• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۸ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5830 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۸ مرداد

يحيي سنوار جانشين شهيد اسماعيل هنيه شد

پيام حماس به اسراييل

يك هفته پس از ترور و شهادت اسماعيل هنيه، رهبر سياسي حماس، اين جنبش يحيي سنوار، رهبر ارشد خود در غزه و طراح عمليات توفان‌الاقصي در 7 اكتبر عليه اسراييل را به عنوان رهبر جديد خود معرفي كرد. اين اقدام با واكنش منفي سران اسراييل مواجه شد. در بيانيه حماس آمده است كه اين جنبش «فرمانده يحيي سنوار را به عنوان رييس دفتر سياسي جنبش و جانشين رهبر شهيد اسماعيل هنيه» انتخاب كرده است. از يحيي سنوار به عنوان فردي ياد مي‌شود كه روابط بسيار نزديكي با ايران دارد. خالد قدومي، نماينده حماس در ايران، سنوار را «انتخابي بر اساس اجماع» خواند كه در ميان همه جناح‌ها و بخش‌هاي اين جنبش محبوبيت دارد و در تصميم‌گيري‌هاي اين گروه از جمله در مذاكرات آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا مشاركت دارد. او در پيامي صوتي به آسوشيتدپرس گفت كه سنوار آرزوهاي سياسي فلسطينيان براي ايجاد كشور و بازگشت آوارگان را مي‌داند، اما همچنان در قامت «رزمنده‌اي سرسخت در ميدان نبرد» فعاليت دارد. به گزارش الميادين، حزب‌الله لبنان نيز در واكنش به انتخاب سنوار، اين اقدام را ستود و آن را نشانه‌اي از اصول تزلزل‌ناپذير حماس و شكست سياست‌هاي ترور و وحشت اسراييل دانست. حزب‌الله لبنان در بيانيه‌ خود انتخاب سنوار را پيامي محكم به دشمن صهيونيستي و امريكا دانست مبني بر اينكه حماس متحد است. اين بيانيه مي‌افزايد كه اين انتخاب مويد آن است كه اهداف دشمن ناكام مانده است. جبرئيل رجوب، دبير كميته مركزي جنبش فتح نيز گفت كه اين تصميم «منطقي و قابل انتظار» بود.
انتخاب سنوار به عنوان رهبر حماس واكشن‌هاي رسانه‌ها و تحليلگران اسراييلي را نيز در پي داشت. يسراييل كاتز، وزير خارجه اسراييل مدعي شد انتخاب سنوار «دليل قانع كننده ديگري براي حذف سريع او و محو اين سازمان از روي زمين است». روي كيس، خبرنگار امور عربي شبكه اسراييلي كان‌نيوز، در برنامه خبري شبانگاهي گفت: در واقعيت، انتخاب سنوار تنها يك هفته پس از ترور هنيه غافلگيركننده است. كيس معتقد است كه انتصاب سنوار پيامي از سوي حماس مي‌فرستد كه او علي‌رغم تلاش‌هاي اسراييل زنده است و رهبري حماس در غزه همچنان قوي است و قصد دارد در قدرت بماند. ايهود ياآري، تحليلگر امور خاورميانه در كانال 12 اسراييل نيز در مورد انتخاب يحيي سنوار گفت انتخاب سنوار براي موقعيت اين چهره در اين جنبش اهميت نماديني دارد. با اين حال، اين تحليلگر اسراييلي مدعي شد سنوار براي برقراري ارتباط با بخش ديگر كادر رهبري با مشكلاتي روبرو است چرا كه سنوار اكنون در غزه است و به نوعي فرماندهي ميدان نبرد را بر عهده دارد و بارها در طول اين چند ماه بنا به دلايل امنيتي ارتباط خود را با رهبري حماس در بيرون از غزه قطع كرده است. تحليلگران بر اين باورند كه سنوار نسبت به هنيه نسبت به توافق آتش‌بس بي‌ميل‌تر است و همواره مبارزه با رژيم اسراييل را تنها راه احياي حقوق ملت فلسطين مي‌داند. در نشانه‌اي از اتحاد مقامات حماس حول انتخاب سنوار، خالد مشعل، رهبر سابق اين جنبش كه به عنوان جانشين بالقوه هنيه شناخته مي‌شد، گفت از سنوار حمايت مي‌كند چرا كه او را فردي وفادار به غزه و مردم مي‌داند كه سر سازش با رژيم اسراييل را ندارد. 

به عقيده ناظران، از نگاه اسراييل، انتخاب سنوار به رهبري حماس تاكيد بر تداوم دشمني اين جنبش با رژيم اسراييل دارد و احتمالا مي‌تواند رايزني‌ها براي صلح را تحت تاثير قرار دهد. كاخ سفيد از اظهارنظر در مورد انتخاب سنوار خودداري كرد. با اين حال، منبعي آگاه با تفكر مقامات كاخ سفيد در اين موضوع به سي‌ان‌ان گفت كه اين انتخاب نشان مي‌دهد كه حماس مي‌تواند موضع خود را در مذاكرات آتش‌بس سخت‌تر كند و رسيدن به توافق را دشوارتر. اين منابع مدعي‌اند كه اسراييل مي‌دانست كه سنوار حتي قبل از آنكه رهبر جنيش حماس شود، در باب توافق حرف اول و آخر را مي‌زند و حالا موقعيتش تقويت شده است.

اسامه حمدان، رهبر حماس، در پيامي ضبط شده گفت كه انتخاب سنوار به رهبري دفتر سياسي حماس، بر وحدت جنبش و آگاهي آن از خطراتي كه با آن روبروست، تاكيد مي‌كند. او گفت كه اين تصميم همچنين نشان مي‌دهد كه سياست‌هاي ترور اسراييل در شكستن مقاومت موفق نخواهد بود. همزمان هاني المصري، تحليلگر سياسي در رام‌الله، انتصاب سنوار به رهبري جنبش را چالشي مستقيم براي رژيم اسراييل دانست و پيامي در مورد پايبندي حماس به رويكردي مقاومتي در برابر اسراييل مخابره كرد. او گفت همانطور كه سنوار مذاكرات را مديريت مي‌كند، جنبش را نيز مديريت خواهد كرد. به گزارش نيويورك‌تايمز، آنتوني بلينكن، وزير خارجه ايالات متحده نيز در واكنش به انتخاب سنوار گفت كه سنوار تصميم‌گيرنده اصلي در زمان انعقاد آتش‌بس بوده و هست. او گفت كه سنوار بايد تصميم بگيرد كه آيا مي‌خواهد فرايند آتش بس را پيش ببرد يا خير. 

تحليلگران مي‌گويند انتخاب يحيي سنوار به عنوان جانشين شهيد اسماعيل هنيه نشانگر جايگاه مركزي غزه در بينش سياسي اين گروه است. سنوار در ساختار سياسي حماس در موقعيتي تاثيرگذار قرار گرفته است. نور عوده، تحليلگر سياسي فلسطيني مستقر در رام‌الله، به الجزيره گفت كه با انتخاب سنوار به عنوان رهبر جنبش، اكنون غزه نه تنها در مركز رويدادهاي ميداني، بلكه در قاب پويايي جنبش حماس قرار گرفته است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون