• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۹ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5839 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۹ مرداد

دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی مطرح کرد

لزوم بازنگری اساسی در فیلترینگ!

تابناک| سیدابوالحسن فیروزآبادی، رییس سابق شورایعالی فضای مجازی در‌خصوص وضعیت فعلی فیلترینگ و پیامدهای تداوم آن، عنوان کرد: از نظر فیزیکالی اگر بخواهیم، بله قابل تداوم است، ولی واقعیتش آن است که وضعیت نامناسبی در شبکه ایجاد شده است، به نظر من باید حتما یک بازنگری اساسی در این حوزه صورت بگیرد.

وی افزود: سیاست‌های ما قبلا در شورایعالی فضای مجازی این بود که ما به هیچ وجه مردم را از پلتفرم‌های خارجی محروم نکنیم؛ قرارمان بر این بود که ظرفیت پلتفرم‌های داخلی مشابه را تا حدود 50درصد بتوانیم، دایر کنیم ولی عملا متاسفانه پلتفرم‌های معتبر دنیا در کشور ما دارند فیلتر می‌شوند و این یک مقدار مغایرت دارد و به نظر من قاعدتا باید این ریل اصلاح شود. ريیس سابق شورایعالی فضای مجازی با اشاره به اختیارات ريیس‌جمهور برای رفع فیلترینگ، بیان کرد: ريیس‌جمهور فعلی اختیارات لازم را برای حل مشکل فیلترینگ دارد به دلیل اینکه فیلترینگ عمدتا در کار گروه موجود در قوه قضايیه، در حقیقت در کارگروه طرح مصادیق مجرمانه در فضای مجازی تصمیم‌گیری می‌شود که در آن دولت اکثریت آرا را دارد.

باید درباره فیلترینگ بازنگری اساسی صورت بگیرد

فیروز‌آبادی تصریح کرد: در کارگروه یکی از اشکالاتی که الان مطرح است که مواردی که انسداد صورت می‌گیرد به صورت نامحدود است درحالی‌که منشا انسداد معمولا یک علتی دارد که با گذشت زمان آن علت مرتفع می‌شود ولی این انسداد ادامه پیدا می‌کند بنابراین دولت می‌تواند از این طریق اقدام کند. وی اظهار کرد: فیلترینگ واتساپ، اینستاگرام بنا به شرایط خاص بوده است که توسط شورایعالی امنیت کشور صورت گرفته است که باز ریاست آن و باز شدن آنها برعهده وزیر کشور و دولت است. به نظر من اینستاگرام و واتساپ را ریيس‌جمهور دولت جدید به سرعت می‌تواند بلافاصله خودش نسبت به بازگشایی آن اگر موانع برطرف شده باشد، اقدام کند و سایر موارد نیز می‌تواند در همان کارگروه مصادیق مجرمانه نسبت به بازنگری، مرتفع کردن انسدادها و دوره‌ای کردن آنها تصمیم‌گیری جدی شود.ريیس سابق شورایعالی فضای مجازی در پاسخ به سوال، اقدام حداقلی دولت پزشکیان برای سامان دادن وضعیت اینترنت و حل مشکلات فیلترینگ چه می‌تواند باشد، گفت: مشکلی که در حال حاضر به ما برای فیلترینگ برخورد کرده است ۲ مطلب است. یک مطلب تعدد بالای سایت‌هایی که انسداد برای آنها صورت گرفته است که عملا باعث شده که تجارت بین‌الملل، تجارت داخل کشور، بازاریابی داخلی و بسیاری از نیازهای اجتماعی، خبری و سیاسی با اختلال مواجه شود.

فیروزآبادی اذعان کرد: یک اشکال دیگر برای فیلترینگ و ماموریت آن مربوط به اقدامات فنی است که در دولت قبل روی شبکه صورت گرفته است که در حقیقت باعث شده کیفیت شبکه به ‌شدت پایین بیاید. برای اینکه دولت ماموریت فیلترینگ را انجام دهد در حقیقت یک مقداری به نظر می‌آید «کاتولیک ‌تر از پاپ» در بستر سایت‌ها شدند.

وی ادامه داد: در حقیقت در سیاست اجرای فیلترینگ با افراطی که به عمل آمده، باعث شده است که کیفیت شبکه به ‌شدت پایین آید. این موضوع به نظر من باید بازنگری شود که دست دولت است. ريیس سابق شورایعالی فضای مجازی، خاطرنشان کرد: دولت نقش بسیار برجسته، موثر و فوری می‌تواند در رفع مشکل فیلترینگ و اشکالاتی که در شبکه وجود دارد، داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون