• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5833 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۲ مرداد

به گزارش «اعتماد» بعد از ارايه ليست وزراي پيشنهادي به مجلس صورت گرفت

ورود رسانه‌ها به مجلس ممنوع

معصومه معظمي| طبق آنچه پيش از اين وعده داده شده بود، روز گذشته ليست وزراي پيشنهادي دولت چهاردهم تقديم مجلس شد. البته در ساعات اوليه صحن علني، مهدي كوچك‌زاده، نماينده نزديك به جبهه پايداري در تذكري اعلام كرد كه انتظار داشته است رييس‌جمهور ليست كابينه پيشنهادي را روز (يكشنبه) تقديم مجلس كند؛ محمدباقر قاليباف، رييس مجلس اما در دفاع از همكار سابق خود و رييس‌جمهور فعلي در پاسخ به كوچك‌زاده گفت كه طبق قانون رييس‌جمهور تا روز سه‌شنبه فرصت دارد ليست كابينه پيشنهادي را تقديم مجلس كند و هنوز دير نشده است. پس از آن بود كه نامه معرفي وزراي پيشنهادي كابينه چهاردهم جهت بررسي صلاحيت و اخذ راي اعتماد توسط رييس مجلس اعلام وصول شد و قاليباف اسامي فوق را از تريبون پارلمان قرائت كرد. طبق ليست تقديمي رييس‌جمهور به مجلس، قرار است 19 وزير پيشنهادي به شرح ذيل به مدت يك هفته از سوي كميسيون‌هاي مجلس مورد بررسي و سپس در معرض راي اعتماد آنها قرار بگيرند. عليرضا كاظمي؛ وزارت آموزش و پرورش- ستار هاشمي؛ وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات- حجت‌الاسلام سيد اسماعيل خطيب؛ وزارت اطلاعات-عبدالناصر همتي؛ وزارت امور اقتصادي و دارايي- سيد عباس عراقچي؛ وزارت امور خارجه- محمدرضا ظفرقندي؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي- احمد ميدري؛ وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي- غلامرضا نوري‌قزلجه؛ وزارت جهاد كشاورزي - امين‌حسين رحيمي؛ وزارت دادگستري- امير عزيز نصيرزاده؛ وزارت دفاع، پشتيباني و نيروهاي مسلح- فرزانه صادق؛ وزارت راه و شهرسازي- محمد اتابك؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت- حسين سيمايي‌صراف؛ وزارت علوم، تحقيقات و فناوري- سيد عباس صالحي؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي- اسكندر مومني؛ وزارت كشور- محمدرضا صالحي‌اميري؛ وزارت ميراث فرهنگي و گردشگري- محسن پاك‌نژاد؛ وزارت نفت- عباس علي‌آبادي؛ وزارت نيرو- احمد دنيامالي؛ وزارت ورزش و جوانان گزينه‌هايي هستند كه قرار است براي سكانداري 19 وزارتخانه دولت چهاردهم از مجلس راي اعتماد بگيرند.

گزينه‌هايي كه با قرائت نام هر يك از آنها فرياد دو -دو برخي به نشان مخالفت با آنها از گوشه و كنار مجلس و البته اين مخالفت در قبال برخي از آنها ازجمله عباس عراقچي، گزينه پيشنهادي وزارت خارجه و فرزانه صادق گزينه پيشنهادي وزارت راه و شهرسازي بيش از بقيه به گوش مي‌رسيد.

ليست بستني كه اگر و اماهاي زيادي داشت

ليست وزراي پيشنهادي در حالي تقديم مجلس شد كه نهايي شدن اسامي وزراي پيشنهادي، ماجراهاي زيادي را به دنبال داشته است. براي اولين‌بار رييس‌جمهور با ايده‌اي خلاقانه كوشيد براي تشكيل كابينه دولتش از خرد جمعي بهره بگيرد و ليست وزراي پيشنهادي را با مشورت شوراي ابداعي راهبردي نهايي كند. شورايي كه طبق اظهارات يكي از اعضاي آن 7 گزينه پيشنهادي كابينه در ليست شوراي راهبردي نبودند و مابقي گزينه‌ها طبق آنچه پيش از اين پزشكيان گفته بود مي‌خواهد دولتش، دولت وفاق ملي باشد، از طريق رايزني با مجلس و نهادهاي ديگر از تفكرات سياسي ديگر انتخاب شده است. اتفاقي كه شايد به مذاق حاميان او و كساني كه به اميد تغيير در نگرش سياسي حاكم به پزشكيان راي داده بودند، خوش نيامد. حتي برخي وعده‌هاي داده شده در خصوص سن كابينه و جوان‌گرايي و استفاده از زنان در كابينه هم تا حد زيادي مغفول مانده كه واكنش حاميان پزشكيان را در فضاي مجازي و عمومي به دنبال داشته است. اگر چه اين ليست پيشنهادي نام دو نفر از نمايندگان فعلي همسو با پزشكيان را در خود جاي داده است كه مي‌تواند نقطه مثبت اين ليست باشد، اما به نظر مي‌رسد نتوانسته انتظار نمايندگان حامي دولت پزشكيان در مجلس را نيز تامين كند. از اين رو، در خصوص ليست كابينه پيشنهادي دولت چهاردهم با برخي نمايندگان گفت‌وگويي داشتيم.

از همه ليست مورد تاييد دكتر پزشكيان حمايت مي‌كنيم

مصطفي پوردهقان، عضو فراكسيون مستقلين مجلس دوازدهم در خصوص ليست وزراي پيشنهادي دولت پزشكيان به «اعتماد» گفت: سلايق هر كسي متفاوت است و همين ليست پيشنهادي وزرا را شايد برخي بپسندند و ديگران نپسندند، سلايق فرق دارند. او ادامه داد: از آنجايي كه به دكتر پزشكيان اعتماد كرديم، با وجودي كه درباره چند گزينه معتقدم بايد افراد ديگري را به عنوان وزير پيشنهادي معرفي مي‌كرد، اما از آنجايي كه اين گزينه‌ها مهر تاييد دكتر پزشكيان را دارند، حتما از همه اعضاي كابينه پيشنهادي در گرفتن راي اعتماد حمايت مي‌كنم. نماينده اردكان در مجلس دوازدهم ادامه داد: البته حتما برنامه وزراي پيشنهادي را بررسي مي‌كنيم و نقاط ضعف و قوت و پتانسيل‌هاي آنها را مورد ارزيابي قرار مي‌دهيم. اما از آنجايي كه اين افراد مورد تاييد دكتر پزشكيان هستند و كارگروه‌ها و خرد جمعي پشت اين انتخاب‌هاست، از ليست پيشنهادي كابينه دولت جديد حمايت مي‌كنيم. پوردهقان در پاسخ به اينكه به نظر شما چند درصد ليست فعلي موفق به اخذ راي اعتماد از مجلس مي‌شود؟ اظهار كرد: فعلا براي ارزيابي اين موضوع خيلي زود است و بايد اجازه دهيد چند روز از اين موضوع بگذرد و كميسيون‌ها با وزراي پيشنهادي جلساتي را برگزار كنند بعد بتوان در اين باره اظهارنظر درست‌تري كرد. اما احساس مي‌كنم اكثريت ليست مي‌تواند از مجلس راي اعتماد بگيرد. او درباره واكنش منفي و دو-دو گفتن تعدادي از نمايندگان بعد از اعلام اسامي برخي وزراي پيشنهادي بيان كرد: اين مخالفت نظر قاطبه نمايندگان نبود. البته انتظار داشتيم نسبت به برخي گزينه‌ها مجلس نگاه مثبت حداكثري نداشته باشد، اما به اعتقاد من در همين ساعات اوليه اعلام اسامي، حدود 70 تا 80 درصد اين ليست مي‌تواند از مجلس راي اعتماد بگيرد.

پوردهقان پيش از اين از سن بالاي گزينه‌هاي احتمالي كابينه پيشنهادي انتقاد كرده و گفته بود: «روندي كه در حال حاضر مشاهده مي‌كنم رفتن رييس‌جمهور به سمت كانديداهايي با تجربه بالا و نگاه كردن به مديراني از دهه‌هاي خودشان است. اين نقطه ضعف محسوب مي‌شود، ان‌شاءالله اصلاح شود و آن ليستي كه به مجلس بيايد، اصلاح شود.» او همچنين گفته بود: «نقطه ضعفي را به آقايان پزشكيان و ظريف هم عرض كردم، اينكه مردم انتظار داشتند دهه شصتي و دهه هفتادي در كابينه مشاهده كنند. مردم منتظر مديران دهه ۳۰ و دهه ۴۰ نيستند، ضمن احترام به پيشكسوتان كه واقعا زحمت كشيدند و بايد از مشورت آنها بهره ببريم، اما مردم منتظر هستند كه يك دهه شصتي و هفتادي در كابينه مشاهده كنند وگرنه اينكه متوسط سن روي ۷۰ سال قرار بدهند، اين براي دهه پنجم انقلاب، گام دوم انقلاب كه حضرت آقا فرمودند و موضوعاتي كه خود پزشكيان وعده داده، مغايرت دارد.»

بايد بپذيريم ديدگاه سياسي دولت تغيير كرده است

مجتبي يوسفي، عضو هيات رييسه مجلس دوازدهم هم در خصوص كابينه پيشنهادي دولت چهاردهم به «اعتماد» گفت: رييس‌جمهور كابينه خود را روز يكشنبه به مجلس معرفي كرد؛ سياست كلي مجلس هم فارغ از نگاه سياسي، همراهي با دولت است تا دولت جديد هر چه سريع‌تر تشكيل شود. اين نماينده اصولگرا ادامه داد: تحليل شخصي من اين است كه بايد بپذيريم نگاه سياسي دولت تغيير كرده است و بايد افرادي در كابينه قرار بگيرند كه همراهي فكري بيشتري با رييس‌جمهور دارند. نماينده مردم اهواز و باوي و كارون در مجلس يازدهم و دوازدهم در خصوص وعده كابينه وفاق ملي هم گفت: كابينه فراجناحي و فراگير، شعارهاي تبليغاتي قبل از انتخابات است و هيچ گلايه‌اي در اين باره نداريم. من واقع‌بينانه به موضوعات نگاه مي‌كنم و بايد قبول كنيم اين تغيير رويكرد در دولت اتفاق افتاده است. يوسفي افزود: كابينه بايد با نظر رييس‌جمهور شكل بگيرد و اصل 127 قانون اساسي هم اين اختيار را به رييس‌جمهور داده است. پس نبايد انتظاري جز اين داشت. اما از طرفي همان‌طور كه مي‌دانيم اختيار راي دادن يا ندادن به وزراي پيشنهادي هم با نمايندگان مجلس است. يعني مجلس پس از بررسي وزراي پيشنهادي مي‌تواند به گزينه‌هاي پيشنهادي كابينه راي اعتماد بدهد يا ندهد. رييس‌جمهور هم نبايد انتظار داشته باشد همه كابينه پيشنهادي او از مجلس راي اعتماد بگيرد. در غير اين صورت نقض غرض است و ديگر نيازي به گرفتن راي اعتماد از مجلس نيست. عضو هيات رييسه مجلس ادامه داد: همه ‌چيز را نبايد سياسي ديد. مثلا از بين 85 ميليون نفر 19 نفر خود را كانديداي 19 وزارتخانه كرده و براي اين مسووليت اعلام آمادگي مي‌كنند. همه‌ چيز كه سياسي نيست؛ آنها بايد توانمندي‌هايي در اين باره داشته باشند. صرفا با شعار كاري از پيش نمي‌رود و بايد برنامه‌اي داشته باشند كه مبتني بر پايش و كارنامه است.

كابينه فراجناحي مي‌تواند عامل موفقيت دولت پزشكيان در آينده باشد

رحيم زارع، نماينده چهار دوره مردم آباده و خرم‌بيد در مجلس شوراي اسلامي نيز در گفت‌وگو با «اعتماد» در اين خصوص كه آيا اين كابينه پيشنهادي انتظارات مردم و حاميان دكتر پزشكيان را برآورده مي‌كند يا خير؟ گفت: من با كليت اين ليست موافقم و تمايل دارم دولت را همراهي كنم تا موفق شود. اما انتقاد من روي سن كابينه پيشنهادي دولت چهاردهم است؛ چراكه سن بالايي دارد و رييس‌جمهور محترم مي‌توانست طبق وعده‌هايش مبني بر جوان‌گرايي، تركيب بهتر و جوان‌تري را براي كابينه در نظر بگيرد. او درباره درصد راي‌آوري كابينه پيشنهادي بيان كرد: معتقدم در همين ساعات اوليه معرفي كابينه، بيش از 70 درصد اين كابينه پيشنهادي مي‌تواند از مجلس راي اعتماد بگيرد، اما به هر حال بايد در كميسيون‌ها رزومه كاري و تخصصي و تحصيلي وزراي پيشنهادي را بررسي كنيم و مفيد بودن‌شان را بسنجيم و ميزان تعهد و تخصص آنها را مورد ارزيابي قرار دهيم. همان‌طور كه دولت براي انتخاب اين گزينه‌ها شاخص‌هايي را داشته است، كارشناسان مجلس هم در مركز پژوهش‌ها مطالعاتي در اين باره انجام داده و يكسري شاخص‌ها را تعيين كرده است. به عبارتي به هر كسي نمره قبولي در اين باره كسب كند راي مي‌دهيم او درباره اينكه آيا اين ليست پيشنهادي همان كابينه وفاق ملي است؟ بيان كرد: برخلاف دولت‌هاي گذشته اين اولين كابينه وفاق ملي و فراجناحي است كه آقاي پزشكيان موفق شده تا حد زيادي به شعارهايش در اين باره عمل كند. زارع در پاسخ به اينكه اين ليست آيا انتظار كساني كه به پزشكيان راي دادند را برآورده مي‌كند؟ اظهار كرد: ليست وزرا نبايد نظر و انتظارات حاميان دكتر پزشكيان را جلب كند؛ بلكه بايد انتظار نظام و مردم را جلب كند. اين اولين دولتي است كه فراجناحي عمل كرده و شايد دليل موفقيتش در آينده هم همين اقدام باشد. او در پايان تاكيد كرد: به اعتقاد من بين 70 تا 80 درصد اين ليست موفق به كسب راي اعتماد از مجلس مي‌شود

قاليباف يك هفته ورود به مجلس را ممنوع كرد!

بعد از ارايه ليست وزراي پيشنهادي به مجلس، قاليباف در صحن علني اعلام كرد، به مدت يك هفته از روز دوشنبه به منظور بررسي كارنامه وزراي پيشنهادي در كميسيون‌ها، جز نمايندگان و كارشناسان همراه وزراي پيشنهادي كه ۳ نفر هستند، هيچ‌ كس ديگر حق ورود به مجلس را ندارد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون