• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۰ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5826 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۴ مرداد

فرصتي بهتر از هر زمان ديگر

آسمان پاريس در انتظار ستاره‌هاي كشتي ايران

يونس هميالي

آسمان بدون ستاره جذاب نيست. شبي كه ستاره به چشم نيايد، تنها يك صفحه سياه در ذهن تداعي مي‌كند كه تحمل آن بسيار دشوار و سنگين است. اگر چند شب متوالي مجبور به ديدن اين صفحه سياه باشيم، ديگر براي هيچ شخصي انگيزه‌اي باقي نخواهد ماند كه بخواهد سر را بالا بگيرد و به آسمان خيره شود تا مست زيبايي‌اش شود تا لذت نظاره نشستن در سراپاي وجودش جاري شود و در سفره دلش لحظه‌هاي خوشايندي پديد‌ آيد. اين داستاني بود كه در المپيك براي ما تا امروز رقم خورده است. ما هر چه به آسمان نگاه كرديم تك‌ستاره‌اي نديديم كه بيايد و دل‌مان را روشن كند. حالا منتظريم كشتي‌گيران اين كار را بكنند. ستاره‌هاي آسمان كشتي رهسپار المپيك پاريس شدند تا  نوري در آسمان  بتابانند.

هر 6 كشتي‌گيري كه قهرمان كشتي آزاد در المپيك 2020 توكيو شدند در پاريس غايب هستند كه در تاريخ اين آوردگاه موضوعي بي‌سابقه بوده است. ولي زمان بي‌رحم‌تر از آن است كه اين چيزها  را به  خاطر  بياورد.
تاكوتو اوتوگورو ژاپني در جهاني 2018 بوداپست با غلبه بر باجرانگ هندي خود را به عنوان پديده 65 كيلوگرم به جهان معرفي كرد و در المپيك با توانايي‌هاي بي‌نظيرش مورد تحسين همگان قرار گرفت. اما بعد از آن كم فروغ ظاهر شد و نتوانست به  دوبنده تيم ملي  برسد. 
ديويد تيلور نام‌آورترين چهره كشتي امريكا طي چند سال اخير، در رقابت‌هاي انتخابي نتوانست مقابل آرون بروكس به نتيجه‌اي برسد تا وداع تلخي داشته باشد و هواداران اين عرصه از ديدن دوئل هميشگي و جذاب او با حسن يزداني محروم شوند.  گيبل استيوسون، طلايي فوق سنگين امريكا بعد از المپيك مسير خود را از كشتي جدا كرد. او حتي با قهرماني مقابل ميسون پاريس در انتخابي‌هاي امسال، به دليل بندهاي نوشته شده در قراردادش امكان بازگشت به كشتي را  پيدا  نكرد.
زائوراوگوئف، زائوربك سيداكوف و عبدالرشيد سعدالله‌اف در 57، 74 و 97 كيلوگرم طلايه‌داران كشتي روسيه كه هر سه كشتي‌گير مدعي اصلي سكوي قهرماني در المپيك بودند به دليل جنگ روسيه عليه اوكراين توسط كميته المپيك با محروميت از حضور در اين آوردگاه مواجه شدند. به دنبال اين حكم، فدراسيون كشتي اين كشور هيچ ورزشكاري راهي اين كارزار نكرد. 
در اين مورد بايد گفت سال‌هاست كه جدايي سياست از ورزش تنها يك شعار محسوب مي‌شود و اين دو آنچنان با هم تركيب شده‌اند كه در شرايط امروزي جدايي آنها از همديگر غيرممكن است.  از سوي ديگر در كشتي فرنگي هم موسي اولويف فرنگي‌كار 97 كيلوگرم روسيه كه قهرماني المپيك و جهاني را در ويترين افتخارات خود دارد مانند همتايان خود از حضور در پاريس منع شد. محمدرضا گرايي چهره هميشه مدال‌آور ايران از 2021 تا 2023 در انتخابي مغلوب سعيد اسماعيلي پرانگيزه شد و رضا كايالپ ترك با كوله‌باري از مدال‌هاي رنگارنگ به دليل مثبت شدن تست دوپينگ شانس شركت در اين رقابت‌ها را از دست داد. 
نوشتن اين سطور به آن معنا نيست كه حالا كشتي‌گيران ايران بايد بروند و مدال‌هاي المپيك را درو كنند، بلكه منظور اين است كه شرايط براي درخشش ستاره‌هاي كشتي ايران در آسمان المپيك فراهم است. همه ما اميدواريم كه براي كشتي‌گيران كشورمان مدال‌هاي درخشان با زيبايي وصف‌ناپذيرشان به انتظار نشسته باشند تا شب‌هاي ما تماشايي‌تر از روزها شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون