• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۰ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5823 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۰ مرداد

نقشه تورم خوراكي‌ها در تير ۱۴۰۳

در تيرماه امسال، بالاترين تورم نقطه به نقطه خوراكي‌ها در خراسان رضوي به ثبت رسيده است. در مقابل، كمترين تورم نقطه به نقطه اقلام خوراكي متعلق به سيستان و بلوچستان بوده است. 
به گزارش اكوايران، تورم نقطه به نقطه خوراكي‌ها در كل كشور طي تير ماه ۱۴۰۳ به سطح ۲۶.۳ درصد رسيده كه نسبت به خرداد ماه نيم واحد درصد بالاتر رفته است؛ بنابراين در كل كشور افزايش قيمت اقلام خوراكي در تير ۱۴۰۳ نسبت به تير سال ۱۴۰۲ با سرعت بالاتري در مقايسه با خرداد در حال وقوع بوده است. اين مساله براي تمام استان‌ها به يك شكل نبوده است. تورم نقطه‌اي خوراكي‌ها در خراسان رضوي بالاترين و در سيستان و بلوچستان پايين‌ترين نرخ را به ثبت رسانده است.
تورم نقطه به نقطه خوراكي‌ها بيانگر اين است كه قيمت يك سبد يكسان از خوراكي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات مورد مصرف خانوار در هر ماه چند درصد نسبت به همان ماه در يك سال قبل تغيير كرده است.
اين نرخ در خراسان رضوي ۳۰.۹ درصد بوده كه از ساير استان‌ها بالاتر است. اين نرخ نسبت به خرداد ماه ۰.۷ واحد درصد افزايش يافته است. در رتبه دوم، اصفهان قرار گرفته كه در آن تورم نقطه به نقطه خوراكي‌ها به ۳۰.۸ درصد در تير ماه رسيده است. در جايگاه سوم نيز استان سمنان با نرخ ۳۰.۴ درصدي قرار گرفته است.
در ميانه اين طيف، استان‌هايي مثل تهران، قم و گلستان قرار گرفته‌اند كه تورم نقطه به نقطه خوراكي‌ها در آنها به ترتيب برابر با ۲۷.۱ درصد، ۲۶.۲ درصد و ۲۵.۸ درصد اعلام شده است. همچنين، اين نرخ در كهگيلويه و بوير احمد به ۲۶ درصد رسيده است. اين استان در تير امسال شاهد بيشترين افزايش در تورم نقطه‌اي خوراكي‌ها (۳ واحد درصد) نسبت به خرداد ماه بوده است.
در سوي ديگر اين طيف، استان سيستان و بلوچستان قرار گرفته كه تورم نقطه به نقطه خوراكي‌ها در آن ۱۶.۶ درصد برآورد شده است. سيستان و بلوچستان تنها استاني است كه اين نرخ در آن توانسته به كمتر از ۲۰ درصد در تير ماه سال جاري برسد. اين اتفاق در حالي رخ داده كه اين نرخ ۱.۲ واحد درصد نيز نسبت به خرداد بالاتر رفته است. 
در مجموع، از ميان ۳۱ استان كشور، تورم نقطه به نقطه خوراكي‌ها در ۱۸ استان نسبت به خرداد ماه افزايش يافته، در يك استان ثابت مانده و در ساير استان‌ها نسبت به خرداد كاهش يافته است. شديدترين اُفت نيز ۱.۴ واحد درصد بوده كه مربوط به مازندران است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون