• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5833 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۲ مرداد

پيشكسوت تكواندو در گفت‌وگو با «اعتماد»:

خدامي: موفقيت در المپيك شانسي نبود

آرين سليمي از استايلش درست استفاده كرد و طلا گرفت

روزبه دلاور

تيم تكواندوي كشورمان در مسابقات المپيك شاهكار كرد. ناهيد كياني و مبينا نعمت‌زاده در بخش زنان و آرين سليمي و مهران برخورداري در مردان در مجموع با كسب يك‌ مدال طلا و دو نقره و يك برنز بهترين عملكرد ممكن را در قياس با ساير كشورها داشتند و كمك زيادي كردند تا جايگاه‌ كاروان ورزش كشورمان در جدول مدال‌ها بهبود پيدا كند. جوانان شايسته ايراني كه سزاوار تقدير هستند،‌ نشان دادند چنانچه به آنها توجه شود، مي‌توانند كارهاي بزرگ‌تري هم انجام دهند. براي بررسي بيشتر از عملكرد ملي‌پوشان كشورمان با جلال خدامي، بازيكن سابق تيم ملي كه در حال حاضر مربي جوانان كشورمان هست، تماس گرفتيم. در ادامه‌ چكيده‌اي از اين گپ و گفت را مي‌خوانيد.

 

نظر شما درباره عملكرد خوب تكواندو در المپيك چيست؟

اولا كه تبريك مي‌گويم خدمت همه. واقعا بچه‌ها شگفتي‌سازي كردند و خيلي خوب بودند. اين نتيجه هيچ زمان تكرار نشده بود و اميدوارم چهار سال بعد با سهميه كامل در بخش‌هاي بانوان و آقايان شركت كنيم. خسته نباشيد به بازيكنان و كادرفني. اما دلايل نتايج خوب مي‌تواند كادرفني خوب باشد و برنامه‌ريزي خوب فدراسيون.تمام عوامل دست به دست هم دادند تا اين نتيجه خوب به دست بيايد.

انتظار عملكرد‌ بي‌نظير دختران تكواندوكار را داشتيد؟

بله، بچه‌ها با زحمت‌ها و‌ تلاش‌هايي كه در اردوها داشتند، مشخص بود نتيجه مي‌گيرند. نتايج دور از انتظار نبود‌. به لحاظ ر‌واني و بدني بچه‌ها خيلي خوب آماده شده بودند. مهم اين است كه در لحظه و زمان‌هاي حساس بهترين تصميم را بگيريد تا بتوانيد عملكرد خوبي داشته باشيد. بچه‌هاي ما هم طبق همين رويه عملكرد خوبي داشتند و به بهترين نحو به سرانجام رساندند.

ناهيد كياني به نظر مي‌رسيد در فينال آن انگيزه لازم را ندارد و اشباع شده‌. قبول داريد؟

او مبارزات سنگيني داشت، به خصوص در مبارزه اولش كه بسيار فني بود و در عملكردش تاثيرگذار بود، اما واقعا اگر كمي تلاش و تمركز بيشتر داشت، مي‌توانست طلاي المپيك را بگيرد. خالي از لطف نباشد كه بعضي از ورزشكارها به يكسري مدال‌ها بسنده مي‌كنند، اما واقعا اين‌جوري نبود و خانم كياني هم تلاش خودش را كرد. تا در شرايط مسابقه به آن بزرگي نباشيم، نمي‌توانيم ديگران را قضاوت كنيم.يك ورزشكار اگر كمترين خطا و كمترين اشتباه را داشته باشد، مي‌تواند طلاي المپيك‌ را بگيرد و تكواندو هم ورزش ثانيه‌هاست كه با كوچك‌ترين اشتباه نتيجه آن عوض مي‌شود‌. خانم كياني در فينال نتوانست از اشتباه حريف استفاده كند در مقابل حريف از اشتباهات جزيي كياني استفاده كرد و طلاي خوشرنگ‌ المپيك را گرفت.

چرا مهران برخورداري در فينال شكست خورد؟

من چندين بار بازي‌هاي او را از نزديك ديدم كه رقيبانش را با اختلاف برده و بازيكن بسيار سختي است . او رنك يك دنياست و واقعا بازي‌هاي سختي را پشت سر گذاشت. حريف ازبك و آن حريف كره‌اي كه از لحاظ تنوع تكنيكي بي‌نظير بود. او چقدر ضربات چرخشي زد، اما برخورداري آمادگي ذهني بالايي داشت كه ضربات حريف را خنثي كرد. برخورداري ضربات خوبي را در تايمينگ مناسب زد و حتي ضربه پاي جلو به كره زد، كره‌اي‌ها كه معروف هستند به جابه‌جا شدن، اما نتوانست كاري از پيش ببرد. اما بازي‌هاي سنگين را پشت سر گذاشت و در فينال غافلگير شد. در فينال راند يك حريف فقط يك ‌ضربه را پرتاب كرد و خودش هم فكر نمي‌كرد تبديل به امتياز شود. ضمن اينكه قد بسيار بلندي داشت و متاسفانه توانست از استايل خودش استفاده كند و طلا را ببرد.

آرين سليمي با ۲۰ سال سن مدال طلا را كسب كرد و حالا در دو لبه تيغ حركت مي‌كند! خيلي‌ها هم ‌خوشحال هستند و هم نگران آينده او. به نظر‌ شما ممكن است دچار غرور شود؟

من با او در مسابقاتي حضور داشتم كه وظيفه كوچ او را برعهده داشتم. او حدود سال پيش در بزرگسالان دومين مدالش را گرفت. او در فينال به حريف ازبك باخته بوده و نقره گرفت. استارت كار او از همانجا بود. واقعا خيلي خيلي كار و تلاش كرد . بازيكني هست كه از استايلش استفاده مي‌كند. يكسري از بازيكنان استايل خوبي دارند، اما توانايي استفاده از آن را ندارند. آرين با تمرينات منظم و با هدف‌گذاري مناسب از استايلش استفاده كرد‌. ضمن اينكه به لحاظ استقامت روحي و رواني و جسمي به بهترين شكل بود. مطمئن باشيد ساليان سال از اين بچه مي‌شنويد. او يكي از استعدادهايي است كه مي‌تواند جايگزين پرافتخارترين المپين تاريخ ما شود و رنگ مدال‌هايش را به رنگ مدال‌هاي آقاي ساعي برساند . بايد با سرمايه‌گذاري و هدف‌گذاري درست او را هدايت كرد. واقعا به قول آقاي ساعي بايد سر تا پاي اين بچه را طلا گرفت.

درباره عملكرد مبينا نعمت‌زاده ‌هم نظر خود را بگوييد.

بازيكن اسپانيايي كه در بازي دوم از سد راهش برداشت واقعا كار بزرگي كرد و شگفتي آفريد. روز، روز نعمت‌زاده بود. خواست، ديد و گرفت! از تمام فرصت‌هايش به بهترين شكل استفاده كرد و اميدوارم در آينده هم مصمم به تمريناتش ادامه دهد‌. او هم يكي از بازيكنان مستعدي است كه مي‌تواند از استايل و قد خوبش به خوبي استفاده كند. او يكسري اشتباهات جزيي داشت كه اگر آن را برطرف كند مي‌تواند ‌مدال‌هايش را خوشرنگ‌تر كند.

نقش هادي ساعي در اين موفقيت‌ها چقدر بود؟

از سال ۱۴۰۲ روند تكواندو هميشه صعودي بوده است. او روز اول كه آمد يكسري فراز و‌ نشيب‌هايي داشت، در هر فدراسيون و ارگاني هم وقتي تغييراتي انجام شود يك امر طبيعي است كه فراز و نشيب‌هايي باشد. پس از سپري كردن آن دوران ما توانستيم بعد از ۸ سال قهرمان آسيا شويم و بعد از چندين سال قهرمان جام جهاني شديم و الان هم قهرمان المپيك شديم. اگر موفقيت فقط در المپيك بود، مي‌شد گفت شانس يا بقيه مسائل دخيل بوده، اما تداوم ‌موفقيت، نشان‌دهنده عملكرد درست و هدفمندي فدراسيون است.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون