• ۱۴۰۳ شنبه ۲۷ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5837 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۲۷ مرداد

مردانِ مرد

علي باقري‌فر

آدم‌ها را نه فقط از روي داشته‌ها و ويژگي‌هاي مثبت‌شان مي‌توان شناخت كه نداشته‌هاي آنان نيز فاكتورهاي مهمي در شناخت و ارزش داوري درباره آنان است؛ به ويژه آنگاه كه بدي‌ها و خصلت‌هاي منفي افراد بسياري را در دام خود گرفتار مي‌كند. در سال‌هاي نخستِ پيروزي انقلاب و تشكيل نظام جمهوري اسلامي، اخلاص و فداكاري، زهد و ساده‌زيستي، بي‌اعتنايي به زرق و برق دنيا، شيفته خدمتِ بي‌مزد و منت بودن، خستگي‌ناپذيري در تلاش براي بهبود وضع مستمندان، اصالت دادن به ارزش‌هاي اخلاقي و مولفه‌هاي خودشكوفايي و خصايص ديگري از اين دست، سكه رايج ميان نيروهاي انقلاب و امري طبيعي مي‌نمود.
همچنانكه دوري از قدرت‌طلبي، ثروت‌اندوزي، شهرت‌جويي، ستم‌پيشگي، حق را ناحق كردن، دروغگويي، استفاده از خدعه و نيرنگ براي پيشبرد اهداف خويش، رياكاري و تظاهر در نيايش و پرستش، رشوه‌گيري و پورسانت‌خواهي براي انجام وظيفه، اختلاس و سوءاستفاده از بيت‌المال و رذيلت‌هاي ديگري از اين دست ويژگي‌هايي بود كه ساحت هيچ نيروي انقلابي آلوده به آن نبود. فاصله گرفتن از انقلاب و بروز جاذبه‌هاي ثروت و قدرت، رفته رفته دل‌هايي را ربود و جان‌هايي را جذب خود كرد و عشق به دنيا و جلوه‌هاي آن را جايگزين آخرت‌گرايي، نوعدوستي، عدالتخواهي، تواضع و فروتني و شفقت به بندگان خدا كرد و در پي آن بداخلاقي‌ها ظهور و بروز كرد؛ بداخلاقي‌هايي همچون به كارگيري از تهمت و دروغ و نيرنگ براي بيرون كردن رقيب از صحنه و نشستن به جاي او، مسابقه براي دستيابي هر چه بيشتر به ثروت (بدون انديشه درباره حلال و حرام بودن آن) وابستگي به كانون‌هاي قدرت و حتي چشمك زدن به بيگانگان و خيانت به منافع ملت و خلاصه بي‌اعتنايي به اهداف و ارزش‌هاي انقلاب و متصف شدن به صفت استكبار و استبداد و فخرفروشي، زشتي اوليه خود را از دست داد و نشانه زرنگي و تجدد و فرزند زمانه شدن شناخته شد.
و البته در اين ميان مردان مردي بودند كه هرگز ميثاق خود را با خدا و مردم فراموش نكردند و ذره‌اي از صراط مستقيم الهي فاصله نگرفتند. «شادروان مرحوم سيدعلي صنيع‌خاني» از جمله اين راست‌قام‌تان تاريخ كشور ما بود كه طهارت نفس و صفاي درون را با شيفتگي خدمت به انقلاب و ملت درهم آميخت، همواره بر ارزش‌هاي انقلاب پاي فشرد، چشم بر مطامع زودگذر دنيا بست تا در بند شهوت و قدرت و ثروت نيفتد.
آزادگي و آقامنشي خود را حفظ كرد تا مجبور به دريوزگي و كمر خم كردن در برابر ارباب قدرت نشود. بصيرت و روشن‌بيني، حق‌خواهي و حق‌گويي، سلامت نفس و پاك زيستي، تواضع و فروتني و دغدغه تحقق اهداف انقلاب را داشتن از ويژگي‌هاي بارز او بود.
خدايش رحمت كند و با اجداد طاهرينش محشور كند كه سعادتمند زيست و سعادتمند ‌دار فاني را وداع گفت.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون