• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۳ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5833 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۲ مرداد

پيام انتخاب عباس صالحي براي وزارت ارشاد چيست؟

مهدي شفيعي

انتخاب سيد عباس صالحي چهره نامدار فرهنگ به عنوان سكاندار و متولي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در چه شرايطي صورت گرفته است و اين انتخاب مي‌تواند چه پيام‌هايي داشته باشد؟
1- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مهم‌ترين ركن فرهنگي دولت جمهوري اسلامي است كه بايد نقش خود را خصوصا در حوزه تنظيم‌گري در كنار ساير نهاد‌هاي حاكميتي فعال در حوزه فرهنگ و هنر ايفا كند. هر چند كه در هر دوره به علل مختلف، از اهميت و اثرگذاري اين ركن كاسته شده است.  از اين رو، انتخاب وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به نوعي كليدي‌ترين انتخاب در نمايش رويكرد فكري و فرهنگي دولت چهاردهم به رياست‌جمهوري مسعود پزشكيان خواهد بود و مي‌تواند گوياي اراده دولت براي جهت‌دهي به تعيين مسير‌هاي احتمالي آن باشد.
2- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي علی ‌رغم برخي اقدامات مختلف از انشقاق بين اصحاب فرهنگ و هنر و حاكميت رنج مي‌برد بنابراين به چهره‌اي نياز دارد كه بتواند فضاي فرهنگي كشور را سازماندهي و متحول کند و مسير ناهموار را پرشتاب‌ترو هموارتر كند . از همه مهم‌تر با اولويت دست به ايجاد اعتماد‌سازي مناسب ميان اصحاب فرهنگ و هنر و دولت و حاكميت بزند. علاوه بر اين وزير جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد به ترميم ارتباط وزارتخانه با جامعه از يك سو و نهادهاي حاكميتي و بالادستي و نظارتي از سوي ديگر اقدام كند.
3- مسعود پزشكيان چه در دوره انتخابات و چه پس از آن همواره به موضوع فرهنگ و هنر با رويكرد تحول‌خواهانه نگاه ويژه‌اي داشت. او نگاه جدي و تحولي به حوزه فرهنگ بر اساس برنامه‌هاي هفتم توسعه و سند چشم‌انداز كشور را يك ضرورت مي‌داند. از اين رو وزيري بايد سكاندار اين وزارتخانه شود كه شناخت كاملي نسبت به اين برنامه‌ها داشته و نيز معتقد به آن باشد.
بر اين اساس مسعود پزشكيان با بررسي همه جوانب به گزينه سيد عباس صالحي رسيده است .سيدعباس صالحي يكي از افراد فعال در حوزه فرهنگ كشور است كه با داشتن تحصيلات حوزوي و دانشگاهي توانسته در طول سال‌ها حضور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كارنامه‌اي متفاوت در اين عرصه از خود ارايه دهد.
سيدعباس صالحي از نوعي نگاه متفاوت به فرهنگ برآمده است تا به دور از هياهو و سياسي كاري با تعامل و قانونمداري با رويكردهاي اخلاقي در اين حوزه به فعاليت بپردازد. سيد عباس صالحي برآمده از فرهنگ است؛ اگرچه با شاخه‌هاي مختلف هنري به‌ ويژه سينما و تئاتر نيز آشنايي ديرين دارد اما فرهنگ را يك منظومه كامل؛ منظم و در عين حال تنيده از همه شاخه‌ها مي‌داند كه منحصر به يك شاخه نيست.
وزير پيشنهادي فرهنگ و ارشاد اسلامي در كنار شخصيت آرام و صميمي معتقد به كار جمعي، تحول‌خواه، برنامه‌محور با تركيبي از نيروهاي با تجربه و جوان است. يكي از تاكيدات و رويكردهاي مسعود پزشكيان جوانگرايي و استفاده از ظرفيت زنان در اداره دولت است . با حضور سيدعباس صالحي در اين مسند اين شعار ان‌شاءالله به منصه ظهور خواهد رسيد.تجربه چهار سال وزارت صالحي در دولت دوم حسن روحاني اين موضوع را ثابت كرده است. به‌رغم اينكه او به اصرار وزيران قبلي و همكاران خود در وزارتخانه و همراهي هنرمندان و اصحاب فرهنگ اين مسووليت را پذيرفت .ميانگين حضور جوانان در معاونت‌ها و مديران مياني و ستادي و استاني و دستگاه‌هاي تابعه در دوران وزارت او مويد همين نكته است .به علاوه از ابتداي تشكيل ساز و كار پزشكيان براي انتخاب وزيران يكي از اصلي‌ترين گزينه‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي عباس صالحي بود، اما او به دليل ويژگي شخصيتي چندين بار مصرانه خواسته است كه از دور انتخاب به عنوان وزير خارج شود اما با در نظر گرفتن ضرورت و نياز دولت پزشكيان و تاييد مراجع حاكميتي اكنون جدي‌ترين گزينه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است .با احترام به تمام گزينه‌هاي مطرح او قابليت استفاده و اعطاي مسووليت به ديگر گزينه‌هاي اين وزارتخانه كه از ظرفيت‌هاي مناسب برخوردارند را دارد.
 عباس صالحي مرد تعامل؛ فرزند حوزه و دانشگاه، اهل سخن و كتاب و داراي نظريه در فرهنگ و هنر و رسانه و حوزه‌هاي ديني است. حضور او در فرهنگ سه ضلع مهم دستگاه فرهنگي كشور را بدون شك دچار تحول و پيشرفت خواهد كرد و بر همين مدار سياست‌هاي فرهنگي دولت آغاز و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در چارچوب برنامه مدون رييس‌جمهور حركت خواهد كرد.
و نكته آخر صالحي فرزند فرهنگ است اگر او از مجلس راي اعتماد بگيرد، مي‌تواند با جوانگرايي، برنامه‌محوري و حركت‌هاي نوآورانه دوره‌اي متفاوت؛ آرام و اعتمادساز را رقم بزند، حوزه فرهنگ را مقاوم و پيشرو كند، اصحاب فرهنگ و هنر را متحد كند، ميان آنان و حاكميت و دولت اعتمادساز شده و فرهنگ را آيينه دولت پزشكيان قرار دهد.
مدير مسوول سابق روزنامه ايران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون