• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۳ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5818 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۳ مرداد

توليد خودروهاي دوگانه‌سوز متوقف شد؟

سرپرست برنامه‌ريزي امور انرژي سازمان برنامه و بودجه گفت: بيش از ۸ ميليارد دلار تا الان براي ايجاد زيرساخت خودرو‌هاي گازسوز در كشور سرمايه‌گذاري شده است و حدود ۲ هزار و ۵۰۰ جايگاه CNG در كشور داريم، اما خودروسازان توليد دوگانه‌سوز را متوقف كردند.
به گزارش تسنيم، يوسف بهمني افزود: مصرف CNG در كشور 23 ميليون مترمكعب در روز است، اين ظرفيت را داريم كه روزانه تا 45 ميليون مترمكعب عرضه كنيم. اگر خودروسازان ما همت كنند و توليد خودرو‌هاي گازسوز را افزايش دهند مي‌توانیم روزانه 20 ميليون ليتر از ناترازي بنزين را از طريق جايگزيني خودرو‌هاي بنزيني با گازسوز برطرف كنيم. 
وي گفت: سازمان برنامه و بودجه مكلف شده تا با همكاري وزارتخانه‌هاي صمت و نفت، سند نقشه راه انرژي كشور را تدوين و ابلاغ كند كه در اين سند سهم خودرو‌هاي گازسوز و برقي را افزايش خواهيم داد، ما در تلاش هستيم تا سهم بنزين را در سبد انرژي حمل و نقل كشور كاهش دهيم و از توليد خودرو‌هاي پرمصرف ممانعت كنيم.
بهمني افزود: اگر ما با همين روند، بنزين را مصرف كنيم بايد طي 5 سال آينده حدود هزار و 500 همت صرف واردات بنزين كنيم كه اين موضوع باعث كسري بودجه دولت مي‌شود و تبعات مختلفي خواهد داشت. براي رفع ناترازي بنزين يكي از مهم‌ترين اقدامات بحث متنوع‌سازي سبد سوخت است يعني توسعه خودرو‌هاي گاز سوز و برقي كه مي‌تواند ناترازي بنزين را كاهش دهد.  سرپرست برنامه‌ريزي امور انرژي سازمان برنامه و بودجه عنوان كرد: امروز اختلاف قيمت يك خودروي دوگانه‌سوز در بازار و كارخانه به 400 ميليون تومان مي‌رسد، چون خودروي دوگانه‌سوز تقاضاي زيادي دارد، اما خودروسازان توليد دوگانه‌سوز را كنار گذاشتند. وي گفت: سرانه مصرف بنزين در كشور ما به يك و نيم ليتر در روز رسيده و در دنيا متوسط سرانه مصرف 6 دهم ليتر است، اين نشان مي‌دهد كه صنعت خودروسازي ما ضعيف عمل كرده است، در سال 1400 اگر استاندارد‌هاي تعيين شده براي خودرو به‌طور كامل اجرا مي‌شد بايد توليد 19 مدل خودروي داخلي متوقف مي‌شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون