• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5816 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱ مرداد

تبادل آتش میان اسرايیل و انصار‌الله ادامه دارد

شب خونین حدیده

 احسان   پناه‌بر

 به گزارش آسوشیتدپرس، مقامات امریکایی و اسرايیلی اعلام کردند که جنگنده‌های اسرايیلی روز شنبه در تلافی حمله پهپادی انصارالله به تل‌آویو، بندر حدیده در یمن را هدف قرار دادند. حمله‌ای که بی‌پاسخ نماند و انصار‌الله در واکنش بدان موشکی را به سوی سرزمین‌های اشغالی پرتاب کرد، هرچند اسرايیل مدعی شد که موشک پرتاب شده را رهگیری کرده است. در همین راستا انصار‌الله با انتشار بیانیه‌ای از اجرای عملیات نظامی ویژه علیه اهداف مهمی در منطقه ایلات در جنوب فلسطین اشغالی و هدف قرار دادن مواضع اسرايیل با چند موشک بالستیک خبر داد.در بیانیه انصارالله یمن آمده است: «نیروی موشکی ارتش یمن یک عملیات نظامی مناسب را اجرا کرد و در چارچوب آن اهداف مهمی را با چند موشک بالستیک در منطقه‌ ام‌الرشراش در جنوب فلسطین اشغالی هدف قرار دادند که با موفقیت به اهداف خود رسیدند.» در ادامه این بیانیه آمده است: «همچنین نیروی دریایی و نیروی پهپادی و موشکی یمن عملیات نظامی مشترکی را اجرا کردند و در جریان آن کشتی امریکایی pumba را با چند موشک بالستیک و چندین پهپاد در دریای سرخ هدف قرار دادند و این عملیات به اصابت مستقیم به کشتی منجر شد.» 

این اولین‌بار است که اسرايیل مستقیما به یمن، کشوری در فاصله بیش از 1500 کیلومتری سرزمین‌های اشغالی حمله می‌کند. انصارالله ماه‌هاست در واکنش به جنگ اسرايیل در غزه، کشتی‌های تجاری مرتبط با این رژیم و همچنین کشتی‌های امریکایی و بریتانیایی را به دلیل حمایت‌شان از اسرايیل، در دریای سرخ مورد حمله قرار می‌دهد. مقامات انصارالله به خبرنگار آسوشیتدپرس در صنعا گفتند حمله اسرايیل به تاسیسات نفتی در بندر حدیده خسارات بسیاری را در پی داشته است. شبکه تلویزیونی الحدث عربستان نیز از کشته شدن 3 نفر و زخمی شدن 80 نفر در حمله اسرايیل خبر داد. پیش از این نیز یک مقام امریکایی به رویترز گفت، یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرايیل، روز جمعه با لوید آستین، وزیر دفاع امریکا صحبت کرد و به او گفت که اسرايیل احتمالا به حمله انصارالله که منجر به کشته شدن یک اسرايیلی و زخمی شدن تعدادی دیگر شد، پاسخ خواهد داد. این فرد به رویترز گفت که مقامات نظامی اسرايیل و امریکا روز شنبه، پیش از حمله، چندین بار با یکدیگر صحبت کردند. یک مقام اسرايیلی این حمله را تایید کرد و گفت که این حمله با هماهنگی ایالات‌متحده و ائتلاف بین‌المللی که برای مقابله با حملات انصارالله تشکیل شده بود، انجام شده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرايیل، روز شنبه کابینه امنیتی را برای تصویب طرح حملات ادعایی تشکیل داد. آگاهان از کابینه نتانیاهو به رسانه‌های اسرايیلی گفتند که این جلسه بسیار غیرعادی بود و بسیاری از وزرای تندرو نیز در آن حضور داشتند.
دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم اسرايیل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: جنگنده‌های ارتش اسرايیل اخیرا در واکنش به صدها حمله به اسرايیل در ماه‌های اخیر، به اهدافی در بندر حدیده در یمن حمله کردند. انصارالله نیز در بیانیه‌ای که ازسوی شبکه المسیره منتشر شد، اعلام کرد اسرايیل تاسیسات غیرنظامی، مخازن نفت و ایستگاه برق حدیده را هدف قرار داده است. این بیانیه افزود: هدف تحت فشار قرار دادن یمن برای دست کشیدن از حمایت از غزه بود؛ رویایی برای اسرايیلی‌ها که هرگز محقق نمی‌شود. مقامات انصارالله به آسوشتیدپرس گفتند که این حملات تنها عزم مردم یمن و نیروهای مسلح این کشور برای کمک به غزه را افزایش می‌دهد. گالانت، وزیر جنگ اسرايیل نیز در بیانیه‌ای مدعی شد: آتشی که در حال حاضر در یمن شعله‌ور شده است در سراسر خاورمیانه دیده می‌شود. وزیر جنگ اسرايیل در این بیانیه گفت این اولین‌بار بود که حملات انصارالله به یک اسرايیلی آسیب رساند و اسرايیل نیز آن را تلافی کرد.
یک مقام ارشد اسرايیلی نیز به رویترز گفت حمله به یمن اقدامی تماما اسرايیلی بود و پای هیچ کشور سومی در میان نبود. این مقام اسرايیلی مدعی شد که اسرايیل این حمله را پس از ماه‌ها خویشتنداری در برابر حملات انصارالله انجام داده که شامل شلیک ده‌ها موشک‌های زمین به زمین به سمت سرزمین‌های اشغالی، به ویژه بندر ایلات است. این مقام اسرايیلی مدعی شد که این رژیم در همه جا برای حفاظت از اسرايیلی‌ها اقدام خواهد کرد. این مقام افزود که بندر حدیده و نیروهای انصارالله اهدافی هستند که اسرايیل هر زمان لازم ببیند، به آنها حمله می‌کند. این مقام اسرايیلی گفت این بندر قبلا مصونیت داشت، زیرا کمک‌های بشردوستانه از آنجا ارسال می‌شود، اما مدعی شد که از این بندر برای اهداف نظامی نیز استفاده می‌شود و اسرايیل می‌تواند آن را هدف قرار دهد. این مقام اسرايیلی ادعا کرد بیشتر کمک‌های بشردوستانه به نیروهای انصارالله می‌رسد نه به شهروندان یمن. او در ادامه مدعی شد که اسرايیل خواهان جنگ منطقه‌ای نیست، اما به حفاظت از اسرايیلی‌ها در برابر حملات ادامه خواهد داد. این ادعاها درحالی است که بیش از 9 ماه است که جنگ ویرانگر اسرايیل در غزه ادامه دارد و ماجراجويی‌های این رژیم در مرز با لبنان نیز تشدید شده است. در همین رابطه، سخنگوی کاخ سفید نیز مدعی شد اسرايیل حق دفاع از خود را دارد. این بیانیه، به نوعی حمله به بندر حدیده، که محل رسیدن مواد غذایی و دیگر مایحتاج غیرنظامیان در یمن است، را مشروع دانست. 
یکی از مقامات کاخ سفید نیز به رویترز گفت، بایدن در مورد تحولات خاورمیانه و حمله به انصارالله از جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید توضیحاتی دریافت کرد. او افزود: کاخ سفید پس از حمله پهپادی به تل‌آویو که منجر به مرگ یک نفر شد، به ‌طور منظم و مداوم با اسرايیلی‌ها در تماس بوده است. او افزود: ایالات‌متحده حق اسرايیل برای دفاع از خود را کاملا به رسمیت می‌شناسد. سخنگوی شورای امنیت ملی در پایان مدعی شد: ایالات‌متحده در حملات به یمن دخالتی نداشت و ما در این حملات به اسرايیل کمک نکردیم.
همزمان سه مقام امریکایی به آکسیوس گفتند که اعمال تحریم علیه دو وزیر تندرو کابینه اسرايیل از جمله گام‌های احتمالی مورد بحث در نشست شورای امنیت ملی کاخ سفید در چهارشنبه گذشته در باب چگونگی واکنش به وخامت اوضاع امنیتی در کرانه باختری رود اردن بود. دولت بایدن از اینکه رژیم اسرايیل سیاست توسعه شهرک‌سازی‌ها و تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطین را دنبال کرده و اعضای تندروتر کابینه آشکارا با گروه‌های شهرک‌نشین افراطی متحد شده، عمیقا ناامید است. نشست کاخ سفید پس از موج دیگری از خشونت ازسوی شهرک‌نشینان تندرو علیه فلسطینی‌ها و تصمیم کابینه اسرايیل برای برنامه‌ریزی و ساخت 5 هزار واحد مسکونی دیگر در شهرک‌ها و ساختن 5 پاسگاه برگزار شد. دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) در حکمی غیرالزام‌آور که روز جمعه منتشر شد، اعلام کرد که اسرايیل از طریق شهرک‌سازی‌ها به ‌طور غیرقانونی بخش‌های وسیعی از سرزمین‌های فلسطینی را ضمیمه خود کرده است. دولت بایدن نیز اعلام کرده که مخالف شهرک‌سازی‌هایی است که با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد. اوایل سال جاری، بایدن فرمان اجرایی بی‌سابقه‌ای را امضا کرد که به موجب آن، شهرک‌نشینان اسرايیلی هدف تحریم‌ها قرار خواهند گرفت. به گفته منابع متعدد از کاخ سفید، دو دور تحریم تاکنون اعمال شده است.
زمانی که بایدن آن فرمان را امضا کرد، مقامات ارشد کاخ‌سفید توصیه کردند که بتزلل اسموتریچ و ایتامار بن گویر، وزیران دارایی و امنیت داخلی اسرايیل را تحریم کند. اخیرا بایدن روز پنجشنبه فرمان اجرایی را امضا کرد که به ایالات‌متحده اجازه می‌دهد تا تحریم‌های جدیدی را علیه شهرک‌نشینان اسرايیلی و سیاستمداران و مقامات دولتی احتمالی اسرايیلی که در حملات خشونت‌آمیز علیه فلسطینی‌ها دخیل هستند، اعمال کند. این فرمان اجرایی بی‌سابقه، مهم‌ترین گامی است که دولت امریکا تا به حال در واکنش به خشونت شهرک‌نشینان اسرايیلی علیه غیرنظامیان فلسطینی در کرانه باختری برداشته است. براساس گزارش دفتر بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) از 7 اکتبر تاکنون شهرک‌نشینان اسرايیلی بیش از 500 بار به فلسطینی‌ها حمله کرده‌اند. دفتر بشردوستانه سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام کرد در جریان این حملات حداقل هشت فلسطینی ازجمله یک کودک کشته و بیش از 115 نفر دیگر زخمی شده‌اند. کابینه اسراییل مدعی است که در دو ماهه گذشته اقدامات جدی برای مقابله با این مشکل انجام داده و این منجر به کاهش تعداد حملات خشونت‌آمیز علیه فلسطینیان در کرانه باختری شده است. دولت بایدن در سه سال گذشته بارها نگرانی‌های خود را در مورد خشونت شهرک‌نشینان مطرح کرده است. خشونت‌های اعمالی توسط شهرک‌نشینان پس از حمله حماس در 7 اکتبر به اسرايیل به سطح بی‌سابقه‌ای رسید، بایدن این موضوع را به صورت علنی و خصوصی با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسرايیل در میان گذاشت. دیگر مقامات ارشد امریکایی نیز در ماه‌های اخیر این موضوع را با همتایان اسرايیلی خود در میان گذاشته‌اند.
به گفته یک مقام ارشد امریکایی، بایدن پیشنهاد تحریم وزرای کابینه نتانیاهو را رد کرد، زیرا ایالات‌متحده نمی‌تواند مقامات منتخب بازیگری چون اسرايیل را تحریم کند. با این حال این ایده دوباره در جلسه شورای امنیت ملی مطرح شد، اما تصمیمی در باب آن گرفته نشد. به گفته مقامات امریکایی، جک لو، سفیر ایالات‌متحده در اسرايیل، به امید تغییر رفتار اسموتریچ به جای تحریم، پیشنهاد تعامل با او را داد.
به گزارش رسانه‌های اسرايیلی، بنیامین نتانیاهو بیشترین اختیارات را در مورد کرانه باختری به اسموتریچ تفویض کرده است که مجموعه گسترده‌ای از اختیارات را برای ساخت و ساز در شهرک‌ها دراختیارش می‌گذارد. اسموتریچ که خود شهرک‌نشین است، علنا وعده داده که راه‌حل دو کشوری را غیرممکن خواهد کرد. او اقدامات متعددی را برای گسترش شهرک‌ها، قانونی کردن پاسگاه‌ها، تضعیف اقتصادی تشکیلات خودگردان فلسطین و حمایت از شهرک‌نشینانی که به فلسطینی‌ها حمله می‌کنند، انجام داده است. در همین حال، بن گویر به پلیس اسرايیل دستور داده است که علیه شهرک‌نشینانی که به فلسطینی‌ها حمله می‌کنند، اقدام نکند و از کاروان‌های کمک‌رسانی در مسیر غزه در برابر غارت ازسوی تندروهای اسرايیلی محافظت نکند.
این سه مقام امریکای به اکسیوس گفتند، همه شرکت‌کنندگان در این نشست 90 دقیقه‌ای از پیشنهاد دیگری حمایت کردند: لغو سیاست دولت ترامپ در باب برچسب‌گذاری محصولات شهرک‌های اسرايیلی در کرانه باختری با ‌عنوان «ساخت اسرايیل». مقامات امریکایی گفتند که یکی دیگر از گزینه‌های مورد بحث، گسترش تحریم‌های ایالات‌متحده علیه شهرک‌نشینان است که سازمان‌های غیردولتی و نهادهای دخیل در ساخت شهرک‌ها و پاسگاه‌ها را نیز شامل شود. مقامات امریکایی گفتند که این نشست برای بحث در مورد گزینه‌ها برگزار شد و بایدن باید در باب یکی از پیشنهادها از‌جمله تحریم‌های احتمالی علیه اسموتریچ و بن گویر تصمیم‌گیری کند. در نشست معاونان شورای امنیت ملی، نمایندگان ارشد سیاست خارجی و آژانس امنیت ملی حضور داشتند. به گزارش اکسیوس، اکبر شهید احمد، خبرنگار هافینگتون پست، این دیدار را در پستی در شبکه ایکس رسانه‌ای کرد. اما کاخ سفید از اظهارنظر در این باره خودداری کرد. دو مقام امریکایی گفتند که انتظار می‌رود بی‌ثباتی در کرانه باختری و نقش کابینه اسرايیل در تشدید تنش‌ها ازجمله موضوعات کلیدی در نشست هفته آینده بایدن و نتانیاهو باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها