• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5815 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۱ تير

یک روز بعد از حمله انصارالله ، اسراییل مسوولیت حمله به بندر حدیده را برعهده گرفت

پیام پهپادی به تل‌آویو

یک روز پس از حمله پهپادی انصارالله به قلب تل آویو شبکه تلویزیونی المسیره وابسته به انصارالله به نقل از یک منبع رسمی گزارش داد که مجموعه‌ای از حملات هوایی اسراییل بندر حدیده یمن را هدف قرار داده است.گفته می‌شود هدف این حملات تاسیسات پالایش نفت در این بندر دریای سرخ بود. شبکه تلویزیونی المسیره در ابتدا گفت که این حملات توسط نیروهای آمریکایی و انگلیسی انجام شده است اما بعدا اشاره به نیروهای آمریکایی و انگلیسی را حذف کرد.بندر حدیده از اهداف مهم در یمن است که نقش حیاتی در انتقال مواد غذایی و کالاها به یمن دارد و آمریکایی‌ها تا کنون از هدف قرار دادن تاسیسات آن خودداری کرده اند. در همین حال پایگاه خبری یسرائیل هیوم نوشت: احتمالا این تهاجم به طور مشترک توسط اسراییل، بریتانیا و ایالات متحده انجام گرفته است.

وال استریت ژورنال در گزارشی تحلیلی به حمله پهپادی بی‌سابقه به تل‌آویو پرداخته است. طبق این گزارش، حمله پهپادی انصارالله یمن به تل‌آویو نشان می‌دهد که این جنبش توانسته کارزار 6 ماهه امریکا و متحدانش برای مهار خود را ناکام بگذارد. به عقیده ناظران، به نظر می‌رسد حمله بی‌سابقه پهپادی به قلب تل‌آویو در اوایل روز جمعه ممکن است وضعیت انصار‌الله را تثبیت کند. جنبش انصارالله یمن با پذیرش مسوولیت این حمله، آن را اقدامی در راستای حمایت از مردم فلسطین خواند. در پی این حمله که در نزدیکی سفارت ایالات‌متحده در تل‌آویو به وقوع پیوست، یک نفر کشته و تعدادی زخمی شدند.

یحیی سریع، سخنگوی ارتش انصارالله یمن در بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی گفت: این جنبش یک پهپاد جدید به نام «یافا» را پرتاب کردند که قادر به دور زدن سامانه‌های رهگیری دشمن صهیونیستی است. انصارالله از ماه نوامبر بارها کشتی‌های اسرايیلی یا کشتی‌هایی كه در مسیر سرزمین‌های اشغالی قرار داشتند را هدف حملات پهپادی و موشکی‌اش قرار داده؛ کارزاری که به گفته این گروه به منظور نشان دادن همبستگی با فلسطینی‌ها در جریان جنگ اسرايیل علیه غزه است. در بیانیه انصارالله آمده است که در حمله اخیر «یکی از اهداف مهم در منطقه یافای اشغالی که اکنون تل‌آویو، اسرايیل نامیده می‌شود» هدف قرار گرفت. سخنگوی این جنبش افزود که «عملیات با موفقیت انجام شد.» این بیانیه انصارالله پس از آن منتشر شد که پلیس اسرايیل روز جمعه از انفجاری قوی در ساختمانی در تل‌آویو حوالی ساعت 3 صبح به وقت محلی خبر داد.

جک لو، سفیر امریکا در اسرايیل، این حمله را وحشتناک خواند و خواستار بررسی دقیق آن شد. ارتش اسرايیل نیز مدعی شد که معتقد است این پرتابه از سوی نیروهای انصارالله در یمن پرتاب شده است. در حالی که اسرايیل مرتبا با موشک‌ها و پهپادهای حماس و حزب‌الله هدف قرار می‌گیرد، این اولین حمله پهپادی به پایتخت تجاری اسرايیل از زمان آغاز جنگ در غزه بیش از 9 ماه پیش بود. همچنین به نظر می‌رسد این اولین‌باری است که انصارالله به تل‌آویو حمله می‌کند و دامنه تهدیدات علیه اسرايیل را گسترش می‌دهد. به عقیده ناظران نظامی، در صورت تکرار چنین حملاتی از راه دور، یمن می‌تواند برای اسرايیل چالش‌برانگیز باشد. این در حالی است که بیش از 6 ماه است که ایالات‌متحده و متحدانش کارزاری را برای مهار انصارالله به‌راه انداخته‌اند؛ امری که به نظر ناموفق بوده و توان انصارالله اکنون سطحی بالاتر را نشان می‌دهد. از ماه نوامبر، جنبش انصارالله به کشتیرانی مرتبط با اسرايیل و متحدین آن حمله کرده است که در نتیجه آن دست‌کم دو کشتی را غرق کرده و مانع از عبور سایر کشتی‌ها از یکی از شلوغ‌ترین آبراه‌های جهان، که آسیا را از طریق کانال سوئز مصر به اروپا و فراتر از آن متصل می‌کند، شده است.

در سال‌های اخیر، انصار‌الله اهدافی را در امارات متحده عربی و عربستان‌سعودی هدف قرار داده که نشانه‌ای از گسترش تهدید این گروه در منطقه است.

اندرو تالر، مدیر سابق خاورمیانه در شورای امنیت ملی کاخ سفید به وال استریت ژورنال گفت که انصارالله جنبشی است که ابتدا با نیرو و امکاناتی اندک فعالیتش را آغاز کرد و اکنون توانسته حتی قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی را نیز به چالش بکشد. این تحلیلگر امور بین‌الملل گفت که حمایت ایران از چنین جنبش‌هایی در منطقه و تشکیل محور مقاومت توانسته دست بالا را به ایران در ژئوپلیتیک منطقه بدهد. تالر مدعی شد که جنبش‌های منطقه، به ویژه انصارالله اکنون در قالب قدرتی در منطقه می‌تواند در صفحه شطرنج آن نقش مهمی بازی کند. او خاطرنشان کرد حمله پهپادی به تل‌آویو دستاورد مهمی برای این جنبش است، چراکه به دشمنان خود یادآور شد که این حملات می‌تواند در مقیاس کمی و کیفی بالاتری ادامه داشته باشد.

به گزارش رویترز، سامانه‌های دفاع هوایی اسرايیل قادر نبود این پهپاد را سرنگون کند و هیچ آژیر حمله هوایی قبل از انفجار فعال نشد. ارتش رژیم اسرايیل در بیانیه‌ای مدعی شد: این پهپاد از سمت دریای مدیترانه به هدف خود نزدیک شد و شناسایی شد، اما به دلیل خطای انسانی رهگیری نشد. ناظران نظامی در گفت‌وگو با رویترز گفتند، انصارالله یمن که از پهپاد جدیدی به نام «یافا» استفاده کرده‌اند، اکنون می‌تواند سامانه‌های رهگیری و رادارها را دور بزند. ارتش اسرايیل مدعی است این یک نسخه پهپادی از مدل بال ثابت صماد-3 است که در ایران طراحی شده است و اکنون نسخه ارتقا یافته آن در دست انصارالله است. ارتش اسرايیل همچنین مدعی شد یافا احتمالا برای پرواز فراتر از برد استاندارد خود، که حدود 900 مایل است، ارتقا یافته است. انصارالله یمن پیش از این از پهپادهای دوربرد مشابهی علیه عربستان‌سعودی و امارات متحده عربی استفاده کرده بودند.

یوجی انسور، کارشناس امور امنیتی و نظامی در موسسه پژوهشی تسلیحات جنگ مستقر در بریتانیا به رویترز گفت که به نظر می‌رسد این پهپاد با موتوری بزرگ‌تر از مدل استاندارد صماد-3 ساخته شده باشد که به آن کمک می‌کند تا مسافتی حدود دو هزار کیلومتری از یمن را طی کند. اصلاحات برای افزایش برد پهپادها معمولا به سوخت بیشتر و مواد منفجره کمتری نیاز دارد و باعث می‌شود ضربه آن قدرت تخریب کمتری داشته باشد. پرتاب از خاک یمن احتمالا مستلزم آن است که این پهپاد بر فراز دریای سرخ پرواز کند. نکته اینجاست که این پهپاد توانسته است از سامانه دفاع ضدهوایی چندین کشور، به ویژه ایالات‌متحده که در دریای سرخ مستقر است، عبور کند و به اهدافی در تل‌آویو ضربه وارد کند. به عقیده این کارشناس امنیتی، این شکست بزرگی برای ایالات‌متحده و هم پیمانانش محسوب می‌شود، چراکه با صرف هزینه‌های گزاف در این چند ماه، همچنان حفره‌های امنیتی قابل‌توجهی در سامانه‌های دفاعی آنها دیده می‌شود.

در همین رابطه، وال استریت ژورنال روز جمعه گزارش داد که فرمانده ارشد خاورمیانه ایالات‌متحده اخیرا در نامه‌ای محرمانه به وزیر دفاع لوید آستین هشدار داد که عملیات نظامی در منطقه در جلوگیری از حملات انصارالله به کشتیرانی ناکام است و رویکرد سختگیرانه‌تری لازم است. یک مقام امریکایی نیز به آسوشیتدپرس گفت که ایالات‌متحده پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین با اسرايیل با مقامات سنتکام در تماس بود تا در مورد این حادثه بیشتر بدانند.

به عقیده برخی ناظران، بعید است کارزار ایالات‌متحده بتواند نقش قابل‌توجهی در مهار حملات انصارالله ایفا کند. باتوجه به توسعه مهارت این جنبش در به‌کارگیری ضربات سخت‌تر به اهداف گوناگون در دریا و خشکی، احتمالا انصارالله بتواند در آینده نقش مهم‌تری در گشودن جبهه جدیدی علیه اسرايیل داشته باشد. یک مقام دفاعی که از طرح امریکا علیه انصارالله حوثی‌ها دفاع می کرد در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس مدعی شد که ایالات‌متحده و متحدینش «مقدار قابل‌توجهی از قابلیت‌های انصارالله» از جمله صدها موشک و پرتابگر، صدها پهپاد تهاجمی، ده‌ها مکان ذخیره‌سازی تسلیحات و تجهیزات، تعداد زیادی از اهداف فرماندهی و کنترل، سامانه‌های پدافند هوایی، رادارها و چندین هلیکوپتر را نابود کرده‌اند. اما ناظران به مقام‌های غربی و اسرايیلی هشدار داده‌اند که این‌گونه حملات تاثیر چندانی بر توان نظامی انصارالله یمن ندارد و در آینده باید شاهد حملات دقیق‌تر و عمیق‌تر به اسرايیل و متحدانش بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون