• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۰ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5826 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۴ مرداد

پيشكسوت كشتي ايران در گفت‌وگو با «اعتماد»:

بهروز ياري: اميدوارم خدا قرعه ‌خوبي به بچه‌ها بدهد!

هميشه در المپيك فشار رواني روي كشتي‌گيرها وجود دارد

روزبه  دلاور

به گزارش «اعتماد» تيم ملي كشتي آزاد و فرنگي كشورمان براي شركت در بازي‌هاي المپيك عازم پاريس شدند. كشتي‌گيران پر افتخار ايراني عزم‌شان را جزم كرده‌اند تا بتوانند با افتخار‌آفريني پرچم كشورمان را به اهتزاز درآورند و دل مردم را شاد كنند. اگرچه همه مي‌دانيم كسب مدال در مسابقات المپيك تا چه حد دشوار است اما از گوش‌شكسته‌هاي با غيرت ايراني همواره انتظار افتخارآفريني داريم. براي بررسي شرايط تيم‌ملي‌كشتي كشورمان با بهروز ياري يكي از پيشكسوتان و كارشناسان اين رشته گپ و گفتي ترتيب داديم كه در ادامه مي‌خوانيد.

 

وضعيت ملي‌پوشان فرنگي كشورمان در آستانه المپيك چطور است؟

شناخت زيادي روي حريفان كشتي فرنگي ندارم اما فكر مي‌كنم اسماعيلي مي‌تواند روي سكو برود. در سنگين‌وزن هم ميرزازاده اگر خودش را درگير كشتي با لوپز نكند شايد بتواند يكي از سكوهاي سه‌گانه را براي خودش داشته باشد. ساروي بسيار كشتي‌گير خوبي است اما حس مي‌كنم آن شادابي و طروات چهارسال قبل را ندارد. به اسماعيلي براي كسب مدال اميد داريم چون حريف مستقيمش در ايران، گرايي بوده كه سابقه قهرماني در المپيك دارد. وقتي تلاش مي‌كند از گرايي بگذرد در قواره المپيك مي‌تواند خودش را نشان بدهد اما ساروي رقيب مستقيمي در اين سال‌ها نداشته و در حاشيه ‌امنيت بوده. البته اميدوارم اشتباه كرده باشم. كاويان‌نژاد هم كشتي‌گير خوب و جواني است؛ اگر خدا ياري كند فرنگي ما حداقل سه‌ مدال دارد.

در فرنگي معمولا در وزن‌هاي پايين‌تر كشتي‌گيراني داشتيم كه در مسابقات مهم موفق بودند. محسن نژاد در ۶۰ كيلو مي‌تواند افتخار‌آفريني كند؟

بعيد مي‌دانم‌! اميدوارم اشتباه كنم اما مسابقات المپيك تقابل زشت و زيبا است چون تعدادي از كشتي‌گيرها از منتخب قاره‌ها مي‌آيند. مثلا آفريقا يا امريكاي جنوبي نمايندگاني مي‌فرستند كه خيلي قوي نيستند اما كشتي‌گيراني كه از كشورهاي صاحبنام كشتي مي‌آيند و عمدتا متمايز با قهرماني جهان حضور پيدا مي‌كنند. المپيك يك ميدان جنگ كهكشاني است و اينها آماده‌تر از پيش‌بيني‌هاي ما شركت مي‌كنند‌. در طول ۷۶‌ساله گذشته بيش‌تمريني بلاي جان كشتي‌گيران ما بود. اميدوارم امسال سنت‌شكني شود و بچه‌ها سرحال‌تر از گذشته گام به مسابقات بگذارند و بتوانند حريفان خود را پشت سر بگذارند.

درباره وضعيت مهمدي و اسماعيلي هم نظر خودتان را بگوييد.

اسماعيلي اين كشتي‌گير خوزستاني اگر مغرور نشود و عطش قهرماني داشته باشد هيچ بعيد نيست يكي از طلايي‌هاي ايران در المپيك باشد. در مورد مهمدي در رنكينگ هم‌ اگر نگاه مي‌كنيد در رتبه يك يا دو نيست. حالا بايد ديد رقباي او در چه سطحي هستند چون كاتا كه نمي‌خواهند بزنند، اينجا يك رقابت است.

پيش بيني شما از نتيجه ملي پوشان فرنگي چيست؟

بين دو تا سه مدال بايد داشته باشيم. در قواره سه مدال هستيم! بعد از لندن كه سه طلا گرفتيم اميدوارم امسال پر افتخارترين تيم در تمام ‌ادوار باشيم.

كاروان كشورمان تا حالا مدالي كسب نكرده. اين موضوع اگر ادامه‌دار باشد روي كشتي‌گيرهاي ما فشار رواني ايجاد مي‌كند؟

قطع به يقين همين‌طور است! در المپيك‌۲۰۰۰ وقتي تيم بدون مدال بود رضازاده و توكلي در وزنه‌برداري قبل از بازي‌هاي كشتي طلا گرفتند و اين‌بار رواني از دوش كشتي‌گيرها برداشته شد و ديديد كه دبير طلا گرفت و امير خادم هم تا يك‌قدمي كسب مدال پيش رفت. فشار رواني هميشه در سال‌هاي قبل روي كشتي بوده اما آنچه مشخص است اميدوارم دمل چركي آسيب‌ديدگي گريبان اينها را نگرفته باشد.

بيشتر توضيح مي‌دهيد؟

در مصاحبه قبلي‌ام با جرايد عرض كردم وقتي كشتي‌گيري در طول دو يا سه‌ماه گذشته انتخاب مي‌شود نفرات دوم كمتر در اردو حضور پيدا مي‌كنند‌ به‌طوري كه انگيزه‌اي براي مسابقات ندارند وقتي از قبل انتخاب مي‌كنيم اين يك چاقوي دو دم است! اگر انتخاب نكنيم اين انگيزه براي مسابقات جهاني نيست. به هر حال اين چرخه‌اي كه فدراسيون كشتي و دبير آن را برگزار مي‌كند يك نقطه سياهي دارد كه كشتي‌گيري كه آسيب مي‌بيند ديگر نفرات در حال و هواي مسابقات نيستند به همين دليل مي‌بينيم كشتي‌گير سنگين‌وزن ما در مصاحبه قبلي‌اش گفت يك آسيب‌ديدگي دارم و اميدوارم باعث نشود كه نتوانم افتخار‌آفريني كنم! بعد از آن حسن يزداني هم كتفش را عمل كرد. حالا بهبودي نسبي حاصل شده و فشار رواني كمتري به دليل عدم حضور تيلور روي او است. حسن بقيه رقبايش را حداقل به تعداد انگشتان يك دست شكست داده و در طول ۹ سال گذشته بي‌مدال برنگشته؛ اميدواريم كه در ۸۶ کیلو طلا كسب كنيم.

شرايط بقيه آزادكاران را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

در وزن ۷۴ يونس امامي، عدم حضور رقيب اصلي و حالا بازگشت او چالش رواني براي يونس خواهد داشت. تعداد كشتي‌گيراني كه در ۷۴ و ۶۵ هستند به مراتب بيشتر از ساير اوزان است. درباره رحمان عموزاد هم بگويم او بايد قبل از هرچيزي تكليف خودش را با وزن خودش مشخص كند! كشتي‌گير‌ مغول كه بين درجه يك و دو مانده. در مسابقات آسيايي كه تعداد كشتي‌گيرها كمتر بوده و از لحاظ رواني براي كشتي‌گيران ما در آسيا كشتي گرفتن به لحاظ رواني راحت‌تر است مي‌بينيم عموزاد مقابل اين‌كشتي‌گير نتيجه نزديكي را داشت اما همين كشتي‌گير در سال گذشته در مسابقات آسيايي با 10 امتياز اختلاف رحمان را شكست داده. كشتي‌گيرهاي روسي كه در ساير كشورها‌ كشتي مي‌گيرند زنگ خطر را براي عموزاد به صدا در مي‌آورند. در ۵۷ كيلو كه كشتي‌گير شركت‌كننده نداريم تا براي اولين‌بار فرنگي كامل و آزاد با ۵ نفر به مسابقات اعزام شوند.

در ۹۷ كيلو وضعيت آذرپيرا ‌چطور است؟

او از يك خانواده كشتي‌گير به دنيا آمده و پدرش از قهرمان‌هاي سال‌هاي نه‌چندان دور كشتي استان تهران است. درست كه در يك تورنمنت حريف امريكايي و اصلي‌اش را شكست داد اما همين اسنايدر در يك تورنمنت مقابل محمدحسين محمديان ضربه فني شده اما در المپيك محمديان راه به جايي نبرد و همچنان اسنايدر سكونشين مسابقات جهاني ماند. تاج الدينوف، كشتي‌گير روسي هم كه‌در بحرين هست يك سر و گردن از بقيه بالاتر است و اين دو كشتي‌گير براي آذرپيرا خطرناك هستند!

پيش بيني شما به ‌طور كلي از نتايج ملي آزاد در المپيك ‌چيست؟

اميدوارم خداي عليرضا دبير نگاه كند به نمازهاي شبي كه او مي‌خواند و يك تفضل در بحث شانس و قرعه به ما بدهد. البته در مسابقات برون‌مرزي شانس يك‌درصد به درد بچه‌ها مي‌خورد چون يا بايد ۹ صبح كشتي بگيرند يا ۱۱ در فاصله اين ۲ ساعت هيچ اتفاق خاصي رخ نمي‌دهد.‌

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون