• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5820 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد

محمدرضا طالقاني در گفت‌وگو با «اعتماد» از كشتي در المپيك و انتخاب وزير ورزش مي‌گويد

كار عاطفي رييس‌جمهور كه رفت ديدن كشتي‌گيران بسيار قشنگ بود

دادكان، صفايي‌فراهاني، رسول خادم و صالحي‌اميري گزينه‌هاي خوبي براي وزارت ورزش هستند

روزبه‌ دلاور

كشتي پرافتخارترين رشته ايران در تاريخ مسابقات المپيك به حساب مي‌آيد، رشته‌اي كه در هر دوره از المپيك به تنهايي رنكينگ ورزش كشورمان را ارتقا مي‌بخشد و با افتخارآفريني‌هاي كشتي‌گيران ما دل ملت هم شاد مي‌شود. رشته پهلواني كه ورزش اول كشور ما به حساب مي‌آيد و پير و جوان و زن و مرد از قديم تا به امروز به آن علاقه دارند. اما تا چند روز ديگر كشتي‌گيران ما بايد در پاريس به مصاف رقباي خود بروند از همين حالا دل تو دل مردم نيست! كشتي‌دوستان منتظر هستند تا ببينند حسن يزداني بعد از خداحافظي تيلور در المپيك چه كار مي‌كند؟ عموزاد و زارع به شگفتي‌سازي خودشان ادامه مي‌دهند؟ امامي و آذرپيرا مي‌توانند غول‌كش اوزان‌ خود باشند؟ در فرنگي هم خيلي‌ها منتظر كشتي سعيد اسماعيلي و ميرزازاده هستند تا رقابت‌هاي اين دو را در كنار هم‌تيمي‌هايي آنها، محسن‌نژاد در ۶۰ كيلوگرم و كاوياني‌نژاد در ۷۷ كيلوگرم و مهمدي و ساروي به ترتيب در اوزان ۸۷ و ۹۷ كيلوگرم تماشا كنند. با شرايطي كه بچه‌هاي ما دارند كه خيلي‌ها اميدوارند كشتي‌گيران بتوانند ۳، ۴ مدال خوشرنگ به گردن بياويزند، اگرچه عليرضا دبير، رييس فدراسيون اعتقاد دارد بازار نيست كه بروند و ۴ تا مدال بگيرند! براي بررسي بيشتر با محمدرضا طالقاني، پيشكسوت و رييس اسبق اين فدراسيون تماس گرفتيم. در ادامه‌ گپ و گفت اختصاصي «اعتماد» با طالقاني را مي‌خوانيد.

 

در آستانه شروع المپيك به ما بگوييد چه خبر از كشتي؟

خيلي وقت است از كشتي دور هستم و خبرها را از طريق دوستانم مي‌شنوم، اما به نظرم باز هم بيشتر اميد به كشتي است و كشتي‌گيران هم خواسته مردم را تامين مي‌كنند. در حال حاضر بيشتر از ده، يازده سهميه در المپيك نداريم، ‌اما حداقل ۴ مدال از فرنگي و آزاد مي‌گيريم تا باعث خوشحالي مردم شوند و يقين بدانيد از اين مدال‌ها، طلاي ناب بازي‌ها هم هست.

اما رييس فدراسيون در آخرين مصاحبه‌اش چندان خوشبين نبوده و حتي به طعنه گفته مگر بازار سيداسماعيل است كه برويم چهار مدال بگيريم! اميدواري شما بر چه اساسي است؟

من ۵۰ سال است كه در كشتي هستم، اما الان دور افتادم و دنبال چالش و اين حرف‌ها نيستم. اما نظر خودم را مي‌گويم به خاطر اينكه من خيلي بيشتر از خيلي‌ها كشتي را دوست دارم و يقين دارم بچه‌ها خيلي بهتر از بقيه كشتي‌گيران در دنيا هستند. يادت باشد نماينده ۸۰ ميليون ايراني هستند كه دل‌شان پشت اين بچه‌هاست. البته پشت همه ورزشكاران است، اما كشتي يك تافته جدا بافته است و يقين بدانيد ما بهترين رنگ مدال‌ها را در كشتي داريم. غرور مردم ما با گرفتن مدال ارضا مي‌شود و اهتزاز درآوردن سرود و پرچم ما. يقين بدانيد باز هم آبروي اين مملكت را ورزش مي‌خرد آن هم بيشتر از همه در كشتي.

فكر مي‌كنيد شرايط براي كسب موفقيت فراهم بوده تا بچه‌ها بتوانند بهتر از المپيك قبلي كار كنند؟ 

بچه‌ها هم در آزاد و هم فرنگي خوب بودند.‌در المپيك قبل هم حداقل مدال را آوردند. نسبت كل كاروان را در نظر بگيريد تا بگوييم كشتي انتظارات را برآورده كرده يا نكرده. بله ممكن است يك جايي بد بياورند، اما در نهايت كشتي يك سرمايه بسيار عظيمي است و بچه‌هاي اين دوره هم بدون حرفي و با عشق تمام مي‌روند و ان‌شاءالله باعث‌ خوشحالي و غرور ملي و آبروي مملكت مي‌شوند.

عملكرد نفر به نفر را نمي‌خواهيم ارزيابي كنيم، اما روي حسن يزداني حساب ويژه باز كردند. شما فكر مي‌كنيد يزداني مي‌تواند طلاي پاريس را به افتخاراتش اضافه كند؟

همه ايران به يزداني اميدوارند به خاطر اينكه در حال حاضر باتجربه‌ترين و بهترين است. خودش يك مربي كامل است براي خودش. كسي كه ۱۱ تا مدال مي‌گيرد اصلا درباره هيچ چيز او نمي‌شود صحبت كرد غير از اينكه‌ با همه‌ وجودش مي‌رود كه براي اين مملكت مدال بگيرد. او هيچ حرفي هم نمي‌زند به خودش واگذار كنيد، بقيه بچه‌ها هم ‌همين‌طور و يقين بدانيد بهترين ‌مدال‌ها را براي مملكت‌مان مي‌گيرند. بچه‌هاي ما همگي اصيل و پر از تجربه هستند، ان‌شاءالله مدال‌هاي رنگارنگي را هم كسب مي‌كنند .

وضعيت كشتي‌گيران ديگر كشورها به خصوص امريكايي كه پيشرفت زيادي داشتند، در المپيك را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

همه كه نمي‌روند بخوابند! همه‌ مي‌روند كار مي‌كنند و امريكا هم تازه فهميد بايد بيشتر روي كشتي سرمايه‌گذاري كند، چون چند دوره است كه روسيه هم ‌به اين مسابقات نمي‌آيد. آنها بيشتر سرمايه‌گذاري كردند و همه در حال كار كردن هستند، اما به نظر من در بين تمام تيم‌ها باز هم تيم‌ ما بهتر است، چون چند سفر خارجي و مسابقات مختلف رفتند و كشتي‌گيران ما بيشتر از كشورهاي ديگر تجربه دارند. كشتي‌گيراني ‌مثل زارع و يزداني و همه و همه بچه‌ها بوي طلا مي‌دهند. باور كنيد راست مي‌گويم كه تيم كشتي ما خيلي خوب و باتجربه است و اميدوارم به حق‌شان برسند.

نظر شما درباره حضور رييس‌جمهور در اردوي تيم كشتي چيست؟

اين كار عاطفي آقاي پزشكيان بسيار كار قشنگ و به موقعي بود كه اثرگذار است. حضور مسوول اجرايي اول مملكت براي بچه‌ها اهميت زيادي دارد و اثرگذار است . وقتي از دهان رييس‌جمهور مي‌شنوند كه چشم مردم به موفقيت اينهاست متوجه مي‌شوند كه كارشان مهم است و توجه مي‌شود.

سوال خارج از بحث نظر شما درباره افرادي كه از آنها به عنوان وزير آينده ورزش اسم مي‌برند، چيست؟

درباره كابينه صحبت نمي‌كنم، چون تخصصي ندارم البته من براي اين مملكت هستم. همه مردم مي‌توانند درباره تمام مسائل صحبت كنند، اما خب تخصص من فقط در ورزش است و دوست دارم در اين باره صحبت كنم. نظرم درباره وزير آينده صفايي‌فراهاني و رسول خادم و محمد دادكان و صالحي‌اميري است. از نظر من در مجموع يكي انتخاب شود كه حداقل با ورزش باشد. من ورزش را دوست دارم و نظرم را ورزشي مي‌گويم، چون دلم مي‌خواهد يكي كار كند كه ورزشي باشد.

صحبت خاصي مانده؟

در اين برهه از زمان كه در آخرين روزهاي اعزام ورزشكاران ‌به المپيك است از مسوولان مي‌خواهم كه اگر مي‌خواهيد طلا بگيريم و پرچم مقدس كشورمان در پاريس به اهتزاز درآورده شود هر چه در توان داريد در اين چند روز بگذاريد و حمايت كنيد و ما هم دعا براي بچه‌ها مي‌كنيم كه چهار سال يك آب خنك ‌نخوردند تا از فرم خاص بيرون نروند و روز بعد از مسابقات با دست پر برگردند و باعث خوشحالي مردم مملكت‌مان شوند. مردمي كه خيلي نياز دارند يك لبخند روي لب‌شان باشد و اين حق را دارند و بچه‌هاي ما هم اين پتانسيل را دارند كه با موفقيت‌شان دل مردم را شاد كنند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون