• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5820 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد

مقصدي دلچسب براي سفرهاي مردادي

گذار در بهشت طبيعت‌گردي ايران

نامش با زيبايي لاله‌هاي واژگون گره خورده است، با كوهرنگ و شكوهش، با آبشارهاي باشكوه و تالاب‌هاي زيبايش، با غارهاي پر رمز و راز و رودهايي كه هنوز مي‌توان خروش را در رگ‌هاي‌شان پيدا كرد. سرزمين سرسبز و خرمي كه زاينده‌رود از آن سرچشمه مي‌گيرد. بسياري آن را بهشت طبيعت‌گردي ايران مي‌نامند و چه صفتي برازنده‌‌تر از اين براي چهارمحال و بختياري. مرداد ماه زمان مناسبي براي سفر به خنكاي طبيعت كوهستاني و بهره‌مندي از زيبايي چشمه‌ها و آبشارها و غارهاي چهارمحال است. هر چند زيبايي ارديبهشتي كوهرنگ با رويش لاله‌هاي واژگون تجربه منحصربه‌فردي از سفر به اين نقطه از سرزمين ايران خلق مي‌كند. 
علاقه‌مندان به تجربه‌هاي هيجان‌انگيز قطعا از تورهاي رفتينگ روي رودخانه «ارمند» لذت خواهند برد. ارمند كه نام ديگر آن «كارون عليا» است تا استان‌هاي جنوبي جريان دارد و در خوزستان با نام «كارون» مي‌شناسيمش. تورهاي هيجان‌انگيز بر تن خروشان اين رودخانه در فصول گرم سال مخاطبان خاص خود را دارد. البته تجربه رفتينگ در ارمند نياز به همراهي با راهنماهاي حرفه‌اي دارد، چرا كه در درجه‌بندي‌هاي تعيين ميزان خروشان بودن رودخانه‌ها، درجه سختي ارمند بين ۲.۵ تا ۴ تعيين شده و جزو رودخانه‌هايي است كه قايق‌سواري در آن نياز به مقداري تجربه و تسلط يا همراهي با افراد حرفه‌اي دارد. اين رودخانه در شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختياري و در فاصله ۱۶۰ كيلومتري جنوب شهركرد قرار دارد و امكان كمپينگ و اقامت در اقامتگاه‌هاي بومگردي روستاي دره ياس براي مسافران فراهم است. 
در شمال روستاي دره ياس و در نزديكي روستاي ده‌چشمه شهر فارسان، تفرجگاه باصفاي «پيرغار» قرار دارد كه در آن مي‌توان گرماي داغ مرداد را به فراموشي سپرد. اين منطقه با آبشارهاي زيبا و طبيعت ناب كوهستاني مي‌تواند يك روز از سفر شما را به خود اختصاص دهد. در سفر به پيرغار علاوه بر بهره‌مندي از طبيعت مي‌توانيد بخشي از تاريخ معاصر ايران را با كمك كتيبه‌هاي قاجاري موجود در اين منطقه مرور كنيد. سه كتيبه سنگي در دامنه زاگرس و منطقه پيرغار به خط فارسي و از زبان دو تن از رهبران بختياري مشروطه (سردار اسعد و سردار ظفر) نگاشته شده‌ و بخشي از تاريخ مشروطه را روايت كرده‌اند. 
چنته چهارمحال و بختياري پر از تجربه‌هاي ناب براي ميهمانان تابستاني است. روستاي سرآقا سيد با معماري خاص و فرهنگ بومي غني خود مي‌تواند تجربه يك روستاگردي دلنشين را رقم بزند. معماري ويژه و پلكاني اين روستا كه بر تن زاگرس بنا شده، چشم‌اندازي زيبا از آن را پيش چشم مسافران قرار مي‌دهد و جريان آرام زندگي در روستا مي‌تواند لحظاتي انسان را از هياهوي زندگي در عصر سرعت و تكنولوژي رها كند و به آرامش و سكوت روستا مهمان كند. فرهنگ اصيل مردم اين روستا كه توانسته‌اند در گذر روزگار آن را همچنان حفظ كنند از ديگر جاذبه‌هاي سر آقا سيد است. 
سفر به چهارمحال و بختياري بدون ديدن تالاب‌ها و آبشارهاي آن لطفي ندارد. اين استان 6 تالاب مهم دارد كه محل زيست پرندگان و گونه‌هاي مختلف جانوري است. سولقان، گندمان، علي‌آباد، چال‌تر، چال خشك، دهنو و چغاخور از جمله مهم‌ترين تالاب‌هاي اين استان هستند. تالاب چغاخور در مجاورت شهر بروجن يكي از ديدني‌ترين مناظر طبيعي استان است به ويژه در تابستان كه عشاير بختياري حاشيه آن را با سياه چادرهاي خود زينت مي‌بخشند. جاذبه‌هاي گردشگري و اقامتگاه‌هايي در اطراف اين تالاب قرار دارد كه قرار دادن تماشاي آن را در برنامه سفر به اين استان تسهيل مي‌كند. نزديكي تالاب‌هاي علي‌آباد، گندمان و سولقان به چغاخور هم اين امكان را مي‌دهد كه در زمان كوتاهي از ديگر تالاب‌هاي مهم چهارمحال و بختياري هم ديدن كنيد. 
بهشت طبيعت‌گردي ايران تنها با توجه به ضوابط و اصول طبيعت‌گردي و احترام به طبيعت است كه مي‌تواند بهشت باقي بماند. بهتر است در سفرهاي‌مان به طبيعت به ويژه در فصل تابستان بيش از گذشته به حفاظت از طبيعت و مناظر زيباي آن توجه كنيم و فرزندان و كودكان همراه خود را هم با اين فرهنگ بيشتر از هميشه آشنا كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون