• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۰ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5823 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۰ مرداد

آقاي رييس‌جمهور به دوربين نگاه كنيد

سيدمحمدرضا احمدي

حالا كه مراسم تنفيذ و تحليف رييس‌جمهور منتخب برگزار شد و رسما فعاليت اجرايي آغاز مي‌شود، ذكر چند نكته ضروري به نظر مي‌رسد؛ رييس‌جمهور محترم در اولين گام بعد از مراسم تنفيذ اقدام به تعيين معاون اول كرد كه اقدام و انتخابي بسيار خردمندانه بود، به نظر مي‌رسد وظايف حوزه كارگروه‌هاي مشورتي نيز پايان يافته و گزينه‌هاي پيشنهادي ارايه شده است. اكنون چند قدم كليدي و مهم در اولويت قرار دارد؛ در روزهاي اخير، آماري از اوضاع اقتصادي دولت توسط مسوولان ذي‌ربط ارايه شد؛ اينك وظيفه بسيار خطير اين است كه قبل از شروع به فعاليت دولت جديد، گزارشي از وضع موجود اقتصادي، سياسي، فرهنگي، اجتماعي، فناوري و ... توسط رييس‌جمهور ارايه شود. همه خانواده مردم ايران بايد بدانند امروز كه تغييري اساسي در شيوه و اداره اجرايي كشور ايجاد شده است و انتظار تغيير در تمامي ابعاد وجود دارد، دولت جديد گام بر چه زمين فعاليتي مي‌گذارد؟ آيا واقعا ميزان موجودي خزانه 5/10 هزار ميليارد تومان به روايتي (با احتساب 8 هزار ميليارد تومان طلب از سازمان هدفمندي يارانه‌ها) 5/18 هزار ميليارد تومان است يا به روايت رييس سازمان برنامه و بودجه، خزانه با 30 هزار ميليارد تومان تحويل دولت مي‌شود؟ نكته حايز اهميت اين است كه در ابتداي شروع به كار دولت به نظر نمي‌رسد اين اعداد معني اسب زين شده را به ذهن متبادر كنند، در مورد برخي ديگر از آمارهاي منتشر شده از وضعيت فعلي اقتصادي كشور نيز همين شرايط حاكم است. در روزهاي اخير درباره آمارهاي روزهاي آغازين تحويل دولت به دولت سيزدهم در سال 1400، اعداد مقايسه‌اي متعددي منتشر شده كه چندان نياز به صحت‌سنجي نيست (اينكه در سال 1400، نرخ ارز، نرخ اجاره مسكن، نرخ مايحتاج روزانه مردم، نرخ حمل و نقل جاده‌اي و هوايي و نرخ تورم به چه ميزان بوده و حالا كه زمان تحويل به دولت جديد است، به چه ميزان است) وآنچه واضح است بيان كردنش چندان دردي دوا نمي‌كند جز اينكه احتمالا راويان را متهم به سياه‌نمايي كند.

اما آقاي رييس‌جمهور به ‌شدت به شما توصيه مي‌كنم در يك برنامه زنده تلويزيوني رودرروي مردم ايران، به دوربين نگاه كنيد و بگوييد؛ اولا دولت را با چه ميزان متغيرهاي اقتصادي تحويل مي‌گيريد، ثانيا در چه شرايطي از فيلترينگ و سرعت اينترنت دولت را تحويل مي‌گيريد، ثالثا در چه شرايطي سياست خارجي و تعاملات منطقه‌اي و جهاني را تحويل مي‌گيريد، رابعا در چه شرايطي فضاي فرهنگي و رسانه‌اي را تحويل مي‌گيريد.

آقاي رييس‌جمهور، همان‌گونه كه به سرعت اركان دولت را ترميم مي‌كنيد، بخشي را در نهاد رياست‌جمهوري به پايش روزانه وعده‌هاي دوران انتخابات اختصاص دهيد. حافظه بيدار و فعال رسانه‌اي، پايش دولت شما را آغاز كرده است، قطعا اين به معناي درخواست‌هاي بي‌منطق و عاجل از شما و دولت‌تان نيست، ليك به عنوان يك دانش‌آموخته اقتصاد، به خوبي درك مي‌كنم كه هر تغيير در سياست‌هاي مختلف لاجرم براي نمايان شدن آثار آن، نيازمند زمان خواهد بود.

آقاي رييس‌جمهور؛ به دوربين نگاه كنيد و بار ديگر در ساحت مردم شريف ايران بر پيمان‌هايي كه در دوران انتخابات بسته‌ايد، تاكيد كنيد و بدانيد چه آنهايي كه به شما راي داده‌اند و چه آنهايي كه به رقباي شما راي داده‌اند و چه آنهايي كه جزو جامعه 50 درصدي هستند، امروز از شما و دولت‌تان توقع ايجاد شرايطي بهتر از گذشته را دارند و ميثاق‌شان با شما، براي ايران است.
دكتراي اقتصاد

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون