• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5815 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۱ تير

در آستانه سفر نتانیاهو به واشنگتن مطرح شد

تقلای آخر برای مهار اسرايیل

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه اعلام کردند توافق برای آزادی اسرای اسرايیلی در غزه و برقراری آتش‌بس نزدیک است. این دو مقام ارشد امریکایی مدعی شدند که مقامات دولت بایدن برای سفری پرتنش از واشنگتن در روزهای آتی آماده می‌شوند. قرار است این هفته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرايیل به امریکا سفر کند و ضمن سخنرانی در کنگره امریکا، با جو بایدن نیز دیدار و گفت‌وگو داشته باشد. بلینکن که در انجمن امنیتی آسپن در کلرادو صحبت می‌کرد، گفت که مذاکرات برای توافق بسیار فشرده بوده و احتمال تحقق توافق بسیار بالاست. جیک سالیوان نیز ساعاتی بعد، در همان نشست گفت که هیچ انتظاری وجود ندارد که قبل از سخنرانی نتانیاهو در جلسه مشترک کنگره در روز چهارشنبه، توافقی حاصل شود. برخی مقامات امریکایی از آن بیم دارند این سخنرانی بتواند موانع جدیدی را برای توافق با حماس ایجاد کند. 
سالیوان گفت بایدن انرژی خود را بر دیدارهایش با نتانیاهو متمرکز خواهد کرد تا این توافق در هفته‌های آینده انجام شود. مشاور امنیت ملی کاخ سفید افزود: ما حواس‌مان هست که موانعی بر سر راه وجود دارد و همگان باید از هفته آینده برای رفع این موانع تلاش کنند. این دو مقام، از نزدیک‌ترین مشاوران بایدن در زمینه امنیت ملی و دیپلماسی، هیچ چیزی در مورد چگونگی مدیریت روابط پرتنش بایدن با نتانیاهو نگفتند. اخیرا به دلیل لفاظی‌های دو طرف در مورد جنگ در غزه، روابط بایدن با نتانیاهو تیره شده است. ناظران معتقدند بایدن تلاش خواهد کرد تا در فرصت باقی‌مانده آتش‌بس در غزه را تضمین کند و موضع داخلی خود را ارتقا دهد. اما برخی دیگر از ناظران نسبت به نتایج این دیدار خوشبین نیستند، چراکه به نظر می‌رسد حمله پهپادی انصارالله یمن به تل‌آویو یکی از مواردی است که اسرايیل را به تلافی وادارد. اخیرا بایدن و تیم دیپلماسی و امنیتی او به دنبال اعمال فشار بر حماس برای موافقت با توقف درگیری‌ها و آزادی اسرای اسراییلی  بوده‌اند. 
بلینکن با ابراز امیدواری گفت حماس با چارچوب پیشنهادی توافق رسالی بایدن موافقت کرده است. اما او اذعان کرد که بررسی جزيیات، از جمله تامین امنیت در داخل غزه و توسعه طرح پس از جنگ برای اداره این سرزمین و اجازه ورود تدارکات و کمک‌های بیشتر، بسیار بیشتر از آنچه انتظار می‌رفت، طول کشیده است. بلینکن گفت: وقتی می‌گویم مذاکرات بسیار فشرده و پیچیده است، واقعا همین‌طور است. او افزود: به پایان کار نزدیک شده‌ایم و اتفاقا پایان کار بسیار پیچیده است و باید تلاش کنیم این توافق شکل بگیرد. وزیر خارجه امریکا مدعی شد حماس نمی‌تواند در غزه به قدرت بازگردد، اما اشغال غزه از سوی اسرايیل نیز نمی‌تواند ادامه یابد. بلینکن گفت: چیزی که ما نمی‌توانیم داشته باشیم توافقی است که به دنبال آن خلأهایی ایجاد می‌شود که یا با بازگشت حماس پر می‌شود. این امر غیرقابل قبول است و غیرقابل قبول‌تر از آن اشغال طولانی‌مدت غزه  از سوی  اسرايیل  است. 
جیک سالیوان نیز در بخش دیگری از سخنرانی خود، به موضع هسته‌ای ایران نیز اشاره کرد. سالیوان گفت که فکر نمی‌کند این سخنرانی شبیه سخنرانی آقای نتانیاهو در سال ۲۰۱۵ در کنگره باشد که به از بین بردن حمایت عمومی از توافق هسته‌ای ایران کمک کرد. او گفت: من تصمیمی ازسوی ایران برای حرکت (به سمت گذر از آستانه گریز هسته‌ای) ندیده‌ام. سالیوان در مجمع امنیتی آسپن مدعی شد حرکت ایران در این مسیر می‌تواند برای ایالات‌متحده مشکل جدی ایجاد کند. سالیوان مدعی شد که امریکا از زمان رویارویی مستقیم ایران و اسرايیل، متوجه «افزایش اظهارنظرهای علنی مقام‌های ایرانی در مورد احتمال تغییر در دکترین هسته‌ای خود شده است. آنتونی بلینکن نیز نیز در این نشست گفت که کاخ سفید ترجیح می‌دهد مساله هسته‌ای ایران از راه دیپلماتیک حل شود. او از خروج دولت ترامپ از برجام انتقاد کرد و مدعی شد: از زمانی آغاز به کار دولت جو بایدن، تلاش داریم دوباره دیپلماسی هسته‌ای را با ایران دنبال کنیم. وزیر خارجه امریکا ضمن تاکید بر اینکه ایران هنوز از آستانه گریز هسته‌ای عبور نکره است، مدعی شد ایران اکنون احتمالا یک یا دو هفته تا  انجام این کار فاصله دارد. بلینکن بار دیگر مدعی شد ایالات‌متحده امریکا  اجازه نخواهد داد ایران از آستانه گریز هسته‌ای عبور کند و با هر شیوه‌ای جلو آن خواهد ایستاد، هر چند واشنگتن راه‌حل دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد. این دیدار امنیتی در شرایطی انجام می‌شود که ادعاهای مقامات امریکایی علیه ایران را هیچ سازمان مستقلی تایید نکرده است. به نظر می‌رسد این دور از اتهامات علیه برنامه هسته‌ای ایران در آستانه سفر نتانیاهو به واشنگتن، اطمینان خاطر کاخ سفید به تل‌آویو برای حمایت از اسرايیل است؛ به ویژه اینکه اخیرا انصارالله یمن نیز با حمله پهپادی به نوعی تهدیدی جدی علیه اسرايیل رقم زده  است. 
سالیوان در رابطه با سخنرانی مورد انتظار نتانیاهو که در چهارشنبه آینده برگزار می‌شود گفت که «ران درمر»، وزیر امور استراتژیک اسرايیل و «تزاچی هانگبی»، ريیس شورای امنیت ملی اسرايیل هفته گذشته در واشنگتن حضور داشتند و در آنجا مقدمه‌ای گسترده از آنچه نخست وزیر اسرايیل خواهد گفت ارائه کردند .پیش از این، یک مقام امنیتی اسرايیل سه‌شنبه گذشته گفته بود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم، سران سرویس‌های امنیتی اسرايیل را به تحمیل طرح جو بایدن، ريیس‌جمهور امریکا به او متهم کرده است. شبکه ۱۳ اسرايیل به نقل از یک مقام ارشد امنیتی گفت: نتانیاهو به صراحت اعلام کرد که برنامه‌های ريیس جمهور بایدن توسط روسای سرویس‌های امنیتی اسرايیل به او تحمیل شده است.این کانال در وب‌سایت خود نوشت: نتانیاهو شروطی را به تیم مذاکره‌کننده اسرايیل تحمیل می‌کند که جنبش حماس آن را نمی‌پذیرد و مانع از تکمیل قرارداد مبادله اسرا و گروگان‌ها و آزادی اسرای‌ اسراییلی در نوار غزه می‌شود. در همین زمینه، گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های اسرايیلی حاکی از آن است که با وجود گذشت ۹ ماه کامل از آغاز جنگ در نوار غزه، حماس توانایی پرتاب موشک به سمت شهرهای تل‌آویو  و  بیت‌المقدس  را  دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون