• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5833 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۲ مرداد

مشاركت مدني راه برون‌رفت از شكاف‌ها

راهكارهاي برون‌رفت جامعه از شكاف‌ها و تعارضات را تا حد زيادي مرتفع سازند . باور‌پذيري دولت چهاردهم به اين كاركرد و تلاش براي تقويت آن زمينه‌ساز تحولات چشمگير در عرصه اجتماعي براي ايجاد و تقويت سرمايه اجتماعي كشور خواهد بود . تشكل‌هاي غيردولتي و خيريه‌ها، انجمن‌هاي صنفي و تشكل‌هاي سياسي بخشي از اين مهم هستند كه مي‌توانند با پايداري و پويايي فرآيند كادر‌سازي و تقويت بدنه اجتماعي مسووليت‌پذير و در عين حال مشاركت‌كننده در همه امور را بنا كنند، چراكه اين نوع نهادها براي منفعت عمومي شكل گرفته و بر حسب يك اقدام اجتماعي تعريف شده‌اند. از اين رو شايد بهتر باشد در اين دوره با نگاهي متفاوت به تشكل‌هاي غيردولتي و خيريه‌ها و تشكل‌هاي صنفي و سياسي نگريسته شود كه نه تنها خدماتي را براي برخي بخش‌هايي از جامعه تامين مي‌كنند، بلكه قادرند نسبت به رشد شخصيت اجتماعي فرد گامي بلند‌تر بردارند؛ اين نهادهاي برخاسته از دل اجتماع قادرند پيوستگي و دلبستگي را در كنار آموزش و تمرين به ميدان تجربه بياورند و اميد و تلاش را با هم همراه كنند تا فرد بتواند در بستر كاستي‌ها و نرسيدن‌ها از هويت جمعي و پيوستگي در اقدامات عمومي و جمعي تصويري نوين از هويت و ارزش‌هاي متعالي اجتماعي را به نمايش گذارد . 

ازاين رو لازم است دولت و سياستگذاران با نگاهي ديگر مساله نهادمندي و پيوستگي افراد به نهادها را با نگاهي به تجارب كشورهاي ديگر در كانون فعاليت‌هاي خود قرار دهند تا ضمن بازتوليد اميد و باور‌پذيري به توان جمعي و پيشگيري از نااميدي و تقويت اعتماد اجتماعي مسير رشد و توسعه و موفقيت كشور را فراهم كنند . توجه به اين مهم قادر است بسترهاي خشونت‌زا براي پاسخ‌گيري و مطالبه‌گري را كاهش و فرآيند تحقق مطالبات به صورت مدني را مهيا كند .

درو اقع دولت‌ها به عنوان راهبران سياست‌هاي توسعه‌اي نيازمند فعاليت اين نهادها هستند به شرط آنكه باور كنند اين قالب‌هاي اجتماعي ايجاد شده، كمك شاياني به رشد زيست اجتماعي شهروندان مي‌كنند . 

به عبارت ديگر جامعه پوياست به شرط آنكه فرصت تعامل و مشاركت براي آن ايجاد شود .نشناختن نقش موثر اين نهادها در ترميم شكاف‌هاي موجود و ناديده‌انگاري توصيه‌ها و اقدامات مدني آنها امري نگران‌كننده خواهد بود، اگر دولت چهاردهم به آن بي‌تفاوت يا بي‌توجه باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون