• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5816 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱ مرداد

معاون زنان كميته ملي المپيك پيش از اعزام به پاريس در گفت‌وگو با «اعتماد»:

از دختران انتظار مدال داريم

اميدوارم مجموعه كاروان حداقل بتواند از مدال‌هاي دوره قبلش محافظت كند

علي ولي‌اللهي

دختران ايران براي حضور در المپيك پاريس ركوردشكني كردند. ورزشكاران كشورمان 11 سهميه براي حضور در بزرگ‌ترين رويداد ورزشي جهان كسب كردند. بخش عمده‌اي از كاروان ايران طي روزهاي گذشته تهران را به مقصد پاريس ترك كردند. يك بخش از كاروان روز جمعه راهي فرانسه شد. ساعاتي قبل از پرواز يعني روز پنجشنبه با خانم دكتر مهين فرهادي‌زاد، معاون زنان كميته ملي المپيك همكلام شديم تا آخرين شرايط دختران ايران قبل از شروع المپيك را مورد بررسي قرار بدهيم. دكتر فرهادي‌زاد كه از مديران باسابقه ورزش ايران به حساب مي‌آيد، مي‌گويد: ورزشكاران ايران در شرايط خوبي به مسابقات اعزام مي‌شوند و اميد به كسب مدال حتي براي زنان ايراني هم وجود دارد. 

دكتر فرهادي‌زاد در ابتداي صحبت‌هاي خود به «اعتماد» گفت: 11 نفر از دختران ما موفق به كسب سهميه المپيك شدند. سه نفر در تيراندازي شامل تپانچه بادي و تفنگ بادي. در روئينگ قايقراني ما سه نماينده داريم كه يك نفر در قايق يك‌نفره و دو ورزشكار در قايق دو نفره تيمي حضور دارند. دو ورزشكار داريم در تكواندو و يك ورزشكار در تنيس روي‌ميز كه خانم شهسواري است و سومين المپيكش را تجربه مي‌كند. ايشان يكي از پرچم‌داران كاروان ماست. يك ورزشكار هم در دووميداني داريم و ديگري در تيراندازي. 
او ادامه داد: اينها 11 ورزشكار ما هستند كه سهميه گرفتند. دختراني كه براي كسب سهميه شايد حداقل دو، سه سال كار كردند. هم خودشان، هم مربيان‌شان و هم فدراسيون‌ها. به هر حال روندهاي آماده‌سازي را فراهم كردند و ورزشكاران را به رويدادهاي مختلف فرستادند تا اين فضا فراهم شود و كسب سهميه رخ بدهد. 
فرهادي‌زاد در مورد رشد سهميه‌هاي زنان اظهار داشت: ما در اين دوره 11 شركت‌كننده داريم. در دوره گذشته ما 9 نفر ورزشكار زن داشتيم. بنابراين واقعيتش اين است كه اين تيم فعلي رشد خوبي از نظر كمي داشته است. اميدوارم كه كيفيت كار بچه‌ها هم بالا باشد. رتبه‌هايي كه به دست مي‌آورند، ركوردهايي كه مي‌زنند، شرايطي كه براي كارشان به وجود مي‌آورند شرايط قابل قبولي باشد و حتما هم همين طور خواهد بود. فضاي كار هم پسران و هم دختران‌مان ان‌شاءالله خوب باشد. 
معاون كميته ملي المپيك در مورد كاهش سهميه مردان در مقابل رشد سهميه زنان توضيح داد: در مقايسه با دوره گذشته ما يك سهميه واليبال داشتيم در توكيو كه به تبع آن بيست و چند نفر اعزام شدند. همين طور در بسكتبال داشتيم كه آن هم باعث شد تعداد نفرات زيادي اعزام شوند. آن شرايط باعث شد تعداد ورزشكاران ما بيشتر شود. خيلي دوست داشتيم در اين دور هم تيم واليبال يا بسكتبال‌مان يا ساير رشته‌هاي تيمي كسب سهميه كنند. 
فرهادي‌زاد خاطرنشان كرد: نمي‌خواهم بگويم آنها عقبگرد داشتند، چون در رويدادهاي بين‌المللي اتفاقاتي مي‌افتد كه شرايط را تغيير مي‌دهد. شما به يك باره در يك لحظه عقب مي‌افتي و كار خراب مي‌شود. اين دو تا رشته تيمي ما وقتي نتوانستند كسب سهميه كنند يك تعداد قابل توجهي از نفرات ما كم شدند. در بخش زنان ما رشد خوبي داشتيم و در بخش مردان هم بچه‌ها تلاش خودشان را كردند ولي ‌اي كاش مي‌توانستيم در ورزش‌هاي تيمي هم سهميه بگيريم. 
فرهادي‌زاد كه يكي از اعضاي كاروان ورزشي ايران در پاريس است در پاسخ به اين سوال كه آيا مي‌توان از زنان انتظار كسب مدال داشت، گفت: من راحت بگويم همين كه بچه‌هاي ما سهميه گرفتند، عالي است. انتظار مدال از همه داريم. چرا نداشته باشيم؟ حتي آرزوي ماست كه مدال بگيرند. بچه‌ها واقعا چيزي كم ندارند. اسم نمي‌برم كه در آستانه مسابقات توي روحيه‌شان تاثير بگذارد ولي ورزشكاري كه از 206 كشور دنيا مي‌آيد مي‌رود در بين 30 ورزشكار برتر كه در لاين قرار مي‌گيرد حتما همگي قهرمان هستند. مربي تيراندازي اسپانيا بعد از اينكه در دوره گذشته شاگردش به سكو نرسيد خيلي راحت از كنارش عبور كرد و خسته نباشيد گفت. بعد به مربي تيم ما گفت: اين يكي از قهرمانان حاضر در المپيك است و قابل تقدير و احترام. بنابراين تمام ورزشكاران دختر و پسري كه در المپيك هستند يكي از قهرمانان به حساب مي‌آيند. اميدواريم كه ورزشكاران ما بتوانند شرايط را خوب درك  و غلبه كنند بر همه نيروهاي مقابل‌شان و بتوانند خودشان را به سمت نيروهاي مثبت بكشانند و ان‌شاءالله روي سكو قرار بگيرند. 
او با اشاره به حمايت‌هاي صورت گرفته از ورزشكاران در دوران آماده‌سازي گفت: همه دوره‌ها همه افرادي كه در المپيك قرار دارند، سعي مي‌كنند حمايت‌هاي وزارت ورزش و كميته ملي المپيك را داشته باشند. كميته ملي المپيك براي هر يك از ورزشكارانش براي آماده‌سازي روزانه رقم بسيار خوبي محاسبه كرده بود و به فدراسيون‌ها مي‌داد و به همين دليل قايقراني اردوي خودش را در روسيه گذاشت و بچه‌ها توانستند كار خيلي خوبي در اردو انجام بدهند. آنجا يك درياچه دارد كه مسير 2000 متری استاندارد در آن قابل دسترسي است يا بچه‌هاي ديگري كه توانستند در رويدادها و تورنمنت‌هاي مختلف حضور داشته باشند تا بتوانند آمادگي كسب كنند. در ارتباط با تجهيزات بايد بگويم كميته ملي المپيك و وزارت ورزش در تجهيز امكانات ورزشي هر يك ورزشكاران كمك كردند. همين چند روز اخير باز يك پول خوب براي آوردن تجهيزاتي كه لازم دارند به پاريس پرداخت شد. مثلا اگر تيراندازي است و بچه‌ها فشنگ مي‌خواهند هماهنگي انجام شد. 
اين مدير ورزشي كشورمان افزود: در رابطه با خود ورزشكاران كه آيا آمادگي مادي، روحي و ذهني براي حضور در مسابقات دارند هم اين نكته وجود دارد كه شاخص‌هاي متعددي را مركز نظارت در نظر گرفت براي اينكه ورزشكاران ما بتوانند با قرار گرفتن در اين شاخص‌ها آن روند دستيابي به حداكثر حمايت مالي را كسب كنند كه تا سقف 200 ميليون هم مي‌رسيد. بنابراين ورزشكار ما مي‌توانست با حضور در تست آمادگي جسماني يا حضور در تست پزشكي با شرايط منطقي كه در اردوها وجود داشت اين شاخص‌ها را تست كند كه شاخص‌هاي سنگيني هم نبود. سعي ما بر اين بود كه بتوانيم يك آرامش روحي و ذهني براي بچه‌ها ايجاد كنيم و دغدغه‌اي در بيرون نداشته باشند و بتوانند كارشان را انجام بدهند. 
در پايان از دكتر فرهادي‌زاد سوال كرديم در مجموع فكر مي‌كند كل كاروان ايران نسبت به دوره قبل عملكرد بهتري داشته باشد يا خير؟ وی پاسخ داد: من اميدوارم تعداد مدال‌ها بيشتر شود. يادمان نرود كه دوره قبل همراه شده بود با كرونا كه باعث شده بود بازگشت ورزشكاران به حالت اوليه يك مقداري سخت شود. اما من اميدوارم در پاريس شرايط بهتري داشته باشند و حداقل بتوانند از مدال‌هاي خودشان در دوره قبل محافظت كنند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها