• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5832 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۱ مرداد

خبر

بازيگري كه يك پروژه سينمايي را به تعطيلي كشاند

«واكين فينيكس»، بازيگر برنده اسكار، تنها پنج روز قبل از شروع فيلمبرداري درام جديد به كارگرداني تاد هينز، از اين پروژه سينمايي انصراف داد. رسانه‌هاي بين‌المللي سينمايي اعلام كردند كه واكين فينيكس براي بازي در فيلم جديد ساخته تاد هينز كه گفته مي‌شود يك درام همجنس‌گرايانه در دهه ۳۰ ميلادي است، ترديد داشته است و منابع نزديك به سازندگان فيلم به گاردين تاييد كرده‌اند كه پروژه به‌طور كلي بدون برنامه‌اي براي انتخاب بازيگر جايگزين لغو شده است. فينيكس قرار بود در مقابل دني راميرز، بازيگر فيلم «تاپ گان: ماوريك» در يك داستان عاشقانه دهه ۳۰ بازي كند و اين فيلم به دليل محتوايش، با درجه سني بحث‌برانگيز NC-۱۷ (براي بالاي ۱۷ سال) نمايش داده شود. اين پروژه كه هنوز نامي براي آن انتخاب نشده، در حالي ۵ روز پيش از آغاز توليد به دليل كناره‌گيري واكين فينيكس با چالش جدي رو‌به‌رو شده كه طبق گزارش‌ها، اعضاي تيم در مكزيكوسيتي اكنون منتظر دريافت دستمزد خود قبل از اعلام پايان رسمي اين پروژه هستند. به گزارش ايسنا، تاد هينز اكنون روي اقتباسي از رمان برنده جايزه پوليتزر نوشته هرنان دياز با عنوان «تراست» براي شبكه HBO تمركز كرده است. اين پروژه، همكاري مجدد هينز و كيت وينزلت را رقم خواهد زد كه قبلا در ميني سريال اقتباسي «ميلدرد پيرس» در سال ۲۰۱۱ همكاري داشتند. واكين فينيكس كه آخرين بار در فيلم «ناپلئون» ساخته ريدلي اسكات ديده شد، اخيرا بازي در فيلم ديگري با عنوان «ادينگتون» به كارگرداني آري استر را در كنار اما استون به پايان رسانده است و دنباله فيلم «جوكر» با عنوان كامل «جوكر: جنون مشترك» نيز در جشنواره فيلم ونيز ماه آينده رونمايي خواهد كرد.

 

روايتي از يك خودسوزي انقلابي در سينماتك تهران

فيلم سينمايي «سوختن» درباره جرقه آغاز انقلاب تونس و بهار عربي در سينماتك موزه هنرهاي معاصر تهران به نمايش گذاشته خواهد شد. نمايش فيلم «Harka» (سوختن) روز يكشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۵ در سينماتك موزه هنرهاي معاصر تهران همراه با نقد تصويري فيلم با حضور احسان زيورعالم انجام خواهد شد. اين فيلم به نويسندگي و كارگرداني لطفي ناتان در نخستين تجربه ساخت فيلم بلند در سال ۲۰۲۲ و با الهام از خودسوزي محمد بوعزيزي كه جرقه انقلاب تونس و بهار عربي در سال‌هاي ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ را برانگيخت، ساخته شده است. اين فيلم كه يك توليد مشترك بين‌المللي است، در نخستين نمايش جهاني خود در بخش دو هفته كارگردانان جشنواره كن ۲۰۲۲ به نمايش گذاشته شد و آدام بسا براي بازي در نقش اصلي اين فيلم، برنده جايزه بهترين بازيگر مرد اين بخش از جشنواره كن نام گرفت. اين فيلم كه پس از رونمايي در كن در سينماهاي فرانسه نيز اكران شد، در جشنواره‌هاي فرايبورگ، سياتل و سائوپولو نيز نمايش داده شده و در جوايز سينمايي لومير فرانسه در سال ۲۰۲۳ نيز در دو بخش بهترين فيلم اول و بازيگر مرد نامزد دريافت جايزه بود. «سوختن» در جشنواره بين‌المللي فيلم سن ژان دو لوز فرانسه نيز برنده جايزه بهترين بازيگر مرد براي آدام بسا شد و در جشنواره فيلم درياي سرخ عربستان در سال ۲۰۲۲ نيز دو جايزه بهترين كارگرداني و بازيگر مرد را به خود اختصاص داد.

 

اكران نسخه مرمت شده «خانه خدا» در موزه سينما

مستند «خانه خدا» با همكاري فيلمخانه ملي ايران كه آن را اصلاح و مرمت كرده است توسط موزه سينما نمايش داده مي‌شود.به گزارش روابط عمومي موزه سينما، در ادامه نمايش‌هاي ويژه فيلم‌هاي مستند در موزه سينما تحت عنوان «شب‌هاي مستند» با مشاركت انجمن صنفي تهيه‌كنندگان سينماي مستند، فيلم «خانه خدا» مستند مهمي در تاريخ سينماي ايران روي پرده سالن فردوس موزه سينما مي‌رود. در نشست شب‌هاي مستند كه روز دوشنبه ۲۲ مرداد ساعت ۱۷ برگزار مي‌شود، محمود كلاري، فيلمبردار پيشكسوت و مطرح سينما و جواد طوسي، منتقد پيشكسوت سينما درباره فيلم صحبت خواهند كرد.«خانه خدا» كه صد دقيقه است نمايشي از مراحل مختلف مراسم حج از ورود زائران هر نژاد و كشور و در سنين مختلف تا انجام مناسك حج و بازگشت مسلمانان به كشورهاي‌شان است اين فيلم كه در سال ۱۳۴۵ توليد شده از معدود مستندهاي سينماي ايران است كه به نمايش عمومي درآمده است.

 

عنوان رسمي «آواتار ۳» اعلام شد

فيلم سينمايي «آواتار ۳» با عنوان «آتش و خاكستر» اكران مي‌شود. جيمز كامرون، كارگردان «آواتار» و بازيگران آن زويي سالدانا و سم ورتينگتون براي نخستين‌بار عنوان رسمي سومين فيلم «آواتار» را در نمايشگاه D۲۳ اعلام كردند و گفتند اين فيلم با نام «آواتار: آتش و خاكستر» راهي سينماها خواهد شد. در حالي كه كامرون هيچ بخش از اين فيلم را به نمايش نگذاشت، اما گوشه‌اي از هنرهاي مفهومي فيلم را به نمايش گذاشت از جمله نيتيري (با بازي سالدانا) كه سوار بر يك كشتي هوايي غول‌پيكر است و مردم خاكستر كه پوشيده از دوده و مانند ارواح در اطراف يك گودال عظيم آتش در حال چرخيدن هستند. مهر به نقل از ورايتي، كامرون گفت: شما پاندورا را بسيار بيشتر و طوري خواهيد ديد كه قبلا هرگز نديده‌ بوديد. وي همچنين از اين فيلم به عنوان يك ماجراجويي جنون‌آميز و جشني براي چشم‌ها ياد كرد كه بيش از هر زمان ديگري از نظر عاطفي تاثيرگذار است و همه شخصيت‌هاي محبوب وارد قلمروي چالش‌برانگيز مي‌شوند. كامرون «آتش و خاكستر» را همزمان با «آواتار: راه آب» كه سال ۲۰۲۲ اكران شد و جنگ بين بشريت و ناوي‌ها را پس از بازگشت اداره توسعه منابع به قمر بيگانه پاندورا به تصوير مي‌كشيد، ساخته است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون