گیری در مورد مسدود کردن این شکاف احتمالا تا پس از انتخابات 2025 اتخاذ نخواهد شد. اینگو گادچنس، عضو کمیته بودجه پارلمان از حزب محافظه‌کار مخالف CDU به یورونیوز گفت 80 میلیارد یورو که برای سال 2028 وعده داده شده است، اما عملا این رقم وجود ندارد.

رویترز نیز به گفته دو منبع آگاه از نزدیکان دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری و ولودیمیر زلنسکی، ريیس‌جمهور اوکراین از گفت‌وگوی تلفنی دو رهبر در آینده خبر داده‌اند. یکی از این دو منبع گفت که این تماس ممکن است روز جمعه انجام شود. سی‌ان‌ان نیز گزارش داد که دو رهبر قرار است روز جمعه تماسی تلفنی داشته باشند. این سازمان خبری هشدار داد که برنامه ترامپ، به ویژه پس از ترور نافرجام و حضور در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان دستخوش تغییرات مکرر است. ترامپ وعده داده است است در صورتی پیروزی‌اش در انتخابات پنجم نوامبر، حتی قبل از اینکه در ژانویه به قدرت برسد، به جنگ اوکراین پایان خواهد داد، هر چند ترامپ جزيیاتی درباره نحوه انجام این کار ارائه نکرده است. یکی از نمایندگان کارزار ترامپ از اظهارنظر در این باره خودداری کرد، اما به نظر می‌رسد قطع کمک‌های ایالات‌متحده به اوکراین یکی از راه‌هایی است که ترامپ برای فشار بر اوکراین برای خاتمه جنگ در نظر دارد.

وزیر دفاع اوکراین روز چهارشنبه گفت، در صورت پیروزی دونالد ترامپ، ريیس‌جمهور پیشین برای دور دوم ریاست‌جمهوری، اوکراین راهی برای مقابله با هر اتفاقی پیدا خواهد کرد. رستم عمروف، وزیر دفاع اوکراین در اظهارنظرهایی که به دقت برای سیاست‌گذاران و روزنامه‌نگاران ایالات‌متحده تنظیم شده بود، مشکلات دیپلماتیک و نظامی پیش روی اوکراین را به دلیل شتاب گرفتن کارزار ترامپ و جی.دی.ونس، سناتور اوهایو و معاون کنونی ترامپ مطرح کرد. او گفت با تمام توان برای غلبه بر این مشکل مبارزه می‌کند. به نظر می‌رسد کنگره برای جلوگیری از کمک‌های نظامی و مالی بیشتر ایالات‌متحده به اوکراین جدی‌تر شده است و با سر کار آمدن ترامپ، کار برای حمایت از اوکراین دشوارتر خواهد شد. ترامپ بارها اعلام کرده است در صورت پیروزی در نوامبر، جنگ را به سرعت به پایان خواهد رساند. ترامپ روشن نکرده است که چگونه این کار را انجام خواهد داد، اما تحلیلگران می‌گویند که اقدامات ترامپ می‌تواند شامل کاهش کمک های امریکا به اوکراین باشد، مگر اینکه با آتش‌بس براساس شرایط روسیه، ازجمله تسلیم خاک اوکراین به روسیه موافقت شود.

به گزارش سی‌ان‌ان، عمروف که از راه دور برای مقامات دولتی امریکا و سایر مخاطبین در مجمع سالانه امنیت آسپن در کلرادو صحبت می‌کرد، گفت: ما به رهبری ایالات‌متحده اعتقاد داریم و معتقدیم که امریکا می‌خواهد که شرکا و متحدانش نیز قوی باشند. عمروف گفت: در این مرحله، ما روی میدان نبرد تمرکز خواهیم کرد. او مدعی شد نتیجه انتخابات امریکا هر چه باشد، ما راه‌حل‌هایی را خواهیم یافت. درحالی که سایر اعضای ناتو، کشورهای اروپایی و امریکای شمالی نیز به ارائه تسلیحات، پول و سایر کمک‌ها به اوکراین کمک می‌کنند، حمایت ایالات‌متحده از زمان آغاز جنگ روسیه در اوایل سال 2022 بسیار ارزشمند بوده است.

در حال حاضر، عمروف اصرار دارد اوکراین به تلاش‌های خود برای بسیج نیروهای بیشتر ادامه دهد. عمروف پیش از این گفته بود که بیش از 4 میلیون نفر برای خدمت در ارتش ثبت‌نام کرده‌اند. او این اقدام را جدیت کی یف در مبارزه برای بازپس‌گیری سرزمین‌هایی که قبلا به دست روس‌ها افتاده، دانست. او گفت که بازپس‌گیری نیروگاه اتمی زاپروژیا که از سوی روس‌ها در اوایل حمله آنها تصرف شده بود، در چارچوب اهداف اوکراین قرار دارد.

این تلاش برای جلب رضایت ایالات‌متحده برای ادامه حمایت درحالی است که وزیر دفاع اوکراین در برهه‌ای به جو بایدن، ريیس‌جمهور ایالات‌متحده به سختی انتقاد کرده بود. به عقیده ناظران، در حالی که بایدن حیاتی‌ترین حامی دفاع اوکراین بوده است، در برابر فشار فزاینده برای لغو محدودیت‌های اعمال شده در استفاده اوکراین از تسلیحات امریکایی علیه اهداف نظامی در روسیه مقاومت کرده است. بایدن در نشست سران ناتو تلویحا پذیرفت که اوکراین می‌تواند از این سلاح‌ها برای ضربه زدن به مسکو استفاده کند. عمروف گفت اوکراین نمی‌تواند حملات روسیه به شهرها و زیرساخت‌هایش را متوقف کند مگر اینکه بتواند به پایگاه‌های هوایی و سایر سایت‌های نظامی در روسیه ضربه بزند که حملات از آنجا انجام می‌شود. او گفت: ما می‌خواهیم این مساله را با صدای بلند بگوییم: ما روی اهداف نظامی تمرکز می‌کنیم تا آنها نتوانند غیرنظامیان در اوکراین را هدف قرار دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون