• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۴ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5835 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۴ مرداد

گفت‌وگوي اختصاصي «اعتماد» با دروازه‌بان اسطوره‌اي تاريخ فوتبال جهان 

والتر زنگا: طارمي بايد با فوتبال تاكتيكي ايتاليا و توجه رسانه‌اي به اينتر كنار بيايد

بوفون تنها دروازه‌باني بود كه عصاي بهترين‌ها را براي ۲۰ سال در دست داشت!

روزبه دلاور

به گزارش «اعتماد»، فوتبال ايتاليا همواره براي فوتبال‌دوستان در سراسر دنيا جذابيت خاصي دارد. تعداد زيادي از مردم‌ كشور ما هم طرفدار تيم ملي اين كشور و باشگاه‌هايي مثل يوونتوس، اينترميلان، آث‌ميلان و رم هستند. در حالي كه زمان زيادي تا شروع بازي‌هاي اين فصل سري A ايتاليا باقي نمانده و مهدي طارمي ستاره تيم ملي كشورمان اولين فصل حضورش را در اينترميلان سپري خواهد كرد با والتر زنگا دروازه‌بان مشهور سال‌هاي نه چندان دور اينترميلان و تيم ملي ايتاليا تماس گرفتيم تا با او در خصوص مسائل روز فوتبال گپ و گفت كنيم.

اما براي فوتبال‌دوستان نوجوان كه شايد شناخت كمتري از دستاوردهاي اين گلر تاريخي دارند به صورت خلاصه به معرفي زنگا مي‌پردازيم. زنگا ۵۸ بازي ملي براي تيم ملي ايتاليا به انجام رسانده همچنين سه سال پياپي (۱۹۸۹، ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱) به عنوان برترين دروازه‌بان جهان انتخاب شده است.

«والتر زنگا» توسط صاحب‌نظران به عنوان يكي از بهترين دروازه‌بانان تمام دوران شناخته مي‌شود و در سال ۲۰۱۳ توسط فدراسيون بين‌المللي تاريخ و آمار فوتبال به عنوان هشتمين دروازه‌بان ربع ‌قرن گذشته انتخاب شد. زنگا پس از بازنشستگي براي مدت كوتاهي به بازيگري در يك سريال تلويزيوني ايتاليايي پرداخت. او از سال ۱۹۹۸ در باشگاه‌هايي در ايالات متحده، ايتاليا، تركيه، روماني، صربستان، عربستان سعودي، امارات متحده عربي و انگليس به عنوان سرمربي كار كرده است. زنگا در دوران بازيگري خود به همراه تيم ملي ايتاليا به مقام چهارم المپيك ۱۹۸۴ و مقام سوم جام جهاني در سال ۱۹۹۰ ميلادي دست يافت. در ادامه گفت‌وگوي اختصاصي خبرنگار «اعتماد» با زنگا را مي‌خوانيد.

 

اين روزها مشغول چه كاري هستيد؟

خب اين روزها خودم را وقف دو فرزند آخرم به نام‌هاي سميرا 14 ساله و والتر جونيور 12 ساله كردم تا هفته آينده كه مسابقات قهرماني سري A شروع مي‌شود و من در تلويزيون خواهم بود و بازي‌ها را كارشناسي مي‌كنم.

شما آخرين بار در ليگ امارات مربيگري كرديد. آيا سطح فوتبال در آن منطقه پيشرفت زيادي داشته است؟ 

خب فوتبال در سطح باشگاهي بزرگ، آنها پيشرفت زيادي كردند به عنوان مثال العين قهرمان ليگ قهرمانان آسيا شد اين در حالي است كه فاصله اين تيم با ديگر باشگاه‌هاي كوچك در آنجا خيلي زياد است. آخرين تجربه من در باشگاه امارات در راس الخيما (الامارات) است. در اين باشگاه افراد اطراف تيم (به ويژه مدير تيم) هنوز مهارت لازم براي حضور در سطح حرفه‌اي را ندارند.

سابقه رهبري تيم‌هاي عربي مقابل تيم‌هاي ايراني را داريد. چه شناختي از تيم‌هاي ايراني به دست آورديد؟‌

من اطلاعات كافي در مورد فوتبال در ايران دارم . البته ادعا نمي‌كنم كه‌ همه‌ چيز از باشگاه‌هاي شما را مي‌دانم و از طرفي آنقدر ساده نيستم ‌كه تمام‌ اطلاعات را در يك مصاحبه به اشتراك بگذارم. همين قدر بگويم كه دوستاني دارم كه در ايران زندگي و كار دارند و اطلاعاتم ابتدايي است!

سوال‌مان را اين‌طور بپرسم كه فوتبال ايران با فوتبال كشورهاي عربي چه تفاوت‌هايي دارد؟ 

سوال سختي پرسيدي كه جواب آن طولاني و عميق است. بايد دانش عميق‌تري داشته باشيم تا درباره آن توضيحات دقيقي ارايه بدهم، اما يك چيز مشهود است و آن اينكه تيم ملي ايران يك تيم رقابتي است پس قطعا بازيكناني كه اين حس رقابت را در تيم ملي به وجود آوردند درجه يك و حرفه‌اي هستند.

درباره پيوستن مهدي طارمي به اينتر چه نظري داريد؟

اميدوارم او بتواند حضور در فوتبال ايتاليا و اينتر را در دو مورد به سرعت ادغام كند‌ و با آن كنار بيايد؛ اول اينكه فوتبال در ايتاليا تاكتيكي‌تر از پرتغال است، نكته بعدي اينكه اينتر در معرض رسانه‌ بسيار بالايي قرار دارد و توجهات به اين تيم بسيار زياد است.

مي‌خواهيم نظر شما كه يكي از بهترين دروازه‌بان‌هاي جهان بوديد درباره بهترين دروازه‌بان تاريخ بپرسم. به نظر شما كدام دروازه‌بان بهترين در تاريخ فوتبال ايتاليا و جهان است؟ 

من هميشه فوتبال را به دوره‌هاي 10 ساله تقسيم كرده‌ام از زوف تا بوفون. بازيكنان فوق‌العاده‌اي بوده‌اند و هر كدام در دوره خود عملكرد استثنايي داشتند، اما تنها كسي كه عصاي بهترين‌ها را براي 20 سال در دست داشت، بوفون بود!

چرا فوتبال ايتاليا مثل چند دهه گذشته مهاجم بزرگي ندارد؟ 

خب احتمالا حضور خارجي‌هاي زياد در تيم‌هاي برتر و بزرگ باشگاهي ما بخش مهاجمان را خشك كرده است ! الان اينترميلان و يوونتوس و ناپولي را ببينيد هر كدام فقط 4 تا مهاجم خارجي دارند. اين موضوع مهمي است.

سوالات ما پراكنده شد! تا حالا از تيم‌هاي ايراني پيشنهادي دريافت كرديد؟‌

نه، هيچ باشگاهي در ايران با من تماس نداشته است. البته اين‌طور بگويم بهتر است كه هرگز به‌طور مستقيم به من پيشنهادي نداده‌اند.

در پايان چه صحبتي با ايراني‌هاي علاقه‌مند به فوتبال ايتاليا داريد؟

اول اينكه از شما ممنونم براي انجام اين مصاحبه. آغوشي باز براي همه ورزشكاران و ورزش دوستان ايراني. والتر زنگا!

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون