• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۷ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5829 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۷ مرداد

توضيحات رييس فدراسيون ورزش‌هاي ناشنوايان در مورد احتمال لغو مسابقات ناشنوايان آسيا در تهران

دروغ‌هاي اسراييل روي نيامدن‌ كشورها به ايران ‌تاثير دارد

چين كه دوست سياسي ما است چرا نمي‌آيد؟

روزبه دلاور

به گزارش «اعتماد» با تاييد كنفدراسيون ورزش‌هاي ناشنوايان آسيا قرار بود اين بازي‌ها در مهرماه به ميزباني كشورمان برگزار شود اما هنوز هيچ كشوري به‌طور كتبي اعلام نكرده كه در اين مسابقات شركت مي‌كند! همين مساله باعث شده زمزمه‌هايي به وجود بيايد كه برگزاری اين مسابقات در تهران لغو مي‌شود. تحريم ميزباني كشورمان توسط كشورهاي آسيايي به چه علتي است؟ براي بررسي اين موضوع با مصطفي نكولعل آزاد، رييس فدراسيون ناشنوايان تماس گرفتيم كه در ادامه ماحصل اين گپ و گفت را مي‌خوانيد.

 

در ابتدا بگوييد چه شرايطي پيش آمد تا كشور ما ميزبان بازي‌هاي آسيايي ناشنوايان شود؟

با اين حجم رشته‌ها و تيم‌هاي شركت‌كننده مي‌شود گفت بعد از مسابقات آسيايي تهران كه قبل از انقلاب برگزار شد چنانچه اين رقابت‌ها برگزار شود باشكوه‌ترين بازي‌هايي است كه در ايران برگزار مي‌شود. نكته بعدي اينكه رييس كنفدراسيون آسيا كه يك ايراني است يعني آقاي پُرگر خيلي كمك كرد كه ميزباني به ما برسد. من الان حدود ۵ ماه است كه رييس فدراسيون شدم اما ستاد بازي‌ها از بيش از يك سال پيش به رياست استاندار و با حضور وزير ورزش وقت آقاي سجاد و بعد آقاي هاشمي تشكيل شده ‌است.

چه اقداماتي براي ميزباني انجام داديد؟

هم تمام پيش‌بيني‌ها براي افتتاحيه و اختتاميه و هم هتل تيم‌ها و مدال‌ها و امنيت بازي و بقيه كارها انجام‌ شده است. ما حتي فدراسيون‌هاي شنوا را هم‌ به خط كرديم‌تا مثلا مسابقات فوتبال ما را آقاي تاج برگزار كند يا كشتي را فدراسيون كشتي برگزار كند و بقيه رشته‌ها همين‌طور و ما بيشتر هماهنگ‌كننده باشيم و تيم‌هاي خودمان را آماده كنيم تا در آسيا آبروداري كنيم. تقريبا همه كارها انجام‌شده است، تكواندو و كاراته و تيراندازي ما همين‌طور ساير رشته‌ها در اردو‌ هستند و هزينه مي‌كنيم.

صحبت از لغو مسابقات به دليل عدم شركت كشورهاي آسيايي است؛ تاييد مي‌كنيد؟

آمدن تيم‌ها دست ما نيست و دست كنفدراسيون آسيا است كه بايد به ما ابلاغ كنند‌. من در اينجا از رييس كنفدراسيون تشكر مي‌كنم اما توقع بيشتري از او دارم و مي‌خواهم با ما واضح صحبت كنند! مثلا اعلام كردند كشورهايي كه قصد شركت در بازي‌ها را دارند تا يكم مرداد وقت دارند كه اسامي بازيكنان و رشته‌ها را اعلام كنيد. 10 روز قبل از يكم مرداد كشور ما تمام اسامي خود را اعلام كرد اما از يكم به بعد ديگر آقاي پرگر را نديديم و چندين ايميل زديم تا اينكه ديروز گفتند در جلسه ستاد بازي‌ها مي‌گويند چندتا تيم مي‌آيند. آنجا هم به ما اعلام كرد كه ما دو هفته ديگر هم به كشورها وقت داديم بدون اينكه اعلام كنند چند تا ايميل رسمي آمده و چه تيم‌هايي اعلام آمادگي كردند. آقاي استاندار هم گفته ما بايد حتما سقفي بگذاريم ‌مثلا 10 روز ديگر تا مشخص شود چه تيم‌هايي مي‌آيند و چه تيم‌هايي نمي‌آيند.

علت عدم شركت ‌بعضي از تيم‌ها چيست؟

بعضي تيم‌ها سياسي است و بعضي‌ها فني و بعضي‌ها هم پول ندارند كه بيايند! مگر ما همه مسابقات را مي‌رويم؟ امريكا با آن همه قدرت مگر به همه مسابقات مي‌رود؟ مثلا فلان مسابقات ارزش فني ندارد يا فلان مسابقات پول نداريم و نمي‌رويم! بالاخره انتخاب مي‌كنند و ماهم توقعي نداريم اما توقع ما از آقاي پرگر اين است كه با ما بدون رودربايستي صحبت كند. آنها اعلام كردند دو هفته. رييس ستاد بازي‌ها آقاي استاندار هم گفتند تا 10 روز آينده يا يك روز، دو روز اين طرف آن طرف عيبي ندارد اما اين تيم‌ها بگويند مي‌آيند يا نه.

ممكن است دلايل سياسي دخيل باشد؟

خب انتخاباتي كه ايران برگزار كرد شايد سي، چهل درصد فضا را تلطيف كرد. ما از نظر خودمان مي‌گوييم نسبت به گذشته تعداد شركت‌كننده افت داشته اما در جهان ۵۰ درصد طبيعي است و با راي قاطع رييس‌جمهور ما انتخاب شده. اين موضوع فضا را تلطيف كرد اما يك مقداري ايران‌هراسي توسط اسراييل هست . يادم مي‌آيد انتخابي جام جهاني ۹۸ كه استراليا مي‌خواست به ايران بيايد به آنها گفته بودند با خودتان آب ببريد! بالاخره اينجا خاورميانه است و با كشورهاي مثلا اسكانديناوي فرق دارد و شايد در بعضي چيزها با آنها فرق داريم اما اين‌طوري هم نيست كه آب نباشد. اينها دروغ‌هايي است كه اسراييل روي آن كار مي‌كند. به عنوان يك ايراني بدون اشراف به مسائل سياسي مي‌توانم بگويم اين قسمت هم تاثير داشته است.

در صورت لغو بازي‌ها برنامه شما براي آينده چيست؟

دست ما نيست و كاري از ما برنمي‌آيد. امروز هم در اردو به بچه‌ها گفتم در اصل اين آمادگي شما براي المپيك ۲۰۲۵ ژاپن است كه ناراحت نشوند.بچه‌ها را اميدوار مي‌كنيم و هدف‌گذاري بلند داريم اما خب در دل‌مان ناراحتيم چون اين همه هزينه كرديم و كار كرديم و اين افتخاري است كه مي‌توانستيم در ايران بازي‌ها را برگزار كنيم و به دنيا ثابت كنيم كه ما هم توانايي برگزاري بازي‌ها و هم امنيتش را داريم. من چهار ماه و نيم است كه آمدم بچه‌ها مي‌گويند اصلا بازي‌هاي جهاني هم افتتاحيه و اختتاميه نداشت ما مي‌خواستيم با‌شكوه برگزار كنيم همه دست ما را گرفتند، شهرداري پاي كار آمده اما اگر نشود ديگر فرصت خوبي را از دست داديم.

در صورتي كه بازي‌ها در ايران لغو شود

حاضر هستيد تيم را به كشور ديگر اعزام كنيد؟

تيم من آماده است اما اين را بايد مقامات بالاتر به ما بگويند. وزير ورزش و رييس ستاد بازي‌ها و مقامات سياسي كشور تصميم بگيرند كه شركت كنيم ما هم شركت مي‌كنيم اگر هم نه كه نه. ما تابع هستيم‌.

صحبت پاياني؟

فقط تشكر مي‌كنم. همه زحمت كشيديم و هنوز هم آرزو مي‌كنم ان‌شاءالله تيم‌ها به حدنصاب برسند تا بتوانيم به نحو احسن مسابقات را برگزار كنيم.‌

چند تا كشور قرار بوده شركت كنند؟

۲۰ كشور به صورت شفاهي اعلام كردند! من هنوز سندي ندارم . رييس كنفدراسيون شفاف عمل نكردند. نبايد با استاندار يا وزير كه رودربايستي داشته باشند واضح بگوييد سه تا كشور مي‌خواهند بيايند. ژاپن گفته نمي‌آيم، چين كه دوست سياسي ما است اعلام كرده كه نمي‌آيم! خب نمي‌شود گفت ماجرا صد‌در‌صد سياسي بوده پس چرا چين نمي‌آيد؟ در مورد اينها بايد به موقع برويم گله كنيم! منتها من صدايم به جايي نمي‌رسد. وزير امور خارجه و رييس‌جمهور بروند پيگيري كنند! هنوز هيچ تيمي كتبي اعلام نكرده كه مي‌آيد. مثلا براي المپيك مي‌خواهيم برويم مي‌گويند تا آخر مهر وقت داريد تعداد اسامي را بدهيد و هتل رزرو كنيد. آخر مهر ساعت ۱۲ شب يك ربع بگذرد مي‌گويند سايت بسته شده و ديگر نمي‌توانيد بياييد‌.مگر بازي‌هاي آسيايي با آن فرق مي‌كند؟ در مورد ما هم سايت ما بايد اعلام‌كند تا اين ساعت و اين تاريخ آمديد كه آمديد نيامديد با تيم‌هاي ديگر بازي‌ها شروع شود. آقاي پرگر نمي‌دانم چه رودربايستي دارد كه همه را دنبال خودش مي‌كشد!

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون