• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5816 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱ مرداد

توضيح فدراسيون اتومبيلراني و موتورسواري در خصوص مرگ يك موتورسوار در پيست شهران

پيست غيراستاندارد براي شهرداري است و مجوز ندارد!

مجوز تمرين در شب را تازه شنيدم!

روزبه دلاور| به گزارش «اعتماد»، شنبه شب خبر درگذشت مهدي گلچه، موتورسوار رشته كراس، جامعه ورزش كشورمان را متاثر كرد. گلچه پس از پرت ‌شدن از لبه بدون حفاظ پيست شهران به دره، جان خودش را از دست داد. ساعاتي پس از اين اتفاق فدراسيون موتورسواري و اتومبيلراني اعلام كرده اورژانس يك ساعت و نيم پس از حادثه به محل رسيده است! با فرهاد نژادفصيحي، دبيركل فدراسيون اتومبيلراني و موتورسوار تماس گرفتيم تا جزييات اين اتفاق تلخ را اطلاع‌رساني كنيم. 

نژادفصيحي در اين خصوص به خبرنگار «اعتماد» گفت: ايشان يكي از ورزشكاران موتوركراس ما بود و انگار هميشه در پيست شهران تمرين مي‌كرد، اما با پيگيري‌هايي كه كرديم متوجه شديم آن پيست اصلا مجوز كميسيون ماده ۵ را ندارد و متعلق به شهرداري است و فردي در مزايده شهرداري آنجا را در اختيار گرفته است. كميسيون ماده ۵ هم جزو اختيارات ادارات كل استان‌هاست و هر مجموعه ورزشي كه بخواهد فعاليت داشته باشد بايد اقدام كند تا بتواند مجوز كميسيون ماده ۵ جهت بهره‌برداري در رويدادهاي ورزشي را از ادارات كسب كند. ما هم پيگير هستيم و دكتر ناظمي، رييس فدراسيون هم پيگير بودند كه چرا اين حادثه رخ داده و چرا چنين مجموعه‌اي كه مجوز كميسيون ۵ را نداشته در حال فعاليت بوده و نامه به حراست و بازرسي شهرداري ارسال كرديم.‌

نژادفصيحي در ادامه به معضلات پيست‌هاي غيرمجاز اشاره كرد و افزود: در پرورش اندام و آمادگي جسماني يا در ساير رشته‌ها هم كه زيرزميني كار مي‌كنند، زياد هستند. پيست‌هايي در اتومبيلراني و موتورسواري داريم كه غيرمجاز كار مي‌كنند و يكي از معضلات ما هم اين است. پيگيري مي‌كنيم تا در اين خصوص تعيين تكليف شود. حالا يا پلمب شوند يا بتوانند مجوز بگيرند و در چارچوب قانون فعاليت كنند.

وي در خصوص اينكه در ايران پيست‌هاي حرفه‌اي با مجوز داريم كه ورزشكاران در آن فعاليت كنند يا نه، گفت: پيست موتور كراس مجموعه ورزشي آزادي يك پيست استاندارد است كه قابليت برگزاري مسابقات آسيايي را دارد. بهترين پيست ما در ايران پيست مجموعه ورزشي آزادي است و تمرينات پيست كراس با حضور مربي و با پزشكيار برگزار مي‌شود. يعني بدون مربي و پزشكيار اجازه تمرين‌ ندارند. ضمن اينكه پيست بيمه است و ورزشكاران هم بايد بيمه ورزشي داشته باشند. مجموعه درماني و اورژانس هم نزديك پيست موجود است تا خداي نكرده اتفاقي رخ داد، منتقل شوند. در پيست‌هاي فدراسيون هم تمرين مي‌كنند، اما نمي‌دانم چرا جاهاي ديگر هم مي‌روند. 

وي ادامه داد: سه تا چهار جلسه در پيست ما تمرين مي‌كنند، اما متاسفانه جاهاي ديگر هم مي‌روند. ما در استان‌هاي ديگر هم زير پيست‌هايي داريم كه مجموعه هيات‌هاي استاني فدراسيون در حال فعاليت هستند و آنها مجوز دارند. تمرين در شب هم چيزي است كه جديدا دارم مي‌شنوم! مي‌گويند پيست‌ تمرين در شب مجوز جدا داشته باشد. البته اگر شرايط استاندارد را داشته باشد، مثل نور كافي و با مجوز مشكلي‌نمي تواند داشته باشد.

دبيركل فدراسيون درباره تاخير اورژانس براي انتقال گلچه به بيمارستان به خبرنگار «اعتماد» گفت: طبق شنيده‌هاي من اين‌طور است. ‌من كه آنجا نبودم تا بدانم‌ يك ساعت و نيم يا يك ساعت و چهل دقيقه‌ زمان برد يا كمتر يا بيشتر. بچه‌هايي كه آنجا بودند، مي‌گفتند اين‌طور بوده. اصلا ما مي‌گوييم اورژانس زود آمد و پروژكتور‌ها كامل بودند و همه‌ چيز درست، اما‌ مجوز كميسيون ماده ۵ را نداشتند مثل اين مي‌ماند كه شما راننده خوبي هستيد، اما گواهينامه نداريد خب نمي‌توانيد پشت فرمان بنشينيد حالا شما شوماخر باش! اين مجموعه اين مشكل را داشت. 

دبيركل فدراسيون با اشاره به اينكه هنوز گزارش علت فوت را نديده است، افزود: او اهل گرمسار بود و تشييع جنازه هم ديروز (يكشنبه) بود متاسفانه ديداري با آنها نداشتيم! فقط مي‌دانم پليس آن منطقه مي‌خواهد پيست را پلمب كند. البته اينها را شنيدم و دقيق نمي‌دانم . اين از وظايف اداره كل و تيم بازرسي است و بايد رسيدگي كنند البته كار سخت است، اما بايد رسيدگي شود تا جلوي فعاليت پيست‌هاي غيرمجاز را بگيرند. من از ورزشكاران خواهش مي‌كنم در مجموعه‌هاي مجاز تمرين كنند يا اگر بخش خصوصي هم هستند حتما مجوزهاي تمرين را داشته باشند، فعاليت كنند. 

نژادفصيحي در پايان در خصوص اينكه بيمه به خانواده مرحوم گلچه تعلق مي‌گيرد يا نه، گفت: اگر بيمه نباشد و آن شرايط استاندارد را نداشته باشد متاسفانه بيمه تعلق نمي‌گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها