• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5815 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۱ تير

متحدان به ريیس‌جمهوری امریکا پشت کردند

عصیان بایدن !

نیویورک تایمز به نقل از منابع آگاه گزارش داد جو بایدن، ريیس‌جمهور ایالات‌متحده که مبتلا به کووید-19 است و در چند هفته اخیر نیز از سوی متحدانش برای کناره‌گیری از نامزدی حزب دموکرات به ‌شدت تحت فشار بوده، در قرنطینه در ایالت دلاور به‌سر می‌برد و از کودتای هم‌حزبی‌ها و یاران سابق خود به‌ شدت عصبانی است. به گفته این منابع آگاه، هیچ نشانه‌ای از تغییر موضع بایدن برای کناره‌گیری از نامزدی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری دیده نمی‌شود و از تحرکات هم‌حزبی‌هایش، از‌جمله ريیس‌جمهور پیشین، باراک اوباما، علیه خود به‌ شدت دلخور و عصبانی است. به گفته این افراد، ، بایدن به اندازه کافی در عرصه سیاست حضور داشته تا بتواند حدس بزند که اطلاعات افشا شده در رسانه‌ها در روزهای اخیر برای افزایش فشار بر او جهت کناره‌گیری هماهنگ شده است. بایدن، نانسی پلوسی ريیس سابق مجلس نمایندگان را محرک اصلی این کودتا علیه خود می‌داند، اما از اوباما نیز عصبانی است و او را در پشت صحنه، عروسک‌گردان این ماجرا قلمداد می‌کند.

به عقیده ناظران و مورخین انتخابات در ایالات‌متحده، اصطکاک بین ريیس‌جمهور فعلی و رهبران حزب دموکرات در نزدیکی انتخابات به هیچ روی شباهتی به آنچه در واشنگتن در طول نسل‌ها دیده شده است، ندارد. این اختلافات عمدتا به این دلیل است که دموکرات‌ها تلاش می‌کنند او را کنار بزنند و فرد دیگری را جایگزینش کنند. این اوباما بود که بایدن را از معاونت ریاست‌جمهوری به ریاست کاخ سفید رساند و او را برای پیروزی در کاخ سفید در سال 2020 تشویق و پشتیبانی کرد و این پلوسی و سناتور چاک شومر، رهبر دموکرات‌های سنا بودند که دستاوردهای مهم قانونگذاری بایدن را پیش بردند، اما اکنون اختلافات بر سر قدرت بالا گرفته و رهبران حزب دموکرات می‌ترسند که با توجه به وضعیت شکننده بایدن، او نتواند از پس رقابت با ترامپ بر بیاید و قافیه را به رقیب جمهوری‌خواه خود ببازند.

با این حال، چندین نفر از نزدیکان بایدن اخیرا به سی‌ان‌ان گفتند تیم بایدن و خانواده او در تلاشند او را برای ادامه کارزار آماده کنند و در رقابت نگه دارند. رهبران حزب دموکرات شامل شومر، پلوسی، اوباما و حکیم جفریس، رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان، همگی درباره شکست ویرانگر حزب در نوامبر هشدار داده‌اند. این هشدارها باعث شده بایدن در محافل خصوصی دلخوری خود را از باراک اوباما تکرار کند و به یکی از نزدیکان خود گفته است اطمینان دارد اوباما در روزهای اخیر هیچ کاری برای کمک به او انجام نداده است. حضور نادیده اما محسوس اوباما، به ویژه با توجه به همکاری 8 ساله‌اش با بايدن، برای ريیس‌جمهوری از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از این منابع آگاه به سی‌ان‌ان گفت که عدم حمایت اوباما از بایدن می‌تواند شکست بدی برای ريیس‌جمهور ایالات‌متحده باشد و او را در ادامه کارزار با مشکل مواجه کند. از سوی دیگر، به گزارش نیویورک تایمز، در حالی که بایدن و تیمش علنا اصرار دارند که او در رقابت باقی بماند، در محافل خصوصی اعلام کرده است که شاید پیشنهاد رهبران حزب را بپذیرد و از رقابت کنار برود.

به گزارش نیویورک تایمز، یکی از عواملی که ممکن است تصمیم بایدن برای ماندن یا کنار رفتن از نامزدی حزب دموکرات را طولانی کند، سرنوشت جنگ غزه است. مشاوران کاخ سفید بر این باورند که بایدن قبل از دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرايیل از واشنگتن در روز چهارشنبه مایل نیست کناره‌گیری خود را اعلام کند. برخی ناظران معتقدند که در این دیدار بایدن احتمالا درباره نرمش نتانیاهو برای پذیرش آتش‌بس گفت‌وگو خواهد کرد. ناظران معتقدند اگر بایدن بتواند نتانیاهو را متقاعد کند هر چه سریع‌تر به توافق آتش‌بسی با حماس روی خوش نشان بدهد، نقش کاخ سفید بسیار پررنگ خواهد شد و این امتیاز مثبتی برای او و دولتش محسوب می‌شود. دو نفر از افراد آشنا به تفکر او به نیویورک تایمز گفتند که بایدن از بعد از ظهر جمعه نظرش را تغییر نداده است و بعید است تا یک هفته آینده نیز به کناره‌گیری بیندیشد. بایدن در انتقاد خصوصی درباره اوباما و حتی دستیاران بیل کلینتون، ريیس‌جمهور پیشین، تصریح کرد معماران شکست‌های تاریخی دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای 1994 و 2010 باید نقش او را درباره نجات حزب در آن برهه یادآوری کنند. بایدن از بیل کلینتون به خاطر حمایتش تشکر کرده است، اما به نظر می‌رسد از سایر روسای‌جمهور دموکرات پیشین ناراضی است. جرالد کانولی، نماینده مجلس نمایندگان که علنا خواستار کناره‌گیری ريیس‌جمهور نشده است، با اشاره به لزوم کناره‌گیری بایدن به سی‌ان‌ان گفت: ما باید همین الان بر این زخم مرهمی بگذاریم و از سرایت آن به سایر بخش‌های حزب جلوگیری کنیم: هر چه زودتر بتوانیم این کار را انجام دهیم، بهتر است.

به گزارش نیویورک تایمز، تعداد بیشتری از دموکرات‌های کنگره علنا از ريیس‌جمهور خواستند تا کناره‌گیری کند و جای خود را به نامزد دیگری برای مقابله با دونالد ترامپ، ريیس‌جمهور سابق در پاییز بدهد. از جمله این افراد، سناتور مارتین هاینریش از ایالت نیومکزیکو، شرود براون، نماینده مجلس نمایندگان از اوهایو و حداقل 9 نماینده دموکرات مجلس نمایندگان شامل زوئی لوفگرن، متحد نزدیک پلوسی و هم ایالتی کالیفرنیایی او هستند. این واقعیت که متحدان پلوسی نیز به صف کودتاچیان علیه بایدن در آمده‌اند، تصادفی نیست و به عقیده ناظران نظر نانسی پلوسی را درباره بایدن منعکس می‌کنند. هنگامی که یکی دیگر از متحدان بایدن، آدام شیف، نماینده مجلس نمایندگان از ایالت کالیفرنیا، در اوایل این هفته علیه ماندن بایدن در کارزار صحبت کرد، یکی از مقامات دولت خاطرنشان کرد که ممکن است این دهان آدام شیف باشد که صحبت می‌کند، اما این سخنان در واقع از آن پلوسی بود. مخالفت‌ها تنها از جانب متحدین نانسی پلوسی نبوده است. ست مولتون، نماینده دموکرات مجلس و رقیب پلوسی در حوزه انتخابیه کالیفرنیا، جمعه گفت که بایدن، مربی و دوست او بوده است، اما آنچه او در مناظرات انتخاباتی با ترامپ و رفتارهای او در نشست‌های مهم دیده است، او را وادار کرده به صف مخالفان ادامه کارزار بایدن بپیوندد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون