• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5824 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۱ مرداد

600 ميليارد تومان به بورس تزريق مي‌شود

دستور بورسي عارف پس از ترور

معاون اول رييس‌جمهور با صدور دستور ويژه و فوري براي حمايت از بازار سرمايه، خواهان تزريق منابع مالي از دو طريق صندوق توسعه ملي و بانك‌ها شد. شاخص بورس در روز گذشته به دليل ترور اسماعيل هنيه در تهران با سقوط بيش از 51 هزار واحدي مواجه شد كه سهامداران از دولت جديد انتظار داشتند و دارند با رويه‌اي درست و منطقي، زمينه خروج از بحران سه سال اخير را فراهم كند. بر اين اساس، روز گذشته محمدرضا عارف، معاون اول رييس‌جمهور دستور ويژه‌اي مبني بر حمايت از بازار سرمايه داد تا از طريق واريز وجه از صندوق توسعه ملي به صندوق تثبيت بازار و واريز وجه بانك‌ها به صندوق توسعه بازار، عملي و منجر به بر طرف شدن نگراني سهامداران شود.
مهدي غضنفري، رييس هيأت عامل صندوق توسعه ملي در اين باره گفته است كه حمايت مالي صندوق توسعه ملي، با هدف سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه، تا روز شنبه 13 مرداد، مبلغ 600 ميليارد تومان واريزي انجام خواهد شد. به گفته وي ديروز مبلغ 100 ميليارد تومان به حساب صندوق تثبيت بازار سرمايه واريز شد و مبلغ 500 ميليارد تومان نيز در روز شنبه واريزي خواهد داشت.  در 3 سال اخير بيش از 14.3 همت به حساب صندوق تثبيت بازار سرمايه واريز شده است و با اين مبلغ واريزي جديد 600 ميليارد توماني، مجموع اين عدد به حدود 15 همت خواهد رسيد. گشايش ديروز بازارها چند ساعت بعد از انتشار خبر ترور ناجوانمردانه اسماعيل هنيه، رييس دفتر سياسي حماس، با واكنش‌هاي هيجاني روبه‌رو بود. بورس تهران با افت شديد قيمت مواجه شد و بازار غيررسمي ارز، جهش قيمت‌ها را تجربه كرد. سطح تنش در بازارهاي جهاني نيز بالا رفت و قيمت نفت و طلا نيز با افزايش همراه شد.
خبرگزاري «تسنيم» نيز در اين باره نوشت كه «روز گذشته همزمان با ترور شهيد اسماعيل هنيه، رييس دفتر سياسي حماس در تهران، دلال‌هاي ارزي به تكاپو افتادند تا بار ديگر بر طبل نوسانات ارزي بكوبند و از آب گل‌آلود ماهي بگيرند.»
به نوشته اين خبرگزاري هرچند تجربه نشان داده كه افزايش تنش‌هاي سياسي همواره منجر به واكنش بازارها مي‌شود ولي نمي‌توان منكر نقش دلال‌ها و سوداگران در تشديد نوسانات قيمتي بازارها شد؛ نكته مهم در ماجراي شهادت اسماعيل هنيه در تهران، تكاپوي دلالان ارزي براي تحقق اهداف سوداگرانه‌شان است. از همان ساعات نخست اعلام خبر شهادت اسماعيل هنيه دلال‌هاي ارزي و كانال‌هاي تلگرامي دست به كار شدند تا با تشديد نوسانات در بازار ارز دلار را بار ديگر به كانال‌هاي بالاتر برسانند. كارشناسان بازار توصيه مي‌كنند كه در چنين شرايطي مردم از ورود هيجاني به بازار خودداري كنند چرا كه تجربه نشان داده بعد از التهابات سرعت كاهش دلار بيشتر مي‌شود. درگيري‌هاي سياسي كه اوایل امسال به عمليات نظامي ايران عليه رژيم صهيونيستي منجر شد هرچند براي مدت كوتاهي دلار را بالا برد اما بازار بلافاصله از هيجانات عبور كرد و دلار به 57 هزار تومان هم رسيد. از همين رو توصيه مي‌شود مردم در روزهاي پرنوسان از معاملات غيرضروري پرهيز و با احتياط عمل كنند. سيدحميد حسيني، دبيركل اتاق مشترك بازرگاني ايران و عراق نيز در گفت‌وگو با تسنيم، در مورد شهادت اسماعيل هنيه، رييس دفتر سياسي حماس و تاثير آن بر التهابات بازار ارز اظهار داشت: طبيعتا نمي‌توان گفت چنين اتفاقاتي كه آثار سياسي و منطقه‌اي به همراه دارد در بازارهاي مختلف بي‌تاثير است؛ حتي بازار جهاني نفت هم با افزايش دو درصدي قيمت مواجه شد كه آن هم بسيار طبيعي بود؛ اما واقعيت اين است كه نوسانات اينچنيني كاملا مقطعي و زودگذر است، چرا كه معادلات بزرگ و مهم سياسي و منطقه‌اي را تغيير نخواهد داد.
وي با اشاره به وضعيت مناسب ارزي كشور در سال جاري كه بسيار مناسب‌تر از سال گذشته است، تاكيد كرد: نبايد التهابات احتمالي بازار ناشي از رخدادهاي سياسي را بلندمدت دانست. ما در سال جاري شاهد افزايش صادرات غيرنفتي و همچنين افزايش درآمد صادرات نفتي بوديم؛ به ‌طوري‌كه ميانگين ماهيانه درآمدهاي نفتي ما در سال گذشته 3 ميليارد دلار بود كه در سال جاري به 4 ميليارد دلار رسيد. مطمئنا همين موضوع در كنترل و مديريت بازار ارز بسيار مهم و تعيين كننده است.
دبيركل اتاق مشترك بازرگاني ايران و عراق با تاكيد بر اينكه التهاب بازار ارز به هيچ عنوان پايدار و طولاني نيست، گفت: مطمئنا اين اتفاق در روند طبيعي بازار ارز تاثير چنداني ندارد و تجربه نشان داده هيجانات زودگذر خيلي زود هم تخليه خواهد شد. ضمن اينكه مردم به خوبي با اين وضعيت آشنا هستند و مي‌دانند هجوم بردن به بازار ارز در اين شرايط به هيچ عنوان به سودشان نيست و چيزي جز ضرر و زيان در انتظارشان نخواهد بود. حسيني با اشاره به شباهت تنش‌هاي كنوني داخلي و منطقه‌اي با سال‌هاي اوايل انقلاب گفت: اوايل انقلاب نيز مدام شاهد ترور و اتفاقات اينچنيني بوديم كه در نهايت نه تنها معادلات كشور و حتي منطقه را تغيير نداد، بلكه تاثير خاص و بلندمدتي نيز بر بازار و اقتصاد كشور نداشت. در نتيجه بايد گفت تنها ماحصل اين اتفاقات، موج رواني و هيجاني در بازار است كه دوام زيادي ندارد و خيلي زود فروكش خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون